Companii

Ati platit pentru masina in leasing? Mai aveti rabdare!

23.11.2001, 00:00 29



Daca v-ati decis sa va cumparati o masina si ati incheiat un contract de leasing cu una dintre societatile de profil existente pe piata romaneasca, ba chiar ati platit avansul si celelate cheltuieli aferente, asta nu inseamna ca veti intra in posesia masinii prea curand. ai nu neaparat din vina firmei respective.

Potrivit unei modificari operate in regulamentul de aplicare a codului vamal romanesc, societatile de leasing si-ar putea bloca activitatea pentru o perioada de timp.

La inceputul acestei saptamani a fost publicat in Monitorul Oficial o hotarare pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal, care se refera la toate marfurile care beneficiaza de tratament tarifar favorabil (altfel spus orice fel de exceptare de la plata taxelor vamale, cum este si cazul produselor achizitionate in leasing).

Acestea vor avea nevoie, pentru a fi vamuite, de o autorizatie pentru care importatorul sa adreseze o cerere scrisa directiei regionale vamale interjudetene unde-si desfasoara activitatea, autorizatie care va fi eliberata in termen de maxim 30 de zile.

Aceste precizari insa, in loc sa faca lumina, mai mult ii baga in ceata pe reprezentantii societatilor de leasing, care asteapta noi detalii referitoare la ce trebuie sa faca, cum trebuie sa procedeze pentru ca activitatea lor sa poata continua.

Un lucru este cert insa, la ghiseele directiilor vamale regionale, este foarte mare aglomeratie, reprezentantii societatile de leasing venind cu zeci de cereri pentru contractele pe care le au in desfasurare.

In ciuda aglomeratiei insa, la biroul regional Bucuresti, care deserveste 7 judete, programul a ramas acelasi, intre orele 9 si 14, de primirea si inregistrarea cererillor ocupandu-se ca si inainte, doi angajati.



Vanzarile in leasing, blocate de noile autorizatii

O modificare operata in codul vamal romanesc intrata in vigoare la inceputul acestei saptamani a pus pe jar societatile romanesti de leasing, care si-au vazut blocate operatiile in vama.

Cei mai afectati de aceste noi reglementari se pare ca vor fi, ca intotdeauna, clientii finali, care acum risca sa mai astepte inca o luna in plus pentru a intra, in final, in posesia masinilor.

La inceputul acestei saptamani a fost publicat in Monitorul Oficial o hotarare pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal, care se refera la toate marfurile care beneficiaza de tratament tarifar favorabil (altfel spus orice fel de exceptare de la plata taxelor vamale, cum este si cazul produselor achizitionate in leasing).

Pentru ca acest tip de produse sa fie vamuite, trebuie ca importatorul sa adreseze o cerere scrisa adresata directiei regionale vamale interjudetene unde-si desfasoara activitatea importatorul.

Aceasta autorizatie trebuie sa fie eliberata in termen de maxim 30 de zile.

"Autorizatia se emite pentru a permite autoritatii vamale sa verifice in orice moment existenta marfurilor in locul in care acestea sunt depozitate sau utilizate in scopul declarat" se mai precizeaza in Monitorul Oficial.



In loc de doua zile, o luna in vama

"Daca inainte de aceasta autorizatie vama se facea in 2-3 zile, acum riscam sa asteptam pana la o luna si astfel sa ne fie blocata activitatea pe aceasta perioada" a declarat un reprezentant al BCR Leasing.

"In prezent sunt peste 20 de oameni la coada la ghiseele respective, fiecare cu peste 25 de contracte in mana" a adaugat acesta. Mai mult, se pare ca trebuie depusa cate o cerere pentru fiecare contract pe care-l desfasoara.

"In momentul de fata nu se stie cu exactitate ceea ce trebuie facut, dar oricum este o situatie care bulvereaza activitatea societatilor de leasing" a precizat Ioana Teodorescu, presedinte al International Leasing.

Confuzia care invaluie acest nou articol este pusa de societatile de leasing in principal pe seama lipsei de detalii pe care le ofera directia vamala.

"Am solicitat directiei vamale regionale detalii in ceea ce priveste aceste noi modificari, deoarece pentru moment nu putem decat sa interpretam articolul de lege" a declarat Elena Gaspar, marketing manager la Porsche Leasing.

"Din cate am inteles pana acum se pare ca aceasta autorizatie va afecta doar contractele ajunse la termen (asa numitele importuri definitive)" a adaugat aceasta.

Mai mult chiar, se pare ca trebuie ca societatile de leasing sa completeze acum noile cereri cu tot felul de date care pana acum nu intrau in atributia lor.

"Trebuiesc trecuti tot felul de indicatori din nomenclatoare si, mai mult, trebuie ca societatile de leasing sa calculeze in detaliu taxele vamale, ceea ce pana acum nu intra in atributiile lor" a mai precizat un reprezentant unei societati de leasing.

Un lucru este cert insa: amenzile pentru lipsa unor astfel de autorizatii au fost marite, fiind in prezent intre 25 si 75 de milioane de lei.

O solutie pentru a rezolva intr-o oarecare masura aceasta problema ridicata de noile autorizatii o reprezinta, in viziunea societatilor de leasing, o derogare facuta special pentru societatile de leasing definitiv sau temporar, sau de ce nu, revenirea la vechile reglementari.

In ciuda aglomerarii de cereri, la biroul regional Bucuresti, care acopera 7 judete, programul a ramas acelasi, intre orele 9 si 14, desi solicitarile sunt foarte mari.

De primirea si inregistrarea cererillor se ocupa, ca si inainte, doi angajati ai biroului.

Potrivit acestora, nu se pune problema unei prelungiri a programului, si, ca un fapt divers, astazi va fi doar o singura persoana care se va ocupa de astfel de cereri, deoarece cealalta nu va ajunge la servici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO