Capsula de Business

CAPSULA DE BUSINESS. Marian Popa, DB Global Technology: Trebuie căutate beneficii de fond pentru angajaţi, cu impact pe termen lung. Oportunităţile de dezvoltare în carieră generează stabilitate

21.08.2020, 00:07 Autor: Cristina Roşca

Centrul de tehnologie al Deutsche Bank are circa 1.000 de oameni care lucrează de acasă încă din 10 martie.

Marian Popa, CEO-ul DB Global Technology, centrul de tehnologie al Deutsche Bank de la Bucureşti, spune că în ultimele luni, marcate de pandemia de Covid-19, piaţa muncii s-a conştientizat puţin.

„Înainte era o largheţe prea mare. Când situaţia o impune, se dovedeşte că poţi face lucrurile mai simplu. Noi nu ne-am oprit din a munci nici acum, nici în perioada stării de urgenţă. Am angajat oameni în toată perioada şi mai căutăm“, spune executivul.

El adaugă că anterior exista o relaxare din punctul de vedere al cererii pe piaţa muncii. Firmele au reacţionat pe termen scurt şi nu aveau luate măsuri de precauţie. Afacerile însă trebuie construite pe termen lung.

„Ce se întâmplă pe piaţa muncii e o curăţenie bine-venită. Piaţa se reaşază în toate domeniile. E un exerciţiu general al societăţii, dat fiind că eram convinşi că lucrurile vor funcţiona la fel la nesfârşit.“

Începând cu data de 10 martie, încă dinainte de impunerea stării de urgenţă, compania a adoptat munca de acasă pentru salariaţi. În afară de acest aspect însă, nu a intervenit o perturbare semnificativă a activităţii, nici ca livrări, nici ca evenimente majore, precum intrarea în producţie a unor aplicaţii (Go Live).

„Lucrăm cu echipe din alte ţări. La noi, peste 1.000 de oameni lucrează de acasă din 10 martie şi nu au fost deloc probleme. Noi încă din 2015 am început să lucrăm la un plan de continuitate a afacerii. Ne-am imaginat că se poate întâmpla ceva care să ne scoată din activitate, fie că e vorba de invazii, cutremure sau întrerupere de curent timp de două săptămâni. Nu luasem în calcul un virus, însă ne luasem precauţii pentru că lucrăm pentru o instituţie sistemică.“

Au fost luate în calcul două variante, fie lucrul de acasă, fie dintr-un alt spaţiu. Ar fi fost mai greu să existe o mutare, dar a fost luată în calcul.

„Timp de un an de zile am lucrat la a pune la punct acest proiect, de la dotare, amenajare şi lăţime de bandă, la legislaţia muncii. În plus, doi ani ne-am antrenat pentru asta.“ Astfel, de cel putin două ori pe an, în 2018 şi 2019, o zi se închidea firma şi toată lumea lucra de acasă pentru a vedea ce funcţionează şi ce nu.

„De-asta a fost relativ simplu pentru noi când efectiv s-a întâmplat.“ Costă bani un asfel de proiect, mai ales că nu ştii dacă se întâmplă, dar ar trebui să îl aibă orice companie, crede Marian Popa.

Între timp, în aceste luni de pauză, compania a reorganizat sediul, care e curat, igienizat. A fost o ocazie rară ca un sediu să fie aşa gol. „Ne-am folosit de această perioadă în sens pozitiv.“

După ce oamenii au stat acasă primele luni, a existat un amestec de incertitudine şi dorinţă de revenire la normalitate.

„Vom avea o abordare flexibilă, producţia nu e afectată, putem lucra de oriunde. Doar comunicarea e puţin diferită.“

Pe viitor, cine va vrea va putea să lucreze de acasă, va exista această libertate. Plus că situaţa nu se termină într-o lună-două, crede executivul român.

Anterior, angajaţii DB Global Technology aveau o zi pe săptămână de lucrat de acasă, măsură implementată încă din 2015-2016. Era un beneficiu apreciat, însă, dacă în primele trei luni 60-70% făceau asta, apoi procentul s-a stabilizat la 35-40%.

„Companiile se bat în beneficii, cu cât lista e mai lungă, cu atât e mai bine. Din păcate însă 70% nu sunt folosite, deşi e bine să fie.“

În ceea ce priveşte birourile, Marian Popa spune că trebuie să fie spaţii unde oamenii să se simtă bine şi să nu vină de nevoie.

„Noi încercăm să oferim o atmosferă homey, plăcută. Echipele care urmau să se mute pe etaje au contribuit la amenajare. Astfel, un grup de 20-40 de oameni - numit induction group - a lucrat cu designeri şi arhitecţi.“

Compania are spre exemplu o sală de proiecte ce se numeşte Delta Dunării şi are un design inspirat din zonă. Există şi o sală mind-power, creionată ca un joc de twister; este flexibilă şi des folosită.

„Avem multe evenimente, manifestări de genul concursuri de Haloween de sculptat în bostani. În plus, avem propriul nostru „metrou“ DB. Este o bucătărie lungă amenajată ca un metrou.“ Este de fapt una dintre bucătării pentru că pe fiecare etaj e câte una. În plus, există un rooftop cafe.

DB Global Technology are şi propria formaţie, ce numără 20 de membri şi care se reconfigurează în funcţie de ocazie. Compania are şi o scenă unde angajaţii cântă - marţi şi joi - concerte de câte 20 de minute.

„Avem un spaţiu pentru până la 20 de copii, ce poate fi folosit în cazuri de urgenţă. Nu este o creşă, dar este un spaţiu gândit pentru o alternativă. Se numeşte Missing nanny (Dădacă lipsă - trad.). Nu asigurăm mâncare, dar e aproape de părinţi.“

Marian Popa spune însă că oamenii vor de la job stabilitate şi deschidere. Astfel, dacă generezi încredere şi oferi transparenţă, funcţionează totul mai bine.

„Am promovat egalitate de drepturi între nivele. Mereu am gândit aşa. Nu cred în ierarhia şefului - după modelul balcanic - ci într-o ierarhie decizională şi într-o inteligenţă colectivă.“

Beneficiile suplimentare sunt de fapt bomboane de pe tort, spune executivul român. Trebuie căutate beneficii de fond de fapt, cu impact pe termen lung. De la intrarea pe piaţă în 2014, compania a angajat constant, an de an, 250 de oameni.

Factorul principal de atracţie pentru angajaţi se schimbă în ceea ce priveşte jobul în companie. În primul an e elementul de noutate, apoi în anii 2-3 devine atractiv modul de organizare, amenajarea interioară. Apoi, contează posibilitatea de promovare în carieră, preluarea responsabilităţi complexe, suplimentare - posibilitatea de a dovedi.

„Oportunităţile de dezvoltare în carieră au efecte pe termen mediu şi lung. Generează stabilitate.“

În companie sunt 15 persoane care au atribuţii regionale serioase, coordonează echipe europene sau chiar asiatice. Marian Popa spune că a prins mai degrabă ideea ca oamenii să preia activităţi de coordonare din Bucureşti pentru activităţi europene.

Când inovaţia se alătură iniţiativelor de business locale, au loc marile revelaţii.

Nespresso împreună cu Ziarul Financiar cartografiază mediul de lucru din companiile româneşti şi creează împreună subiecte de conversaţie pentru momentele de cafea.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Nespresso logo