Companii

Arctic lucreaza cu doua bugete. "E bine ca businessul se sustine singur"

Arctic lucreaza cu doua bugete. "E bine ca businessul se sustine singur"

Monica Iavorschi, 34 de ani, director general al Arctic Gaesti: O cheltuiala de 300 de euro pentru un frigider nu reprezinta un efort la fel de mare pentru un consumator din Vest, dupa cum este pe plan local

11.03.2009, 18:58 73

Producatorul local de aparatura frigorifica Arctic Gaesti, care a inregistrat anul trecut prima scadere a vanzarilor de la preluarea de catre grupul turc Arcelik, a adoptat pentru 2009 o strategie diferita fata de anii anteriori, cand cresterea era principala premisa.

In acest an, marcat de reduceri de pana la 20% a valorii pietei electrocasnicelor, Arctic va lucra cu doua planuri de afaceri.
"Varianta optimista presupune o crestere a businessului cu 5% fata de 2008, pe cand varianta 'de criza', presupune o scadere maxima de 10%", a declarat Monica Iavorschi care a fost numita director general al Arctic la finele anului trecut.
In 2008 compania a inregistrat o cifra de afaceri de 213 milioane de euro, in scadere cu 5%, conform previziunilor, fata de anul anterior. In functie de procentele anuntate de Arctic, in 2009 cifra de afaceri urmeaza sa oscileze intre 223 de milioane de euro, in cazul unei reveniri a consumului de electronice si electrocasnice si un minim de 192 de milioane de euro, in cazul continuarii reducerii consumului.
Compania nu a anuntat nivelul sau marja de profit inregistrata in 2008.
"Din punctul de vedere al profitabilitatii compania sta bine, dar ceea ce este dificil este sa calibrezi businessul la evolutia pietei si sa reduci proportional si cheltuielile", a spus Iavorschi.
Prima solutie adoptata pentru supravietuire si mentinerea pe timp de criza a fost adaptarea fluxului de productie la volumul si structura comenzilor si atingerea unui nivel de flexibilitate mai ridicat. Acest lucru poate presupune chiar si oprirea productiei, pentru intervale limitate, dupa cum s-a intamplat in ianuarie si februarie.
"Primele luni nu au fost o perioada simpla si au necesitat schimbari de business plan. Principala provocare este cea de a estima evolutia vanzarilor si de a planifica productia. Exista un planing lunar care s-a transformat in planing saptamanal", a spus Iavorschi.
Pentru a putea reduce sau creste productia in functie de volumul lunar sau saptamanal al comenzilor compania a realizat modificari in procesul de achizitii, la nivel de furnizor. Gradul de integrare local al productiei este sub 20%, majoritatea componentelor find achizitionate prin grupul Arcelik de la furnizori din Europa si Asia.
"Important este acum ca nu avem nevoie de finantare si businessul se sustine singur. Oportunitati de crestere sunt, pentru ca nu suntem o multinationala si exista piete pe care inca nu am intrat", a spus Iavorschi.
Arctic a realizat anul trecut o productie de 1,2 milioane de aparate frigorifice la Gaesti, din care aproximativ 70% au fost exportate. In 2009 productia este planificata sa oscileze intre marje asemanatoare ca si cifra de afaceri.
"Printre primele masuri a fost cea de a renegocia contractele, pentru minimizarea costurilor, iar efectele s-au simtit in situatia financiara din ianuarie si februarie. Partial am reusit sa reducem si riscul valutar prin transformarea unor contracte, unde am modificat sumele calculate in euro sau dolari in lei", a spus Iavorschi.
Monica Iavorschi, 34 de ani, care a detinut functia de director de marketing si vanzari Arctic timp de sase ani, a preluat functia de director general la finalul anului trecut, dupa plecarea lui Ugur Kayali.
Preluarea functiei a coincis cu prima scadere a afacerilor companiei, de la preluarea de catre grupul Arcelik, si cu prima reducere a consumului in piata locala. "Ne-am intors usor la nivelul de cerere condusa de pret deoarece cata vreme accesul la credite este dificil fiecare euro din pret conteaza", a explicat Iavorschi.
Spre deosebire de piata electrocasnicelor din Romania, sau din tarile vecine, in pietele de desfacere din Europa de Vest, unde de asemenea volumele de vanzari s-au redus, structura cererii a ramas in cea mai mare parte aceeasi.
"O cheltuiala de 300 de euro pentru un frigider nu reprezinta un efort la fel de mare pentru un consumator din Vest, dupa cum este pe plan local", a adaugat Iavorschi.
In ciuda reorientarii cererii catre produse cu mai putine functii sau un grad tehnologic mai redus Iavorschi spune ca cercetarile pentru noile game de produse continua, acestea fiind procese ce se deruleaza pe o perioada de cel putin doi ani si nu pot fi inghetate.
Astfel, bugetul de investitii a fost stabilit la nivelul din 2008, de 5 milioane de euro.
"Deciziile care implica investitii mari si pe termen lung preferam sa le amanam, dar continuam sa investim in dezvoltarea de noi produse."
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO