Companii

Advertiserii si publicitarii isi impun reguli de comportament

21.12.2001, 00:00 41



Pentru a evita aparitia unor noi conflicte de genul Connex vs. Ministerul Turismului sau Mobifon vs. CNA, companiile care activeaza in sectorul publicitatii (advertiseri, agentii de media si de publicitate) au luat initiativa de a constitui Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC), organizatie independenta, neguvernamentala si non-profit care intentioneaza "sa dezvolte practici decente, oneste si corecte privind publicitatea in Romania".

Legea publicitatii 148/2000 prevede, la articolul 18, ca "autorul, realizatorul de publicitate si reprezentantul legal al mijlocului de difuzare raspund solidar cu persoana care isi face publicitate, in cazul incalcarii prevederilor prezentei legi".

Faptul ca legislatia in vigoare este incompleta, neacoperind toate aspectele legate de publicitate, RAC a creat si intentioneaza sa dezvolte, in limitele cadrului legal, Codul de Practica in Publicitate, un set de reguli acceptate si asumate in mod liber de advertiseri, agentii de publicitate si mass-media, in spiritul competitiei corecte si a protejarii intereselor consumatorilor impotriva efectelor negative ale publicitatii prost facute.

"Daca nu facem ceva in privinta stabilirii unor reguli in publicitate, cu siguranta guvernul o va face pentru noi. Din pacate, autoritatile nu beneficiaza de experti in domeniu, ceea ce ar putea avea un puternic impact negativ asupra calitatii actului legislativ si mai ales asupra aplicarii lui. Majoritatea tarilor europene au un astfel de regulament si cred ca este momentul sa implementam si noi unul", a declarat in exclusivitate pentru Ziarul Financiar, Sotirios Marinidis, director de marketing P&G Romania si presedinte RAC.

Organizatia a fost infiintata in 1999 la initiativa Henkel Romania, P&G Romania, Unilever Romania, IAA, Brewery Holding si Grey Bucuresti, dar functioneaza doar din iunie anul curent.

Recent au mai aderat TBWA Bucuresti si Lowe Lintas GGK Romania, Marinidis sperand ca in urmatoarele luni sa atraga o parte importanta a celor care activeaza in industria de publicitate.

"RAC nu poate functiona eficient decat daca este atrasa majoritatea jucatorilor de pe piata publicitatii din Romania. Bineinteles ca intr-o prima faza vom incerca sa atragem companiile mari, puternice, pentru a castiga forta si influenta. Nu spun ca firmele mici nu ne intereseaza, suntem deschisi pentru oricine activeaza in aceasta industrie si am vrea sa ni se alature, iar cand spun asta ma refer la oricine dezvolta creatii publicitare sau este responsabil cu raspandirea mesajului (mass-media si agentiile de media planning)", a adaugat Marinidis.

Functionarea in legalitate a consiliului este asigurata de insasi legea publicitatii 148/2000, care la articolul 21 prevede ca "prezenta lege nu exclude

autocontrolul publicitatii de catre organizatiile profesionale cu rol de autoreglementare in domeniul publicitatii si nici dreptul persoanelor de a se adresa direct acestor organizatii".

In aceste conditii, RAC este singurul organism de autoreglementare, care isi propune sa reprezinte interesele industriei de publicitate in relatie cu autoritatile, cu privire la aspecte nereglementate prin lege, avand rolul de a fixa si de a defini relatiile dintre platitorii de publicitate si consumatori, dintre platitorii de publicitate si structurile statului implicate in reglementarea si supervizarea publicitatii, precum si intre platitorii de publicitate insisi.

"Ceea ce incercam sa reglementam se refera la continutul publicitatii, la cadrul general in care se actioneaza. Prin aderarea la RAC, membrii beneficiaza simultan de protectie, informare eficienta si rapida si lobby pe langa autoritati. In plus, advertiserii isi pot exprima opinia asupra a ceea ce cred a fi o publicitate neloiala, urmand ca RAC sa ia atitudine", explica Marinidis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO