„În orice business, volume mai mari permit costuri de producţie mai mici. Ar fi de preferat să vedem companii care închid producţia din alte ţări din centrul şi estul Europei şi o mută în România, însă din păcate nu au fost prea multe astfel de situaţii“.
România are în total peste 1.000 de fabrici de lactate şi carne sau preparate din carne, care procesează zilnic de la câteva tone la câteva sute de tone, însă la carnea de porc este satisfăcut anual mai puţin de 30% din autoconsum şi la carnea de pasăre circa 90% din consumul ţării, iar peste 1 milion de tone de lapte vin anual din străinătate şi sunt folosite de fabricile din România. E nevoie investiţii mai mari în zootehnie sau de o fabrică mare de alimente în fiecare judeţ pentru a creşte producţia?
Industria cărnii şi a laptelui generează afaceri de aproape 20 mld. lei (4 mld. euro) cu 50.000 de angajaţi în fabricile din România.
„Într-un an bun, România produce circa 30 de milioane de tone de cereale, iar necesarul de consum este de 5 milioane de tone. E nevoie de crearea unor lanţuri între producătorii de cereale şi cei din zootehnie, ca apoi industria alimentară să poată să prelua carnea, laptele sau alte materii prime pentru procesare, care este cheia ca România să ajungă să echilibreze balanţa comercială şi să poată exporta produs finit cu înaltă valoare adăugată. Potenţial avem uriaş, ne trebuie doar gândire strategică“, a spus Adrian Chesnoiu, preşedinte al Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice din Camera Deputaţilor. El adaugă că sudul României este mare producător de cereale, zona submontană se pretează foarte bine zootehniei, iar zona înaltă montană se pretează pentru agricultura ecologică, astfel că ar trebui subvenţionate investiţii strategice de către stat.