Companii

Andreea Mitiriţă şi Florin Rizea, PwC România: Se apropie cu paşi repezi primele raportări DAC6. Cum ar trebui companiile să se pregătească?

Opinie

Andreea Mitiriţă şi Florin Rizea, PwC România:  Se...

Autor: Roxana Rosu

08.12.2020, 10:34 311

Primele termene de raportare privind cerinţele DAC6 (Directiva privind raportarea aranjamentelor transfrontaliere) vor fi în ianuarie şi februarie 2021, după ce guvernul a decis să le amâne cu şase luni, prin ordonanţă de urgenţă, ca urmare a dificultăţilor cu care se confruntă instituţiile financiare, consultanţii fiscali şi autorităţile fiscale din cauza situaţiei generate de COVID-19.

Deşi luna decembrie este de obicei aglomerată pentru contribuabili,  ar fi recomandabil ca societăţile să demareze (dacă nu au făcut-o deja) procesul de analiză a tranzacţiilor transfrontaliere iniţiate începând cu 25 iunie 2018, pentru a identifica eventuale aranjamente raportabile. Totodată, având în vedere că începând cu 2021 aranjamentele noi vor trebui raportate într-un termen de doar 30 de zile, o a doua recomandare este pregătirea unei proceduri interne DAC6, care să ajute la delimitarea tranzacţiilor raportabile de cele neraportabile în timp util. În continuare, vom trece în revistă pe scurt aspectele relevante ale raportărilor DAC6.

Ce este DAC6?

Directiva europeană privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (Directiva 2011/16/UE, cunoscută ca DAC6), implementată în Codul de Procedura Fiscală, prevede că aranjamentele transfrontaliere ce cuprind cel puţin unul dintre semnele distinctive enumerate în anexa Directivei vor trebui raportate către autorităţi.

Cei obligaţi să raporteze sunt intermediarii (de ex. consultanţi, avocaţi), definiţi în Directivă ca fiind persoanele care proiectează, comercializează, organizează, pun la dispoziţie în vederea implementării, gestionează implementarea respectivelor aranjamente transfrontaliere sau care oferă asistenţă în legătură cu acţiunile menţionate. Atenţie însă, în cazul în care intermediarul este exceptat de la raportare potrivit prevederilor privind confidenţialitatea faţă de client, obligaţia de raportare revine altui intermediar implicat sau chiar contribuabilului (dacă alt intermediar nu există).

Când raportăm?

Termenele de raportare sunt următoarele:

  • 28 februarie 2021 pentru aranjamentele al căror prim pas în implementare a fost efectuat în perioada 25 iunie 2018—30 iunie 2020;
  • 31 ianuarie 2021 pentru aranjamentele raportabile puse la dispoziţie în vederea implementării, pregătite pentru implementare sau al căror prim pas în implementare este făcut în perioada în perioada 1 iulie 2020—31 decembrie 2020;
  • 30 aprilie 2021 - data până la care intermediarii trebuie să întocmească primul raport în cazul aranjamentelor comercializabile;
  • 30 aprilie 2021 - data la care A.N.A.F. comunică prin intermediul schimbului automat primele informaţii;
  • Aranjamentele iniţiate începând cu 1 ianuarie 2021 vor trebui raportate în termen de 30 de zile.

Ce urmează?

ANAF lucrează în prezent la elaborarea formularului specific prin intermediul căruia intermediarii/contribuabilii vor declara aranjamentele raportabile. De asemenea, ANAF intenţionează să publice în scurt timp un ghid de aplicare a DAC6, ce se aşteaptă să conţină aspecte practice, explicaţii şi să aducă mai multe clarificări cu privire la prevederile Directivei.

Aşteptăm cu interes publicarea formularului şi sperăm că autorităţile să includă cât mai multe lămuriri şi detalii în legătură cu aplicarea acestor prevederi în ghidul DAC6.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO