Companii

Alianta pentru Advocacy si Lobby anunta startul campaniei "Usi Deschise"

04.05.2001, 00:00 39



Pentru prima data in Romania, asociatii de afaceri, organizatii non-guvernamentale si oameni obisnuiti isi unesc eforturile pentru a convinge factorii de decizie legislativa din administratie sa le sustina ideile.

Sub denumirea "Alianta pentru advocacy si lobby", initiatorii acestei manifestari asteapta ca si alte asociatii si lideri din domeniul afacerilor sa li se alature, pentru a incepe impreuna o campanie de advocacy, numita Campania Usilor Deschise.



Ce este si cine poate face advocacy?

Advocacy reprezinta un sistem organizat la nivel local, regional si national menit sa influenteze in mod eficient politicile oficiale si sa sustina anumite puncte de vedere pe care le aduc la cunostinta organelor legislative si de reglementare, reprezentantilor presei, publicului larg si altor potentiali factori de decizie.

Oricine poate face advocacy: de la reprezentanti ai mediului de afaceri si angajatilor, pana la reprezentanti ai mass media si ai societatii civile.



De ce fac oamenii de afaceri advocacy?

* pentru a se asigura ca mediul de afaceri influenteaza elaborarea strategiilor economice

* pentru a crea o imagine credibila si transparenta a cercurilor de afaceri

* pentru ca presiunea exercitata de mai multe organisme asupra oficialitatilor contribuie la crearea unor legi si reglementari mai bune



Ce asteapta Guvernul de la cei implicati in campania de advocacy:

* legitimitate

* prezentari realiste

* atitudini care dovedesc implicare si eficienta

* confidentialitate

* participare responsabila

* sensibilitate



Un program eficient de advocacy pentru politici publice presupune:

* diseminarea informatiilor

* interpretarea legilor si reglementarilor

* influentarea legislatiei

* identificarea problemelor

* deschiderea drumului spre oficialitati

* oferirea sugestiilor despre modul de abordare a oficialitatilor

* constituie baza pentru activitatile de lobby

* ofera informatii despre oameni si proceduri



Alianta pentru Advocacy si Lobby este compusa din trei coalitii conduse de reprezentanti ai asociatiilor de afaceri din diferite sectoare ale economiei romanesti.

Incepand cu 25 aprilie, Coalitia 3T (The Tourism for Today and Tomorrow), formata din asociatii de afaceri din domeniul turismului, a semnat oficial intrarea in Alianta, urmand ca foarte curand sa se alature alte doua coalitii: una din domeniul IT, iar cealalta unind asociatii din domeniul productiei.

Conceptul Usilor Deschise se refera la libertatea de circulatie a informatiei intre toate nivelele Guvernului, Parlamentului si societatea civila, o procedura legislativa transparenta, o buna intelegere a modului in care sunt luate deciziile de catre administratie, posibilitatea de a asista la schimbarea legilor si reglementarilor, intelegerea importantei audierilor publice.

Alianta isi propune "sa creeze un parteneriat cu Guvernul pentru a putea ajuta la identificarea obstacolelor din calea cresterii economice si sa puna guvernantii in legatura cu oamenii care traiesc efectiv din afacerile lor", dupa cum declara Ion Anton de la SABA (Alianta Strategica a Asociatiilor de Afaceri), unul dintre initiatorii Aliantei.

Scopul pe termen lung al campaniei este sa reuseasca sa transmita societatii civile convingerea faptului ca alianta este capabila sa influenteze atitudinea Guvernului, precum si intelegerea modalitatilor de a actiona.

Pentru inceput, campania se va axa pe afacerile din domeniul tehnologiei informatiei, al productiei si turismului. In plus, diferite organizatii non-guvernamentale si experti vor fi invitati sa asiste si sa sustina campania Aliantei pentru Advocacy si Lobby care va include evenimente sociale, mese rotunde cu membri din Parlament, Guvern si ramurile industriale interesate.

Subiectele prioritare pe agenda discutiilor cu reprezentantii Guvernului si cu membrii Parlamentului vor fi: raspunderea fiscala, sistemul de taxe, reforma legislativa. Seminarii despre programul de Advocacy vor fi tinute, atat in Bucuresti, cat si in orase importante din tara.

"Daca Guvernul va ajunge sa cunoasca exact care sunt abilitatile noastre si daca noi suntem, la randul nostru, informati in legatura cu intentiile lor, atunci, in final, toata lumea castiga" declara Paul Marasoiu, Romanian Convention Bureau, punctand necesitatea campaniei Usilor Deschise.

Organizatorii campaniei cred ca succesul acesteia va veni din crearea unui parteneriat real intre asociatiile de afaceri si administratie, transparenta in procedurile legislative viitoare, intr-un proces de comunicare mai strans si mai fluent cu institutiile private.

Campania este sustinuta activ de IRIS (Centrul pentru Reforma Institutionala si Sectorul Informal) si CIPE (Centrul International pentru Intreprindere Privata).

"Actiunile de lobby exista in toate tarile democratice din lume. Daca reprezentantul unei asociatii de afaceri, un profesionist platit special pentru lobby, sau chiar un simplu cetatean, vorbeste cu o oficialitate publica, exprimandu-si punctul de vedere, in acel moment se face lobby. Dreptul de a-ti exprima parerea, precum si actiunile de lobby se afla in miezul oricarui proces democratic.", afirma Mark McCord, director CIPE.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO