Către o Românie asigurată

REZILIENŢA INDUSTRIEI DE ASIGURĂRI A FOST DE MULTE ORI TESTATĂ

23.11.2021, 11:56 Autor: Adrian MARIN, Preşedinte, UNSAR

Când vorbim despre calitate în asigurări, pornim în primul rând de la scopul acestor produse, respectiv protecţia patrimoniului financiar al unei persoane, al unei familii sau al unei companii în faţa unor evenimente neprevăzute. Pentru că, desigur, valoarea unei poliţe este dată de modul în care un asigurător îşi onorează obligaţiile, la un nivel care să corespundă aşteptărilor clienţilor şi legislaţiei în vigoare.

Iar calitatea amintită este o rezultantă a mai multor factori: stabilitatea financiară a unei companii, pregătirea profesională a celor din domeniu, dar şi a nivelului de educaţie financiară a clienţilor.

Fiind un domeniu financiar, cu implicaţii pe termen lung şi în zone extrem de variate ale societăţii, asigurările fac obiectul unei reglementari aparte şi riguroase, atât la nivel european, cât şi în plan naţional. De altfel, cele mai importante prevederi legislative dedicate acestui domeniu în ultima decadă sunt Directiva Solvency II, care a impus normative mai stricte din perspectiva guvernanţei şi stabilităţii financiare şi Directiva privind Distribuţia în Asigurări, ce a avut ca scop o mai bună protecţie a clienţilor prin abordarea unor paliere diverse, de la dezvoltarea de produse şi până la evitarea conflictelor de interese. Prin scopul şi forma lor, acestea au contribuit la o creştere a calităţii serviciilor oferite şi la conturarea unui cadru de reglementare detaliat şi actualizat cu nevoile consumatorului modern.

Însă cheia calităţii stă, de multe ori, în percepţia clienţilor şi în a reuşi să răspundem aşteptărilor clienţilor. În acest sens, educaţia financiară si feedback-ul clienţilor joacă un rol esenţial. De aceea, este foarte important să vorbim mai mult în spaţiul public despre calitatea în serviciile financiare şi despre modul în care putem avea consumatori mai informaţi, mai ales având în vedere falimentul recent al unei societăţi de asigurare care nu a fost membră a UNSAR.

Într-o piaţă în dezvoltare precum cea din România, percepţia faţă de asigurări este influenţată de mulţi factori, dintre care unii sunt subiectivi– precum experienţele apropiaţilor cu o companie de asigurări sau opiniile abundente de pe internet. Există însă şi factori obiectivi, precum experienţele proprii sau “blindajul” de termeni tehnico- juridici utilizaţi în contracte sau chiar procedurile operaţionale stricte, care, deşi pot fi greu de evitat din raţiuni de reglementare, îngreunează în realitate dialogul dintre o companie de profil şi clienţii săi.

Aşadar, prin educaţie financiară, putem dezvolta un limbaj comun care să crească încrederea şi, în acelaşi timp, să seteze aşteptările clienţilor în mod realist, scăzând totodată incertitudinile atunci când cumpăram o poliţă sau soluţionăm o daună. Pentru că, în cele din urmă, educaţia financiară înseamnă capacitatea de a lua decizii financiare corecte, în cunoştinţă de cauză.

Pentru UNSAR, unul dintre obiectivele declarate este educaţia financiară. O bună parte dintre proiectele derulate de asociaţie în ultimii ani, şi care urmează a fi intensificate în viitorul apropiat, au fost campanii de comunicare destinate mai ales publicului tânăr şi mediului de afaceri.

Privind spre asigurările RCA, apelăm acum, în premieră, la o serie de materiale de informare în format video, urmărind un şofer de la accident şi până la soluţionarea daunei. Însă piaţa noastră nu înseamnă nicidecum doar RCA, aşa că mergem mai departe cu informarea pe segmentul poliţelor de locuinţe, de viată şi sănătate prin campania #gatapentruVIATA şi nu numai. Totodată, ne adresăm şi mediului de afaceri unde, împreună cu camere de comerţ specializate, am lansat planul #BusinessSOS. Un pas suplimentar va veni în curând şi vizează demararea Academiei de Asigurări, un program pe care UNSAR îl pregăteşte în parteneriat cu Institutul de Studii Financiare şi care vizează studenţi ambiţioşi care doresc să cunoască în profunzime industria asigurărilor.

Rezilienţa acestei industrii a fost de multe ori testată, iar printre diversele provocări la care este supusă le putem include şi pe cele din zona de legislaţie. Cel mai recent exemplu este proiectul de lege depus săptămâna trecută la Senat, care prevede plafonarea preţurilor RCA la tarifele de referinţă ASF, şi care nu este în concordanţă cu Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene şi cu legislaţia europeană şi riscă să atragă deschiderea unei noi proceduri de infringement împotriva României. Aceasta într-un moment în care atenţia şi implicarea ar trebui să fie tocmai spre îndreptarea acelor aspecte care sunt neconforme cu legislaţia europeană. În plus, proiectul respectiv se bazează pe o expunere de motive care include o serie de calcule fără fundamentare actuarială, ce nu iau în considerare datele oficiale ASF.

Soluţia rămâne, aşadar, comunicarea, dialogul– inclusiv cel tehnic, dublate de educaţie financiară şi de deschidere către un viitor mai sustenabil. UNSAR îşi exprimă, astfel, deschiderea către un astfel de dialog– având convingerea că putem avea un viitor mai sigur, unul asigurat!

Adrian MARIN
Preşedinte, UNSAR


Advertorialele sunt marcate pe zf.ro cu (P), Advertorial, Articol cu conţinut publicitar sau Opinia Specialistului.