Companii

Asocierea cu un partener mai puternic, solutia supravietuirii pentru micii procesatori din industria laptelui

Asocierea cu un partener mai puternic, solutia supravietuirii pentru micii procesatori din industria laptelui

Cititi mai multe despre evolutia pietei locale de lactate in cel mai recent numar al revistei Business Magazin.

22.11.2009, 23:08 92

In urma cu doi ani, familia lui Wakid Darwish a infiintat firmaMaster House Group si a inceput sa construiasca o fabrica delactate in Giurgiu, investitia de 2,5 milioane de euro fiindfinantata cu fonduri SAPARD. Productia a inceput la sfarsitulanului trecut, moment cand MHG s-a lovit de o problema acuta:fondurile europene nu acopereau si investitiile in vanzare simarketing. Atunci a intrat in peisaj Top Brands Distribution (TBD),a doua companie din piata de distributie. TBD a sesizat ocazia unuiparteneriat de distributie: asocierea cu actionarii MHG, pentrua-si extinde activitatile si catre zona de productie.

Inca departe de media UE

"Piata lactatelor are un potential foarte mare de crestere,deoarece Romania are cel mai scazut consum de lactate proaspete dinUniunea Europeana", declara reprezentantii TBD. Un roman consuma inmedie 6 kilograme de iaurt anual, de 5 ori mai putin decat mediaeuropeana, si 6,6 litri de lapte pe luna, la jumatate fata de mediacontinentala. Top Brands cocheta deja cu ideea de a intra pe piatalactatelor prin dezvoltarea unei marci proprii si preluase in acestsens constructia unei fabrici in judetul Neamt, pentru un milion deeuro.

TBD a avut in primul semestru afaceri de 140 mil. euro. In urmacu cateva luni, compania de distributie a preluat pachetulmajoritar de actiuni (66%) al firmei lui Darwish, prin aport decapital in valoare de 140.000 de euro. Conducerea MHG a trecut pemainile unei echipe mixte, formata din manageri din ambele firme,iar noul administrator, Remus Danila, a venit din partea TBD.Primii pasi au fost lansarea gamei de lactate, in aceasta toamna,si investitii in fabrica pentru dublarea capacitatii de productie,care va ajunge la 50.000 de litri pe an, cantitate ce ar urma saacopere cererea pentru zona de sud a tarii. Urmeaza finalizareafabricii din judetul Neamt si extinderea si in alte regiuni, spuneDanila, care nu exclude o preluare a unui producator de lactate dincentrul sau vestul tarii.

Piata lactatelor s-a dovedit a fi in ultimii ani un spatiudeosebit de favorabil pentru preluari. Albalact si-a majoratparticipatia in cadrul producatorului de branzeturi Raraul inoctombrie, dupa ce cu un an inainte cumparase un pachet de 77% dinactiuni. Fondul de investitii elen Tyras a platit anul trecut 2,2milioane de euro pentru 20% din actiunile Prodlacta, vizandpreluarea pachetului majoritar.

Un alt fond de investitii, SigmaBlayzer, a intrat pe piatalactatelor din Romania prin cumpararea Covalact, Primulact siLactate Harghita, pentru suma de 20 de milioane de euro. Cea maiimportanta tranzactie de anul trecut a fost insa vanzarea LaDornacatre grupul francez Lactalis, pentru 90 de milioane de euro.

Raman in piata

Valoarea pietei lactatelor a ajuns anul trecut la 1,1 mld. euro,potrivit Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui(APRIL). Ritmul de crestere al pietei pentru 2009 este estimat la5%, dupa ce a inregistrat o scadere de 20% a volumelor in primultrimestru al anului, potrivit aceleiasi asociatii. Pentru aimpulsiona vanzarile, producatorii au redus preturile si au apelatla promotii in prima jumatate a anului, consumatorii fiind tot maisensibili la pret.

Aceste tactici sunt la indemana marilor companii, darinaccesibile pentru firmele de dimensiuni mai mici. Cei mai multiproducatori autohtoni au intampinat dificultati financiare inaceasta perioada de reducere a consumului si nu au putut tine pasulcu scaderile de preturi impuse de jucatorii internationali. Totusi,numarul falimentelor inregistrate in 2009 in domeniu e foarteredus.

"Exista doar doua companii care au intrat in insolventa", spuneIoan Dirzu, presedintele APRIL. Este vorba de Brailact,producatorul lactatelor Brenac, care la sfarsitul lui 2008raportase o datorie de 11,6 mil. euro, si de Gouda Gold, producatorde branzeturi din judetul Sibiu, care a acumulat datorii de 2,3mil. euro, la o cifra de afaceri de 1,2 mil. euro. "Exista insa sialte forme de dificultati financiare, care au ca solutie fievanzarea de fabrici, fie fuzionarea dintre diversi competitori, fiecolaborarea sub forma inchirierii de linii de fabricatie catre altijucatori din piata", explica Dirzu.

Deschisa la fuziuni si achizitii

Un alt factor ce influenteaza consolidarea pietei va fi ritmulin care se vor face preluari si fuziuni, depinzand de preturiletranzactiilor. Petitorii din domeniu au fost atrasi in ultimii animai ales de ritmul alert de crestere al vanzarilor de lactate, curate anuale de peste 30%. Acum, preluarile sunt atractive pentrueventualii investitori, pentru ca, raportat la evaluarilecompaniilor in anii anteriori, tranzactiile pot fi adevaratechilipiruri. Chiar si in lipsa acestui factor, potrivit sefuluiSigmaBleyzer din Romania, domeniul ramane oricum atractiv incontinuare, in conditiile consumului inca redus de lactate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO