Companii

Adrian Mihai, FAN Courier: Antreprenorilor români le lipseşte dorinţa de a învăţa şi a se dezvolta. Dacă nu vor construi echipe care să aibă încredere în ele, să le distribuie sarcini, nu vor reuşi niciodată să conducă eficient o companie singuri

Adrian Mihai, FAN Courier: Antreprenorilor români le...

Autor: Cristina Bellu

02.06.2017, 10:45 1755

Adrian Mihai, cofon­da­torul companiei FAN Courier, cel mai mare jucător de pe piaţa curie­ratului rapid, este de părere că reuşita într-un business este determinată în mare parte de felul în care ajungi să îţi construieşti şi să îţi motivezi echipa, de investiţiile pe care le faci în tehno­lo­gizarea şi digita­li­zarea com­pa­niei şi de res­pec­tul constant faţă de clienţi, însă menţionează că antre­pre­norilor români le lipseşte dorinţa de a învăţa aceste lucruri şi de a se dezvolta.

„Antreprenorilor români le lipseşte dorinţa de a învăţa şi de a se dezvolta. La începutul businessului nu ştiam mare lucru despre ce înseamnă să construieşti o afacere, dar atât eu cât şi asociaţii mei am avut dorinţa de a învăţa acest lucru şi, în timp, am reuşit să facem performanţă”, a spus Adrian Mihai, în cadrul evenimentului ZF IMM ‘17 - Antreprenorii de azi, motorul economiei de mâine, organizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu Delloite.

În acelaşi timp, cofondatorul FAN Courier indică faptul că pentru cei care dezvoltă afaceri antreprenoriale este foarte important să înţeleagă necesitatea distribuirii sarcinilor în cadrul businessului.

„Sfatul meu pentru antreprenori este să-şi construiască echipe, să le lase să se dezvolte şi să aibă încredere în ele, să le distribuie sarcini, pentru că nu vor reuşi niciodată să conducă eficient o companie singuri. Dacă vor face acest lucru, vor avea timpul necesar să stea un pic în spate şi să aibă o privire de ansamblu asupra afacerii pe care o conduc, lucru care îi va ajuta să crească în business.“

FAN Courier a fost fondată de Adrian Mihai împreună cu fratele său Neculai Mihai şi cu prietenul lor, Felix Pătrăşcanu, în 1998. Atunci au plecat la drum cu autoturismele Dacia personale, iar în prezent au ajuns la un parc auto de peste 3.200 de autovehicule cu care compania face livrări în toată ţara.

„La început ne-am gândit să avem un logo, dar după ce compania a început să crească, ne-am dat seama că trebuie să lucrăm cu oameni care se pricep foarte bine la marketing. Aşa ne-am hotărât să externalizăm departamentul şi am început să investim în branding“, explică antreprenorul despre importanţa de a avea un brand.

Acesta menţionează că în momentul în care au trecut la sigla actuală impactul vizual a fost mult mai mare.

„Pe lângă construirea unui brand puternic este foarte important să inovezi în business. Inovaţia trebuie să existe constant inclusiv în acele procese pe care le faci zi de zi. Inovaţiile mici te ajută să creşti într-un mod real. La fel, tehnologizarea şi digitalizarea, te ajută să suplineşti un anumit număr de oameni în condiţiile în care deficitul pe resursa umană devine tot mai acut“, a punctat Adrian Mihai.

Chiar dacă de-a lungul timpului au existat multe momente dificile, antreprenorul mărturiseşte că niciodată nu s-au gândit să vândă afacerea.

„Am avut momente dificile în companie, mai ales la început, când firma creştea, aveam clienţi, aveam cerere, dar nu ne-am gândit să corelăm preţul cu cheltuielile. Nu urmăream deloc cheltuielile şi a venit un moment în care ne-am dat seama că trebuie să găsim o soluţie pentru a ne putea dezvolta corect. Este important să te uiţi la absolut toate aspectele, să urmăreşti totul astfel încât să ştii foarte exact care este situaţia reală a businessului.”

Pentru a se dezvolta, antreprenorii au apelat în mare parte la fonduri pro­prii, dar acolo unde investiţiile au fost mai mari au apelat la finaţări bancare.

„Am avut norocul să ne aflăm într-o piaţă care a crescut foarte mult şi care se dezvoltă în continuare. Am reuşit ca mare parte din investiţii să le facem din fonduri proprii, dar acolo unde inves­tiţiile au fost mai mari am accesat credite. Relaţia cu banca poate că nu a fost întotdeauna cea mai fericită, dar în acelaşi timp ne-a disciplinat din punct de vedere financiar.“, spune cofondatorul FAN Courier.

Cu toate că piaţa românească s-a dezvoltat foarte mult în ultimii 20 de ani, acesteia îi lipseşte tradiţia

„Family Business Network România, asociaţia care promovează conceptul de „family business“ şi sprijină dezvoltarea afacerilor de familie pe plan local, încearcă să-I înveţe pe antreprenori cum să-şi predea businessul generaţiei următoare. Cred că ar trebui să ne uităm şi la ţările din jurul nostru, să luăm modelul de acolo şi să încercăm să-l aplicăm la noi, cu specificul şi cu particularităţile noastre. “,  a concluzionat Adrian Mihai.

Anul trecut, FAN Courier a înregistrat afaceri de 515 milioane de lei (116 mil. euro), în creştere cu 29% faţă de anul precedent, potrivit calculelor ZF făcute pe baza datelor furnizate anterior de companie. Pentru anul în curs, compania şi-a bugetat un avans al cifrei de afaceri de 10-15%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO