Companii

Alina Luiceanu, GSK: Cresterea pietei va fi generata de orientarea consumului spre vitamine mai scumpe

15.06.2006, 00:00 101

Alina Luiceanu, 38 de ani, directorul comercial al GlaxoSmithKline, spune ca investitiile de anul acesta in promovarea vitaminelor se vor simti in afacerile companiei pe termen mediu, in conditiile in care consumul va creste cu 15% pe an.

"In majoritatea tarilor europene, consumul de vitamine pe cap de locuitor este mai mare decat in Romania. In tara noastra, de exemplu, consumul total de medicamente este de aproximativ trei ori mai mic decat in Ungaria", spune Alina Luiceanu.

In prezent, portofoliul de vitamine si suplimente nutritive al GlaxoSmithkline-Europharm cuprinde 32 de produse, din care cel mai bine vandute sunt gamele Eurovita, Vitamax si Ascovit. La nivelul anului trecut valoarea vanzarilor de vitamine din portofoliul GSK a fost de 27 de milioane de lei (aproximativ 7,5 milioane de euro), pe o piata estimata la la circa 132 de milioane de lei (36,1 mil. euro).

" Estimam ca anul acesta valoarea pietei de vitamine se va situa in jurul a 151 de milioane de lei (42,3 mil. euro), ceea ce reprezinta o crestere de 15% fata de valoarea de anul trecut. Aceasta crestere va fi generata de orientarea consumului spre vitamine mai scumpe, cu compozitii complexe", explica Alina Luiceanu.

Ritmul mediu de crestere al acestei piete a fost de 15% incepand cu 2003.

Cel mai bine vandut brand din portofoliul GSK, dar si pe segmentul de vitamine din Romania este Eurovita, care la nivelul primului trimestru din 2006, a avut o pondere de 34,3% in totalul vanzarilor de vitamine GSK.

"In primul trimestru din 2006, GSK a avut o cota de 21,2% din piata pe segmentul de vitamine. Estimam ca in 2006 vom avea o cota de piata in crestere fata de cea din 2005, care a fost de 20,5%", afirma Luiceanu. Ea spune ca aceasta crestere va avea la baza cresterea portofoliului de produse si investitiilor in promovare.

Pe primele trei luni ale anului , GSK Romania a inregistrat vanzari de 107,1 mil. lei (30,6 mil. euro), in crestere cu 7% comparativ cu perioada similara a anului trecut, conform datelor Cedegim citate de companie. In totalul vanzarilor companiei, produsele realizate la fabrica Europharm din Brasov au reprezentat 23%.

Cel mai bine vandute produse din portofoliul GSK in aceasta perioada au fost Augmnetin, Seretide, Omeran, Combivir, Zinnat si Paracetamol Sinus.

Anul trecut compania a inregistrat vanzari de aproximativ 130 mil. euro, in crestere cu 15% fata de 2004. Pentru anul acesta reprezentantii companiei avanseaza un ritm de crestere in linie cu cea a pietei.

In 1998, GlaxoSmithKline a achizitionat 65% din capitalul grupului Europharm Brasov, pentru ca in 2003 acesta sa treaca integral in portofoliul GSK. La acel moment, GSK detinea controlul asupra activitatii de productie, distributie si asupra retelei de farmacii. Anul trecut insa GSK si-a separat activitatea de retail de cea de distributie, pentru ca spre finalul anului reteaua de farmacii sa treaca in portofoliul A&D Pharma.

Compania britanica este liderul pietei farmaceutice din Romania, conform datelor Cegedim. Aceasta este secondata de elvetienii de la Hoffmann La Roche si de Sanofi-Aventis. Pe locul patru a cazut insa compania Novartis, in timp ce pe 5 se afla Pfizer.

Pe primele trei luni ale acestui an, consumul de medicamente a atins 350,35 mil. euro, in crestere cu 12% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Pentru restul anului, majoritatea jucatorilor sunt de parere ca acesta va creste cu circa 10-15%, fata de 2005. Acest avans are loc in conditiile in care consumul de medicamente din Romania este mult sub nivelul altor state din regiune.

Anul trecut piata romaneasca a atins valoarea de 1,27 mld. euro, in crestere cu 18%. Principalii jucatori estimeaza ca pana in 2010 consumul de medicamente se va dubla, depasind astfel 2,5 mld. euro, in conditiile in care concurenta se asteapta sa se intensifice. Astfel, avansul pietei romanesti va fi net superior statelor din regiune, ceea ce va permite recuperea din decalajul existent in prezent. Aceste premise de crestere fac din piata romaneasca o tinta pentru companiile straine, exemplele fiind nenumarate. Trei tranzactii in care au fost implicate companiile farmaceutice romanesti au ridicat la peste jumatate de miliard de euro, valoarea jucatorilor romani vanduti in ultimele luni. Tonul tranzactiilor a fost dat si pe segmentul de distributie, cand compania germana ANZAG a achizitionat de la Marcel Banciu, 60% din actiunile Farmexpert DCI.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO