Companii

A. Naniche, Rompetrol: Dyneff are potentialul de a ajunge la afaceri de 6 mld. dolari pe termen mediu

A. Naniche, Rompetrol: Dyneff are potentialul de a ajunge la afaceri de 6 mld. dolari pe termen mediu

Andre Naniche, COO Rompetrol: Piata franceza trece acum prin niste schimbari majore care ar putea duce la reducerea cotei de piata detinuta de super si hipermarketuri pe segmentul distributiei de carburanti. Avand in vedere ca majoritatea acestor companii se gandesc sa renunte la un segment care nu aduce profit suplimentar, aceasta ar putea fi o oportunitate de crestere pentru noi.

09.04.2008, 15:21 75

"Cred ca Dyneff are potentialul de a-si dubla afacerile pe termen mediu (3-5 ani - n.red.) comparativ cu nivelul de aproximativ 3 mld. dolari (1,8 mld. euro) inregistrat anul trecut.
Piata franceza trece acum prin niste schimbari majore care ar putea duce la reducerea cotei de piata detinuta de super si hipermarketuri pe segmentul distributiei de carburanti. Avand in vedere ca majoritatea acestor companii se gandesc sa renunte la un segment care nu aduce profit suplimentar, aceasta ar putea fi o oportunitate de crestere pentru noi", spune Andre Naniche, directorul de operatiuni (COO) din cadrul grupului Rompetrol.
Potrivit celor mai recente declaratii ale reprezentantilor Rompetrol, piata franceza de retail a carburantilor este acaparata in proportie de 35% de hipermarketuri. Politica acestora este obtinerea unui trafic cat mai mare de clienti prin impingerea marjelor obtinute din retailul de carburanti catre nivelul zero. Prin aceasta strategie, sunt afectati si ceilalti jucatori, companiile petroliere, prezenti pe piata prin faptul ca acestia nu-si pot sacrifica profiturile pentru a face concurenta de pret carburantilor vanduti prin statiile prezente in incinta hipermarketurilor. Odata cu intentia hipermarketurilor de a iesi din acest segment, neprofitabil pentru ele, se creeaza o piata uriasa pentru companiile petroliere active in Franta, printre care se numara si Rompetrol.
Anul acesta, afacerile Rompetrol pe piata franceza vor ajunge la aproximativ 3,7 miliarde de dolari in conditiile in care la nivel de grup Rompetrol estimeaza afaceri de pana la 12 miliarde de dolari, cu mult peste nivelul de 7 miliarde de dolari estimat pentru sfarsitul anului 2007. Pe termen mediu, estimarile reprezentantilor grupului Rompetrol indica afaceri de 30-40 de miliarde de dolari, motorul cresterii fiind achizitiile pe care compania intentioneaza sa le faca in Europa de Vest.
La momentul achizitiei, businessul major al Dyneff era reprezentat de trei terminale pe Mediterana si trei terminale la Atlantic, partea de retail fiind mai mult o mostenire decat o afacere foarte bine dezvoltata.
Dyneff detine o cota importanta a pietei de distributie de carburanti in partea de sud a Frantei, aproximativ 22%, si 4% la nivel national, intentia fiind de a ajunge la un numar de 100 de benzinarii concesionate pe autostrazile europene in urmatorii ani.
Primele benzinarii operate sub brandul Rompetrol pe piata franceza au fost deschise in luna mai a anului trecut, intentia anuntata la acel moment fiind de a finaliza anul cu un numar de 10 benzinarii, majoritatea urmand sa fie localizate pe autostrazile franceze. Investitia se ridica la 40 de milioane de euro la care se adauga un buget de 60 de milioane de euro pentru construirea unui depozit de produse petroliere in localitatea franceza Port la Nouvelle, de pe tarmul Marii Mediterane.
Printre celelalte piete pe care Rom-petrol s-ar putea dezvolta se numara cea din Spania, Ucraina si Serbia, compania avand in acest moment o prezenta destul de puternica pe piata din Bulgaria.
In legatura cu tranzactia de anul trecut, prin care Patriciu a vandut 75% din actiunile grupului companiei de stat kazahe KazMunaiGaz (KMG), reprezentantul Rompetrol spune ca una dintre posibilele viitoare colaborari ar putea fi cea dintre Rominserv, antreprenorul general al grupului Rompetrol, si partea de explorare si productie masiva a noului actionar.
"In ceea ce priveste segmentul de explorare si productie nu vom intra pe piata din Kazahstan fara acordul KMG. Nu ar avea logica. Vom lucra in Kazahstan numai cu KMG si numai daca vom fi invitati de KMG. Atat departamentul de explorare cat si compania Rominserv au potentialul necesar pentru a sustine KMG in Kazahstan. Suntem de parere ca ambele companii pot genera reduceri de costuri pentru KMG care se vor concretiza in economii pentru KMG si vor genera venituri pentru Rompetrol", explica directorul de operatiuni al grupului Rompetrol.
Naniche a declarat recent ca tranzactia cu KMG pune grupul in contact cu o baza majora de resurse pentru care Rompetrol are infrastructura necesara de rafinare, precum si cea de comercializare. In acelasi timp, tinand cont de volumul urias al acestor resurse, Rompetrol va incerca sa achizitioneze capacitati aditionale de rafinare pentru a echilibra cererea de produse finite. In prezent, prin Rompetrol circa aproximativ 10 milioane de tone de titei anual, din care
3 milioane de tone de titei reprezinta consumul rafinariei Petromidia, in timp ce restul este tranzactionat prin intermediul diviziei de trading a grupului. Aproximativ
6 milioane de tone de titei vin exclusiv din Kazahstan, de la KMG.
Tranzactia dintre Rompetrol si KMG a fost estimata la 2,7 miliarde de dolari, pornind de la evaluarea de 3,6 miliarde de dolari atribuita intregului grup. Valoarea tranzactiei nu a fost confirmata de niciuna din partile implicate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO