♦ Pentru a exista o bază de comparaţie corectă, ZF a încercat să ia acelaşi produs în toate ţările, este vorba de marca privată Carrefour Classic, lapte proaspăt integral ♦ Acolo unde exista acest produs la alt gramaj a fost calculat preţul per litru l A fost ales retailerul Carrefour pentru că există magazine online ale companiei în fiecare dintre pieţele principale din Europa.
România are cel mai mare preţ per litrul de lapte proaspăt, unul dintre cele mai cumpărate alimente, un produs care se găseşte zilnic în coşul de cumpărături, arată o analiză ZF. Mai exact, un litru de lapte proaspăt integral (echivalentul a 3,5% grăsime în România) sub marca proprie a Carrefour costă 1,45 de euro în România, faţă de 1,19 euro în Franţa sau Belgia, 1,02 euro în Spania şi doar 0,76 euro în Polonia.
Astfel, piaţa locală este cea cu preţul cel mai mare, deşi este totodată cea mai săracă dintre ţările analizate, cu cel mai mic salariu mediu net lunar. Un român câştigă în medie lunar 900 de euro net, de două-trei ori mai puţin ca un francez, un spaniol sau un belgian. Şi atunci, de ce nu costă şi laptele de două-trei ori mai puţin?
Poate cel mai concludent exemplu în acest sens este cel al Poloniei, cea mai dezvoltată economie din Europa Centrală şi de Est. În această ţară, salariul mediu net este de 1.100 de euro, iar preţul per litru de lapte e aproape la jumătate faţă de România.