Companii

Adriana Matache, Allianz-Ţiriac Asigurări: Sunt câteva schimbări importante pe piaţa muncii, flexibilitatea, rolul spaţiului de muncă şi prezenţa tehnologiei şi utilizarea pe scară mai largă a acesteia

Perspective privind piaţa de HR. Un proiect editorial al ZF susţinut de PwC

02.12.2021, 00:04 167

Suntem într-un proces de schimbare generaţională din ce în ce mai mult, majoritatea celor aflaţi în activitate sunt din generaţiile Millennials şi respectiv Z. Nativii digital au aşteptări înalte privind tehnologia, modul colaborativ de lucru, flexibilitatea şi mobilitatea, iar companiile îşi adaptează atât procesele, cât şi cultura organizaţională.

Sunt câteva schimbări importante în privinţa raporturilor de muncă şi a organizării companiilor, în ansamblu, generate sau accelerate de pandemie. Prima schimbare este legată de flexibilitatea locului de muncă, a doua este legată de rolul spaţiului de muncă şi modul în care acesta este construit pentru a răspunde unor anumite nevoi şi funcţiuni, a treia este legată de prezenţa tehnologiei şi utilizarea pe scară mai largă a acesteia.

Se vorbeşte destul de mult despre faptul că angajaţii îşi doresc opţiunea de a-şi îndeplini sarcinile de serviciu de oriunde, după ce din cauza restricţiilor au început, de nevoie, să lucreze de acasă. În cazul nostru, am făcut un sondaj printre colegi şi am descoperit că procentul celor care îşi doresc această flexibilitate este de 70%.

Acum, în această perioadă, pentru a fi cât mai protejaţi, majoritatea colegilor lucrează încă de acasă, dar am acomodat şi dorinţele celor care aveau nevoie să fie prezenţi la birou pentru una-două zile pe săptămână. Pentru viitor, la intoarcerea definitivă la o stare de normalitate sanitară, preconizăm un model hibrid de lucru astfel că, în funcţie de specificul activităţii, deciziile manageriale şi dorinţele exprimate de colegi, se va lucra şi de la birou, şi de acasă.

Cea de-a doua schimbare priveşte modul în care reorganizăm spaţiile de la birou pentru a acomoda această transformare. Într-un mod de lucru hibrid, spaţiul de lucru devine mai puţin un spaţiu de lucru individual şi mai mult un spaţiu de lucru care permite interacţiunea şi colaborarea, activităţi care sunt mai greu de realizat în telemuncă. Astfel că sunt necesare mai multe spaţii pentru conferinţe hibride, spaţii de întâlniri şi zone de colaborare, dar şi zone de linişte pentru lucrul individual. Noi avem în derulare un plan de reamenajare a spaţiilor de lucru.

Cea de-a treia tendinţă remarcată e legată de tehnologia fără de care acest mod hibrid de lucru nu ar fi posibil. Pe de-o parte, vorbim despre echipamentele necesare - telefoane mobile şi laptopuri, echipamentele de conectare ş.a. Pe de altă parte, vorbim despre software, cum sunt programe online de pregătire, managementul hub-urilor virtuale de lucru, de raportare şi colaborare etc.

Transformările sunt ample şi încă suntem cu toţii în procesul de cartografiere a nenumăratelor implicaţii ale acestora. Este necesară adaptarea de politici de guvernanţă şi de resurse umane pentru companii, de legislaţie şi de reglementări specifice raporturilor de muncă, de securitate şi protecţie a informaţiilor şi, desigur, o analiză atentă a beneficiilor comparativ cu resursele alocate acestor schimbări.

Suntem privilegiaţi în asigurări, fiind o industrie conectată puternic la nevoile clienţilor şi angajaţilor, care la rândul lor reflectă toate schimbările ultimilor ani. Ca atare, am anticipat o parte din transformări, în mod special cele legate de tehnologie şi de concentrarea pe convenienţă. Am fost, din acest motiv, pregătiţi să acomodăm dorinţele de flexibilitate, de creştere şi adaptare, de pregătire profesională continuă, de conectare la cele mai noi soluţii, dorinţe exprimate din ce în ce mai mult atât de angajaţii existenţi, cât şi de candidaţi.

O serie de procese HR s-au mutat în online în ultimii doi ani, cum ar fi procesul de recrutare, procesul de evaluare periodică, semnarea contractelor individuale de muncă, precum şi accesul la o plajă largă de platforme de învăţare online. Ne adaptăm în continuare, pe măsură ce descoperim toate consecinţele acestor transformări, în prezent focusul nostru fiind în mod special în privinţa culturii organizaţionale şi a coeziunii echipei.

Am început un proces intens de simplificare şi automatizare cu câţiva ani în urmă, astfel ca operaţiunile de rutină să poată fi acoperite de tehnologie, în timpi mult mai scurţi. În cazul asigurărilor, există o pondere importantă de documente care pot fi procesate şi integrate automat, astfel încât echipa să se poată concentra pe relaţia cu clienţii şi dezvoltarea de noi produse.

În acelaşi timp, avem, pentru partea de pregătire profesională, programe care pot fi urmate de la distanţă, în ritmul şi timpul convenabile personal. Avem tehnologiile de conectare, programe de management al proiectelor, astfel încât să fie uşor lucrul în echipă, monitorizarea activităţii. Pe măsură ce se vor contura mai clar formulele de lucru, vor exista noi adaptări, multe dintre ele cu siguranţă facilitate de tehnologie.

Aşa cum menţionam, deja am implementat şi în relaţia cu angajaţii noştri mai multe fluxuri digitale, semnătura electronică este un exemplu. De asemenea, ne-am folosit de tehnologie pentru a rămâne aproape de echipă în această perioadă.

Am încercat să compensăm absenţa interacţiunilor directe prin discuţii zilnice de „check-in” prin care să rămânem conectaţi, să ne ajutăm reciproc şi să menţinem sentimentul de apartenenţă chiar şi de la distanţă. Am testat şi coffee break-urile virtuale, în care ne adunăm cu toţii pentru discuţii fără legătură cu activităţile de la birou, şi am mutat în online programul nostru de wellbeing.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO