Companii

APIA: Industria auto locala a trecut de sapte miliarde de euro in 2007

APIA: Industria auto locala a trecut de sapte miliarde de euro in 2007

Click pentru imaginea marita

22.01.2008, 20:07 18

Cifra de afaceri inregistrata de industria auto locala, alcatuita atat din cei doi constructori locali, dar si din producatorii de componente, a atins un nivel de 7,2 miliarde de euro in 2007, in crestere cu 28,5% de la 5,6 miliarde de euro in 2006. Productivitatea medie per angajat in industrie ajunge la aproximativ 26.670 de euro, in conditiile in care numarul salariatilor este de aproximativ 270.000.
Aprecierea cifrei de afaceri inregistrata la nivel sectorial a avut ca motor principal finalizarea investitiilor straine de peste 1,6 miliarde de euro in ultimii doi ani si punerea in functiune a capacitatilor de productie, destinate in principal exporturilor. "Anul trecut constructorii locali si producatorii de componente auto au atins un nivel de afaceri de 7,2 miliarde de euro, in crestere de la 5,6 miliarde de euro in 2006. Valoarea exporturilor a atins in 2007 un nivel de 1,7 mld. euro", a declarat Constantin Stroe, vicepresedinte Automobile Dacia si membru al consiliului director APIA.
Cele mai mari investitii au fost localizate in parcurile industriale din Pitesti, Brasov, Slatina, Ploiesti si Iasi si au fost realizate de producatorul national Automobile Dacia, Pirelli, Calsonic Kansei sau Delphi.
Automobile Dacia a avut una dintre cele mai mari contributii la exportul aferent industriei automotive, volumul total al automobilelor livrate peste granita de constructor ajungand, conform statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, la mai mult de 121.000 de unitati, in crestere cu 52,4% comparativ cu nivelul de 79.438 de unitati inregistrat in 2006.
Cea mai mare piata de export pentru constructor a fost anul trecut Germania, cu 17.300 de unitati vandute. Pentru una din cele mai noi piete pe care este prezenta, piata scandinava, Dacia estimeaza pentru 2008 exporturi de 5.000 de masini.
"Vanzarile Dacia pe piata scandinava vor atinge in acest an un nivel de aproximativ 5.000 de unitati", a declarat Stroe.
Reprezentantii Dacia au anuntat ca in urmatorii 4 ani la Pitesti va intra in productie un model ecologic bazat pe platforma conceptului Logan Eco2, cu emisii de doxid de carbon de 71 g/km, in comparatie cu 120g/km la actualele modele.
Stroe a declarat ca in conditiile in care taxa auto va fi modificata si va scadea pentru automobilele vechi, in timp ce nivelul pentru automobilele noi se va aprecia de trei ori, vanzarile Dacia pe piata interna vor inregistra un declin de pana la 20%, la aproximativ 80.000 de unitati. "Daca propunerea APIA de includere a 100.000 de autovehicule in programul "Rabla" nu va fi aprobata, precum si daca taxa va scadea, este posibil ca vanzarile Dacia pe piata locala sa inregistreze un declin de 15-20% in 2008", a spus Stroe.
El a subliniat ca in conditiile mentinerii nivelului actual al taxei vanzarile Automobile Dacia pe piata interna se vor mentine la aproximativ 100.000 de unitati. "In conditiile actuale de piata, cu taxa de prima inmatriculare la nivelul acceptat de Comisia Europeana, vanzarile Dacia pe piata locala cel mai probabil vor stagna in 2008, fiind sustinute la acest nivel de exporturi", a adaugat Stroe.
APIA a anuntat ca va propune majorarea numarului de autovehicule casate prin Programul national de reinnoire a parcului auto la 100.000 de unitati, in crestere fata de nivelul de 16.500 de masini, aferent anului 2007. In prezent, propunerea de majorare este de 32.000 de unitati. "Prioritatile APIA in 2008 sunt continuarea planului "Rabla" si cresterea numarului la 100.000 de unitati. In 2007 doar 55 de autoturisme nu au fost vandute, in comparatie cu 1.387 de unitati in 2006. In total prin programul 'Rabla' au fost retrase din circulatie 46.000 de masini cu o vechime de peste 12 ani", a spus Ernest Popovici, presedintele APIA.
"Din cele 100.000 de autovehicule propuse pentru programul 'Rabla', 1.000 de unitati vor fi reprezentate de autovehiculele comerciale grele de transport", a declarat Brent Valmar, vicepresedintele APIA.
Popovici a subliniat ca valoarea primei nu va scadea in acest an de la 3.000 de lei, chiar daca creste numarul la 100.000. Principala sursa pentru campanie este constituita de veniturile colectate din incasarea taxei de inmatriculare in 2007. Veniturile din incasarea taxei de prima inmatriculare in 2007 au fost estimate la aproape 250 de milioane de euro, dupa ce la finalul primelor 11 luni incasarile au ajuns la circa 230 mil. euro.
Pentru anul in curs presedintele APIA a estimat un nivel de 385.000 - 390.000 de unitati, in crestere cu 5% comparativ cu datele anului trecut.
"Cresterea de 5% a pietei in acest an este motivata de cinci aspecte: cresterea veniturilor populatiei, accesul la surse de finantare precum creditul bancar sau leasingul, taxa de prima inmatriculare, dar si de catre programul 'Rabla'", a declarat Popovici. El a mentionat ca aprecierea de 23% a pietei auto din 2007 s-a datorat cresterii veniturilor populatiei cu 20%, aderarii la Uniunea Europeana, care a determinat o scadere a taxei vamale a autovehiculelor asamblate in afara UE, programului 'Rabla', care a reprezentat 5% din totalul volumului pietei, precum si promotiile derulate de importatori.
In paralel cu aprecierea pietei automobilelor noi cu 23% in 2007, in Romania s-au importat aproximativ 128.000 de autoturisme secondhand, in crestere cu aproximativ 4% in comparatie cu anul precedent, potrivit declaratiilor lui Brent Valmar, vicepresedintele APIA. Dintre acestea, 1.300 au reprezentat autoturisme cu o vechime de peste 10 ani, in comparatie cu Polonia, tara in care ponderea acestora a fost de peste 50%, procent aferent unui volum de peste 495.000 de unitati.
In Polonia ponderea vanzarilor de autoturisme din productia locala reprezinta aproximativ 9%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO