Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România) consideră că România are nevoie de o reformă a sistemului educaţional, o variantă folosită deja în alte state europene fiind învăţământul hibrid (“blended learning”) care are la bază un model educaţional care îmbină metodele tradiţionale de predare cu instrumentele digitale.
”În contextul urgenţei şi oportunităţii unice de a gestiona problemele sistemice cu care se confruntă învăţământul românesc, amplificate de pandemia COVID-19, AmCham România face apel la o abordare integrată care să reconcilieze măsurile pe termen scurt adoptate de către autorităţi cu o viziune strategică care să asigure continuitatea şi reforma structurală a sistemului educaţional”.
Reprezentanţii companiilor americane subliniază că educaţia este un drept constituţional, nu un privilegiu, şi fiecare copil din România trebuie să aibă acces egal la educaţie de calitate.
AmCham salută iniţiativa Ministerului Educaţiei şi Cercetării de a oferi posibilitatea copiiilor din comunităţi vulnerabile de a avea acces la educaţie pe suport digital, însă atrage atenţia asupra faptului că, în timp ce dotarea cu echipamente poate fi una dintre soluţiile crizei actuale, această măsură rezolvă doar un tip de probleme cu care se confruntă sistemul educaţional.
Astfel, digitalizarea este necesară, însă accesul la resurse online necesită alături de platforme şi un conţinut didactic adaptat mediului digital şi profesori care să creeze şi să disemineze unitar materiale de calitate prin metode moderne
”Nu putem separa procesul educaţional de interacţiunea umană. Instrumentele digitale trebuie să devină o componentă integrantă a sistemului educaţional care să permită flexibilitate, însă interacţiunea dintre elev şi profesor, dar şi relaţionarea dintre elevi, trebuie să rămână o constantă”.
AmCham recomandă ca şi România să adopte o abordare integrată a resurselor disponibile şi a celor mai potrivite bune standarde din statele Uniunii Europene, cu atât mai mult cu cât sunt posibil de implementat cu sprijinul fondurilor europene.
O astfel de strategie privind utilizarea metodei “blended education” trebuie transpusă prin intermediul exerciţiului de programare 2021-2027 în programele operaţionale şi instrumentele de finanţare care urmează a fi implementate.
”Astăzi, şi nu mâine, trebuie să investim într-un sistem educaţional modern, rezilient, adaptat la standarde europene şi care are în centru nevoile de învăţare ale noilor generaţii”.