Capsula de Business

CAPSULA DE BUSINESS. Octavian Pantiş, Qualians: Pandemia de Covid-19 va creşte apetitul românilor pentru antreprenoriat

04.09.2020, 19:25 Autor: Cristina Roşca

Octavian Pantiş spune că activitatea sa se împarte în trei, pe de-o parte e trainer şi consultant, pe de alta antreprenor şi nu în ultimul rând e autor de cărţi de business. 

 

Pandemia de COVID-19 va determina două direcţii diferite în piaţa muncii din România, pe de-o parte numărul de antreprenori va creşte, iar pe de alta oamenii vor căuta tot mai multă stabilitate la job.

„În piaţa muncii din România au existat unele perioade, în special între 2004 şi 2008 şi între 2014 şi 2019 când piaţa era a angajaţilor. Mai exact, cei buni aveau o poziţie de forţă în negocierile cu angajatorul“, spune Octavian Pantiş, cofondator al firmei de consultanţă şi training Qualians.

El crede că oamenii se împart în trei categorii: cei care au un serviciu – sunt cei motivaţi de salariu –, cei care au sau vor o carieră - au abilităţi şi vor salariu, dar şi altceva – şi cei care au o vocaţie. Aceştia nu sunt motivaţi de salariu, e cazul spre exemplu al oamenilor din ONG-uri.

„Înainte de ’89 oamenii aveau serviciu. După aceea şi mai ales în perioada 2004-2008, tot mai mulţi şi-au dorit o carieră. Era şi perioada când multe companii mari intrau pe piaţă şi se dezvoltau puternic. A urmat apoi o vreme, în 2008 şi 2009, când oamenii s-au oprit din alergat după muncă şi şi-au îndreptat atenţia spre alte planuri.“ Apoi, a explodat numărul celor care au început să facă sport şi să pună sănătatea pe primul plan. A explodat şi retailul de echipamente sportive. În ultimii ani, microbul carierei a revenit. 

„Totuşi, recent văd că tot mai mulţi vor să devină antreprenori sau solopreneuri (liber-profesionişti sau fondatori de microîntreprinderi). Cred că piaţa asta va creşte mult, mai ales că oamenii stau acasă şi îşi dau seama că pot face altceva, fie că e vorba de cei ce lucrează în IT sau marketing digital, fie de alţii. Va fi o tendinţă în următorii ani.“

Acesta este trendul în toate ţările dezvoltate, dar mai ales în SUA şi Marea Britanie, spune Octavian Pantiş. Şi în alte ţări precum Franţa se observă o creştere a numărului de persoane care devin antreprenori, dar ritmul e mai lent.

„Zilele astea văd că există două tendinţe total diferite în România. Aceasta a antreprenoriatului e una, iar cei care merg în direcţia asta sunt cei care se bazează pe abilităţile lor şi care au şi ceva economii. La polul opus sunt cei care vor stabilitate. Sunt oameni cu rate, cheltuieli, sunt persoane dispuse să accepte să nu primească mărire salarială, ba chiar să le fie diminuat câştigul, dar să îşi păstreze locul de muncă.“

În esenţă, pentru toţi angajaţii sunt importanţi banii. Beneficiile extrasalariale sunt un fals război, dat fiind că puţini oameni le foloseau. Mulţi ar fi preferat, dacă s-ar fi putut, să primească în schimb bani.

„Firmele trebuie să îi întrebe pe oameni ce beneficii vor, dacă vor masă de biliard sau ping-pong. Orice beneficiu extrasalarial trebuie să fie unul dorit de salariaţi.“

Mulţi angajaţi vor de fapt stabilitate, dar sunt şi cei care caută provocări. E în funcţie de vârstă. Tinerii spre exemplu preferă să poată învăţa ceva la job, pe când cei care au copii vor stabilitate şi un nivel mai redus de stres. Pentru tinerii aceasta e cea mai grea perioadă pentru că la distanţă nu pot învăţa la fel de bine sau repede ca la birou.

„Ce pot face firmele pentru oamenii lor e să le spună ce aşteptări au, ce vor de fapt, să le ofere un pachet salarial bun, să asigure stabilitate şi un nivel rezonabil de stres. Majoritatea oamenilor vor fi mulţumiţi cu asta. Iar dacă o firmă oferă şi oportunitate de creştere, atunci e cu atât mai bine.“

Din poziţia de cofondator al Qualians Octavian Pantiş lucrează cu companii multinaţionale şi cu firme româneşti de mari dimensiuni care vor să dezvolte skilluri de business şi leadership. 

„Ce facem noi, eu şi colegii mei, e să le ajutăm să treacă prin procesul de schimbare, fie el unul iniţiat de ei, fie unul cu care sunt puşi faţă în faţă, cum este cazul pandemiei de COVID-19.“

La Qualians echipa numără 13 oameni, dintre care opt traineri şi Octavian Pantiş. 

Li se alătură şi o serie de colaboratori.

„Eu m-am alăturat companiei la 1 ianuarie 1999. Am fost iniţial angajat şi apoi am devenit partener. La vremea aceea firma făcea parte din reţeaua TMI. Între timp ne-am extins reţeaua de parteneri-furnizori de know-how cu Harvard, Prosci şi alţii, dar colaborăm în continuare cu TMI.“

Octavian Pantiş e de părere că după COVID-19 viaţa îşi va reveni parţial. Birourile nu vor dispărea, dar se vor schimba. Astăzi oamenii nu mai merg în număr atât de mare la birou precum anterior, iar angajatorii nu le pot impune să vină. Ce pot să facă e să îi stimuleze, pot să facă biroul să fie mai interesant.

„După aceste luni de work from home unii oameni vor vrea să revină, alţii vor analiza costurile întoarcerii versus beneficii. Aceştia din urmă vor vrea ce nu au acasă, iar principalul argument va fi comunitatea.“ La polul opus, mersul îndelungat cu mijloacele de transport în comun va fi un risc. Totodată, biroul nu mai e la fel, masca e obligatorie, la fel şi dezinfectantul.

„Dacă această criză dura 1-2 luni, oamenii ţâşneau înapoi, dar aşa, acum s-au obişnuit cu noua realitate. Ce se va întâmpla pe viitor va fi că angajatorii vor oferi ce pot, iar salariaţii vor cere ce au nevoie.“

Relaţia angajat-birou se schimbă. Unii oameni după ce au stat o vreme la bloc în pandemie şi-au găsit o casă cu grădină chiar dacă ea e mai departe de Bucureşti, după modelul suburbiilor din SUA. Ei vor fi dispuşi să se întoarcă la birou ocazional şi să facă naveta o oră sau mai bine, dar nu în fiecare zi. 

„Pandemia de COVID-19 este evenimentul major care va influenţa generaţia noastră, la fel cu Revoluţia a schimbat viaţa părinţilor noştri. Nu ştim ce va fi în următorii 5-10 ani, dar acesta e un şoc mai mare decât criza anterioară şi mai mare decât atentatele din 11 septembrie.“ 


Când inovaţia se alătură iniţiativelor de business locale, au loc marile revelaţii. 

Nespresso împreună cu Ziarul Financiar cartografiază mediul de lucru din companiile româneşti şi creează împreună subiecte de conversaţie pentru momentele de cafea.


 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Nespresso logo