Companii

Are sanse turismul romanesc sa ajunga la 5 mld. dolari?

07.11.2002, 00:00 7

Sectorul de turism romanesc are o contributie de doar 2% la formarea Produsului Intern Brut, foarte putin comparativ cu situatia altor tari din zona, a declarat ieri omul de afaceri George Copos, patronul grupului ANA, care detine sase hoteluri in intreaga tara. "Daca in urmatorii ani nu ajungem la 10% din PIB, inseamna ca nu existam", a spus Copos. Daca PIB al Romaniei este de 42-44 mld. $, turismul ar trebui sa aduca in cativa ani aproape cinci miliarde de dolari, fata de numai un miliard in prezent.
Reprezentantii industriei spun insa ca ponderea turismului in PIB este ceva mai mare, dar oricum inferioara nivelului de 10%.
"Statisticile ar trebui corectate, pentru ca turism inseamna si agrementul, care nu e inregistrat, dar si suvenirurile pe care le cumpara turistii din statiuni, de exemplu. Dupa parerea mea, turismul aduce bugetului de stat 3-4%, o valoare totusi mult prea mica", a declarat pentru Ziarul Financiar Cornel Gaina, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de turism (ANAT).
Turismul va ajunge sa detina 10% din Produsul Intern Brut, adauga el, insa perioada de timp va depinde foarte mult de vointa politica. "Nu este vorba numai de acordarea de facilitati pentru investitiile in turism, ci mai degraba de crearea unui mediu economic stabil. Mai trebuie schimbate mentalitatile, calitatea serviciilor", a precizat Gaina.
Presedintele ANAT este de parere ca peste patru ani turismul va ajunge la 10% din PIB.
Si hotelierii considera ca au nevoie de sprijin din partea Guvernului. "Va fi foarte greu sa atingem acest obiectiv cat timp nu se vor crea niste facilitati pentru investitii, cat timp fiscalitatea va ramane ridicata", a declarat pentru Ziarul Financiar Marius Pintilie, director de marketing al Unita Turism, unul dintre cei mai importanti proprietari de hoteluri.
Pe de alta parte, cresterea numarului de turisti straini este dificila, atata timp cat calitatea serviciilor lasa foarte mult de dorit, in timp ce preturile mari fac ca ofertele hotelurilor din Romania sa fie de multe ori putin competitive pe plan extern, a adaugat el.
George Copos a afirmat ca marile companii de turism din strainatate incheie contracte doar daca partenerii de pe o anumita piata respecta standardele internationale. "Toate aceste hoteluri vechi trebuie daramate sau pastrate doar zidurile exterioare si complet renovate. Noi vrem sa avem un cuvant greu de spus in deciziile pe care le ia Guvernul pentru industria turistica", a mai spus omul de afaceri, presedintele grupului de firme ANA, care include compania ANA Hotels. ANA Hotels detine in prezent hotelurile Europa si Astoria din Eforie Nord, hotelul Crowne Plaza si pub-ul La Belle Epoque din Bucuresti, hotelurile Sportul, Bradul si Poiana, societatea ANA Teleferic si o scoala de schi, toate in Poiana Brasov.
Copos a adaugat ca pe langa anumite facilitati, Guvernul ar trebui sa sustina dezvoltarea turismului si prin modernizarea infrastructurii.
Romania a incasat anul trecut 500 de milioane de dolari din activitatea de turism international, iar Ministerul Turismului si-a propus ca pana in 2004 sa majoreze aceasta suma la un miliard de dolari.
Potrivit lui Gaina, tinand cont de faptul ca agentiile de turism practica un comision de 8-10%, din totalul veniturilor aduse de industria turistica, agentiile contribuie cam cu zece procente. Cea mai importanta contributie la Produsul Intern Brut o au hotelurile.

Venituri in scadere
Pana cand turismul va ajunge la 10% din PIB, va mai trece ceva timp, avand in vedere ca veniturile operatorilor din domeniu nu au avut in acest an o evolutie prea buna. O mare parte a hotelierilor afirma ca veniturile lor au scazut in prima parte a acestui an cu aproape 10%, in timp ce incasarile agentiilor de turism vor fi puternic afectate pe viitor de diminuarea comisioanelor. Mai mult, agentiile isi vor vedea veniturile in scadere chiar in curand.
Veniturile acestora vor scadea cu cel putin 22% in urma deciziei companiei Tarom de a reduce de la 9% la 7% comisionul cedat agentiilor care vand bilete de calatorie emise de operatorul aerian roman, a mai spus Gaina.
"Scaderea veniturilor va afecta mai ales agentiile de turism mici, care vor fi nevoite sa-si restructureze activitatea, iar o parte dintre ele ar putea fi chiar inchise", a adaugat el.
Presedintele ANAT a mai spus ca toate companiile aeriene care opereaza in Romania practica un comision de 9%, dar ca Air France si KLM si-au anuntat deja intentia de a modifica acest nivel daca Tarom va reduce comisionul cu 2%.
Directorul de marketing si vanzari al companiei Tarom, Elena Ciuperceanu, a declarat ca reducerea comisionului a fost decisa cu scopul diminuarii costurilor de distributie, care detin o pondere insemnata in activitatea societatii, mai ales in aceasta perioada in care societatile aviatice trec printr-o criza profunda.
"Tarom era singura companie din regiune care nu redusese acest comision. Companiile aviatice occidentale au operat asemenea reduceri inca de anul trecut, iar cele din zona de sud-est a Europei, inca de la inceputul anului", a spus Ciuperceanu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO