Companii

Ana Brad, Casa de Moda Adeline: Un antreprenor trebuie sa fie constient ca atat succesul, cat si esecul sunt responsabilitatea lui

Ana Brad, Casa de Moda Adeline: Un antreprenor trebuie sa fie constient ca atat succesul, cat si esecul sunt responsabilitatea lui

Ana Brad, manager al Casei de Moda Adeline: O afacere implica multa responsabilitate, disciplina si riscuri, dar in acelasi timp iti confera libertate. Un antreprenor trebuie sa fie constient ca succesul, dar si esecul sunt direct proportionale in masura de 70% cu tenacitatea si implicarea sa in dezvoltarea afacerii.

02.06.2008, 19:15 841

Exista plusuri si minusuri atunci cand esti patron. Acest lucru inseamna program flexibil, libertate de miscare si de decizie, dar si zile in care nu ai pauza de masa. Cu toate acestea, la sfarsitul zilei ai satisfactia ca puterea de decizie sta in mainile tale.
"O afacere implica multa responsabilitate, disciplina si riscuri, dar in acelasi timp iti confera libertate. Un antreprenor trebuie sa fie constient ca succesul, dar si esecul sunt direct proportionale in masura de 70% cu tenacitatea si implicarea sa in dezvoltarea afacerii", este de parere Ana Brad, manager al Casei de Moda Adeline, afacere pe care a inceput-o cand avea 30 de ani.
Ea a intrat in afacerea cu articole pentru nunti impreuna cu sotul sau in 1984, iar in prezent casa de moda se ocupa de realizarea la comanda a rochiilor de mireasa unicat si a rochiilor de ocazie. "Cumnata mea lucra in acest domeniu la Paris si mi-a venit ideea sa deschidem si in Romania primul magazin de rochii de mireasa. A fost nevoie de foarte multa munca si ambitie pentru ca era ceva nou pe piata si mai ales inainte de revolutie era un proces greoi acela de a-ti deschide o afacere proprie. La inceput confectionam mai mult flori, coronite pentru nunti in perioada verii, iar iarna martisoare. Dupa revolutie, s-au deschis granitele si am avut posibilitatea sa plecam in strainatate ca sa achizitionam materiale", povesteste Brad. Ea a adaugat ca o data cu aparitia materialelor s-au gandit sa se specializeze pe rochii de mireasa, deoarece oferta era in acel moment destul de limitata.
In opinia sa, deschiderea unei afaceri inseamna foarte mult curaj si incredere in sine, inseamna sa nu mai privesti inapoi odata ce ai pornit pe un drum, pentru ca daca ar fi sa iei in calcul toate riscurile posibile, nu te-ai mai apuca niciodata de o afacere.
"Diferenta intre a fi patron si angajat poate fi o diferenta in termeni finaciari, insa riscurile si cumulul de munca sunt mult mai mari", completeaza Brad, care recunoaste ca a fi patron poate fi un privilegiu, dar si multa munca in plus. Avand putere totala de decizie, poate uneori sa insemne foarte multa presiune si respectarea tuturor angajamentelor. Din acest motiv, reusita, dar si esecul iti apartin in egala masura. Si riscurile au fost mari la inceput, mai ales ca studiile pe care Brad le-a terminat nu aveau legatura cu antreprenoriatul. "Am facut sport de performanta, handbal, 15 ani, iar in urma unui accident la genunchi a trebuit sa renunt. Apoi l-am cunoscut pe sotul meu si am inceput impreuna afacerea. Nu am studii in domeniul comertului sau businessului, insa experienta de 25 de ani ma recomanda", spune ea.
Casa de Moda Adeline a fost printre primele boutiq-uri cu rochii de mireasa de pe piata romaneasca, inca din 1984 businessul fiind un fel de "pionier" in acest domeniu.
"Am mers foarte mult pe 'feeling', iar domeniul de creatie m-a stimulat cel mai mult, simteam ca este mediul in care ma pot exprima cel mai bine. De asemenea, am tinut cont si de faptul ca era vorba de un produs nou pe piata romaneasca de atunci, asa ca am speculat putin", spune Ana Brad.
Ana Brad a mentionat ca prefera sa lucreze la comanda, si nu in serie, datorita specificului rochiilor de mireasa. Daca la inceputul afacerii furniza rochii de mireasa la peste 20 de magazine din tara, acum are propriul magazin de desfacere si lucreaza foarte mult rochii la comanda.
Pretul rochiilor se incadreaza undeva intre 1.300 de lei (354 euro) si 2.700 lei (735 euro), dar bineinteles ca poate sa difere in functie de fiecare model in parte.
Dupa cum marturiseste, investitia cea mai mare a fost in materiale pe care le aduce ea insasi din strainatate, in special in Dubai, India sau Italia.
"Daca o clienta isi doreste o rochie foarte incarcata sau cu o anumita dantela, atunci pretul creste", precizeaza Brad. Clientii casei de moda Adeline sunt oameni care apartin clasei mijlocii si superioare.
"Produsele noastre sunt unele de lux, insa raportul pret - calitate este unul foarte bun. Am avut diverse comenzi de rochii, unele foarte complicate, avand chiar o cerere de o rochie asemanatoare cu cea pe care a purtat-o Lady Diana", adauga Brad.
Principala carte de vizita pentru o companie o reprezinta clientii si de aceea, proprietara Casei de Moda Adeline a preferat sa realizeze investitii importante in publicitate. Circa 70% din clientii Casei de Moda Adeline sunt din Bucuresti, iar restul de 30% sunt reprezentati de tineri care locuiesc in afara Capitalei si care vin aici pentru a cauta o oferta mai buna.
Cifra de afaceri a magazinului a crescut in fiecare an cu 10-15%, dar acelasi lucru s-a intamplat cu pretul materialelor si al manoperei.
O alta modalitate de promovare a constat in participarea la prezentari de moda, atat in tara, la Bucharest Fashion Week, cat si in afara tarii, la Roma in anul 2003, precum si participarea la cel mai mare targ international de moda, de la D?sseldorf.
Au existat si obstacole. A vrut sa realizeze individualizarea Casei de Moda Adeline pe piata, iar clientii sa intelega si sa cunoasca diferenta din punctul de vedere al calitatii si al designului, insa acest lucru inca presupune timp si efort sustinut, precum o grija permanenta pentru finisaje.
"Concurenta in domeniul privat este poate cel mai dificil obstacol. Insa pe de alta parte, tot concurenta este cea care te stimuleaza sa avansezi, sa fi mai bun si pana la urma sa-ti demonstrezi tie ca poti mai mult si mai mult de fiecare data", explica Brad.
Ea adauga faptul ca si-a dorit tot timpul, inca de la inceput, sa creeze o relatie de prietenie cu angajatii, mai ales ca o casa de moda este un domeniu al creatiei, in care starea care domneste trebuie sa fie una pozitiva, tonica.
In opinia sa, sunt oameni facuti pentru o anumita profesie, lucru ce implica automat si faptul de a fi angajat, de exemplu in domeniul politic.
Diferenta dintre cele doua status-uri nu poate fi prezentata ca o situatie generala, ea este foarte particularizata de la caz la caz, insa cu siguranta a fi patron implica mult mai multe responsabilitati, pentru ca la sfarsitul lunii, salariile trebuie platite.
"Am incercat de la bun inceput sa creez relatii de prietenie cu angajatii mei, pentru ca pana la urma sunt oamenii cu care imi petrec cea mai mare parte a zilei. Asa ca, i-am primit pe fiecare cu bucurie si respect", spune Brad.
Managerul Casei de Moda Adeline spune ca o casa de moda este o afacere profitabila daca stii sa o aduci la un anumit stadiu si reusesti sa il mentii si de asemenea este nevoie sa urmaresti tendintele si sa indeplinesti dorintele clientilor.
"Nu este usor. Piata este foarte competitiva si trebuie in permanenta sa te adaptezi cerintelor ei pentru ca afacerea sa ramana profitabila. Intentionez sa aduc imbunatatiri permanente afacerii mele", adauga Brad.
Businessul Anei Brad a adus in 2006 o cifra de afaceri de aproximativ 200.000 de lei (59.168 de euro) din care 30% reprezinta profit. "Cifra de afaceri este in continua crestere, de la an la an, si asta pentru ca am inceput sa investim si mai mult in imaginea casei si sa ajungem mai aproape de clientii nostri", spune ea.
La intrebarea daca va fi urmatorul milionar al Romaniei, managerul Casei de Moda Adeline marturiseste ca nu ii place sa faca predictii, ci spune doar ca viata sa in acest moment este mai mult decat visa, atunci cand, ca orice adolescent, se gandea la viitor.
"Sa spunem doar ca am primit mai mult de la viata decat speram vreodata. Sunt milionara in iubire!", spune aceasta.


Casa de moda Adeline

Investitia cea mai mare a fost in materiale pe care le aduce din strainatate, in special din Dubai, India sau Italia

Rochiile de mireasa sunt realizate mai mult la comanda, si mai putin in serie

Circa 70% din clientii Casei de Moda Adeline sunt din Bucuresti

Au fost necesare investitii in imaginea firmei

O alta modalitate de promovare a constat in participarea la prezentari de moda, atat in tara, cat si la targuri internationale

Pretul rochiilor se incadreaza undeva intre 354 euro si 735 euro, dar difera in functie de model

Cifra de afaceri inregistrata in 2006 a fost de circa 60.000 de euro

Marja de profit este 30%

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO