Companii

Am jucat in ofensiva si am trecut „decent” de 2009, spune seful Henkel despre strategia companiei in cel mai dificil an pe piata locala

Am jucat in ofensiva si am trecut „decent” de 2009, spune seful Henkel despre strategia companiei in cel mai dificil an pe piata locala

Kasper Rorsted (stg.), CEO-ul companiei germane Henkel, a fost insotit la prima sa vizita la birourile filialei locale de Gunter Thumser, presedintele diviziei de detergenti si produse pentru curatenia locuintei pe regiunea Europei Centrale si de Est

18.03.2010, 23:17 42

In prima sa vizita la birourile Henkel din Romania, KasperRorsted, CEO-ul companiei germane cu vanzari de 13,5 miliarde deeuro la nivel global, vorbeste despre strategia ofensiva pe caresubsidiara locala a mizat anul trecut pentru a contracara declinulconsumului si despre polarizarea pietei.

"Brandurile slabe vor inceta sa existe", spune el.

Lansarilede produse noi pe piata au fost ofensiva pe care a mizat HenkelRomania intr-un an cu declin in consum. Compania si-a bugetatpentru acest an cresterea investitiilor fata de 2009 si un avans alvanzarilor in lei de 5-10%.

"Anul trecut am jucat in ofensiva si am adus produse noi pepiata, ceea ce ne-a permis sa contracaram declinul din consum. Aufost importante si masurile de eficientizare a structuriicosturilor si eforturile de a ne mentine oamenii motivati", afirmaRorsted.

El vorbeste si despre polarizarea pietei locale in criza.

"Sunt doua categorii mari de produse care tind sa acaparezepiata si sa se distanteze tot mai mult una de alta: brandurilefoarte puternice si cele foarte ieftine. Intr-un final, brandurilemici, slabe, vor inceta sa existe pentru ca romanii vor renunta laele, iar retailerii le vor scoate de pe raft pentru ca oricumspatiul de vanzare este limitat."

Cea mai mare miscare a Henkel pe piata locala a cosmeticelor,estimata la peste jumatate de milard de euro, a fost anul trecutlansarea produselor de ingrijire a parului Syoss, situate pesegmentul premium.

Cei mai mari competitori ai sai pe segmentul produselorcosmetice sunt P&G, Unilever, L'Oreal si Nivea. In Romania,Rorsted a vizitat si cativa retaileri mari din Capitala si asurprins ceea ce multi vad ca fiind schimbarea la fata a comertuluilocal: extinderea lanturilor internationale de magazine.

Pentru CEO-ul Henkel, surprinzatoare nu a fost insa acoperireala care au ajuns marii retaileri straini in Romania, ci concurentaacerba la raft intre branduri, care pe unele categorii depasestechiar nivelul de pe pietele mature din vestul Europei.

"M-a surprins faptul ca spatiul alocat vopselei de par este de3-4 ori mai mare decat media din vestul Europei", spune Rorsted."In general marile lanturi de magazine imping si mai mult in piatabrandurile mari", mai spune el, adaugand ca schimbarile din comertau o contributie importanta la cresterea afacerilor marilorproducatori.

De unde vin cresterile

CEO-ul Henkel pariaza in 2010 pe revenirea pe crestere abusinessului companiei la nivel local, dupa un an in care cifra deafaceri s-a contractat cu circa 3% in lei fata de 2008.

2009 a adus primul declin al vanzarilor anuale ale HenkelRomania din cei 17 ani de operare pe piata. Compania a raportatvanzari de 571 mil. lei (135 mil. euro) pe 2009, cea mai maredivizie a sa fiind cea de adezivi (cu branduri precum Ceresit sauLoctite).

"In regiune, inclusiv in Romania, am trecut «decent» pestedificultatile anului 2009 datorita investitiilor in inovatii pecare le-am realizat de-a lungul anului pe toate categoriile pe careactivam", sustine Rorsted.

Piata bunurilor de larg consum nealimentare din Romania s-acontractat cu 6% in volum anul trecut fata de 2008, potrivitdatelor de la MEMRB. In sectorul constructiilor a fost inregistratun declin mai abrupt, de 17%. "Ma astept ca Romania sa continue safie o piata-cheie pentru Henkel in regiunea Europei Centrale si deEst in urmatorii zece ani. Romania este una dintre pietele pe carenu am vazut inca potentialul maxim de crestere si este mai multdecat o piata de desfacere: vedem oportunitati si de alta naturaaici" , mai spune seful Henkel.

Cresterile vor veni si din schimbarile in obisnuintele de consumale romanilor, potrivit lui Gunter Thumser, presedintele divizieide detergenti si produse pentru curatenia locuintei pe regiuneaEuropei Centrale si de Est.

"O schimbare importanta pe piata locala va fi diminuareaponderii detergentului manual de rufe, care in Romania are unadintre cele mai mari cote de piata din Europa. Aceasta ar puteaaduce cresteri businessului Henkel", afirma el.

Diviziile de detergenti si produse cosmetice ale Henkel inRomania detin in prezent circa 50% din cifra de afaceri realizatala nivel local, printre cele mai mari branduri din portofoliu fiindPur, Perwoll sau Taft.

Producatorul german asteapta acum redresarea sectoruluiconstructiilor pentru a demara investitiile in cea de-a treiafabrica a sa de adezivi din Romania.

Compania a achizitionat in urma cu cateva luni un teren langaPiatra-Neamt pentru aceasta fabrica, in care intentioneaza sainvesteasca circa 10 mil. euro. Doar adezivii Henkel sunt produsila nivel local.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO