Capsula de Business

CAPSULA DE BUSINESS. Georgiana Oltenescu, Globalworth: Nu cred că modul în care munca se desfăşoară acum va fi de lungă durată. Revenirea la birou se va face în etape, poate până în 2021

28.08.2020, 00:05 Autor: Cristina Roşca

♦ Globalworth are în România 13 clădiri de birouri care găzduiesc circa 35.000 de salariaţi l Compania e de asemenea activă pe piaţa din Polonia.

Georgiana Oltenescu, group head, marketing & communication Globalworth, cel mai mare proprietar de birouri din România şi Polonia, este de părere că majoritatea angajaţilor simt nevoia să îmbine work from home cu munca de la birou.

„Din discuţiile noastre cu companiile care sunt chiriaşe în clădirile noastre, până la finalul lui 2020, dacă totul merge bine, ţinta e ca angajaţii să revină în proporţie de 90% la birou. Acum sunt întorşi 35-40%, dar perioada aceasta nu e relevantă pentru că iulie şi august sunt luni de vacanţă în care oricum clădirile erau mai goale.”

Globalworht nu a avut nicio reziliere pe zona de office, ba chiar a închiriat peste 25.000 mp noi în pandemie – fie prelungiri şi extinderi, fie contracte noi. O parte dintre companii şi-au majorat spaţiul închiriat pentru a respecta regulile de distanţare, astfel că de la 10 mp per om s-a ajuns la peste 20 mp per salariat.

Globalworth are în România 13 clădiri de birouri care găzduiesc circa 35.000 de salariaţi. Compania e de asemenea activă pe piaţa din Polonia.

„Noi suntem o companie care face birouri, motiv pentru care percepem biroul ca pe o a doua casă. Uneori petrecem aici mai mult timp ca acasă dacă luăm în considerare doar starea de trezie. În acest context, trebuie să te simţi bine la birou, mai ales că sunt o serie de factori care nu sunt tocmai familiari, aşa cum ar fi în propria casă.”

Ea adaugă că la un birou e important ca angajaţii să aibă acces la o bucătărie sau o cantină, la o sală de relaxare ori la o zonă special creată pentru a oferi intimitate pentru discuţiile la telefon, fie ele personale sau nu.

„Pentru unii dintre colegii mei prima cafea se bea la birou, e deja un ritual, sunt 10-15 minute petrecute alături de colegi. Tot o zonă de coeziune e bucătăria, gândită ca un mic bistro, unde fie gătim – se întâmplă -, fie comandăm şi mâncăm împreună. Avem şi o sală de relaxare cu masă de fussball şi cu pufuri, dar şi o serie de capsule dotate cu fotolii şi mese pentru a nu sta pe hol când vorbeşti la telefon.”

Globalworth are 200 de salariaţi împărţiţi relativ în mod egal între România şi Polonia.

„Spre exemplu, birourile noastre, la Globalworth sunt o mică galerie de artă. E primul contact pe care un angajat îl are cu compania şi te poate face să vrei să lucrezi acolo, iar când eşti deja angajat te poate determina să dai mai mult.”

Pentru un angajat, contează salariul, acesta e principalul factor de decizie în cazul unui job, dar el nu mai e suficient ca argument. Generaţiile noi ne învaţă că trebuie să existe un echilibru între viaţa personală şi cea profesională. Orele de muncă sunt importante, dar la birou vii dacă ai instrumentele necesare, de la scaune ergonomice la mese în forma corectă şi de la cafea la apă filtrată sau îmbuteliată.

„Salariul poate fi acelaşi la 2-3 companii, dar beneficiile extrasalariale fac diferenţa. Ca angajator astfel de lucruri trebuie să le oferi fără să aştepti ceva în schimbul lor. Totodată, angajatorul trebuie să acorde încredere oamenilor săi. Ei dacă vor să lucreze o vor face indiferent dacă sunt monitorizaţi sau nu.”

Revenirea la birou, crede Georgiana Oltenescu, se va face în etape, poate până în 2021. Totuşi, ce e diferit faţă de primele luni de pandemie e că acum avem mai mult know-how despre virus şi cu cât va trece timpul vom afla mai multe. Şi vom trăi cu el până se va găsi o formă de vaccin, spune executivul care coordonează echipele de marketing şi comunicare din România şi Polonia ale Globalworth.

„Atât noi, cât şi companiile chiriaşe am luat o serie de măsuri de protecţie în pandemie dat fiind că avem o responsabilitate mare.” Focusul a fost pe zonele comune, pe recepţii, pe turnicheţi, lifturi şi scări. La intrare au fost puse covoraşe cu dezinfectant, iar la recepţii ecrane de plexiglas. Au fost creionate zone speciale pentru curieri, care nu mai au voie decât în recepţie, au fost implementate culoare speciale de intrare şi ieşire, cu fluxuri diferite ce ţin de la uşă până la lift. În clădiri nu e voie fără mască, iar în lift dacă înainte intrau 20-25 de oameni, acum e voie doar maximum patru.

„Vor urma luni în care vom trăi altfel. Oamenii au acceptat şi respectat acest lucru, cred eu că pandemia a scos la iveală umanitatea.”

În această perioadă angajaţii Globalworth lucrează în schimburi, într-o săptămână trei zile la birou şi două acasă, iar în următoarea invers. „Cert e că apucăm să ne intersectăm toţi şi să ne vedem pentru că în această perioadă ce ne lipseşte e fix comunitatea, cafeaua de dimineaţă, brainstormingurile. Avem şi companii partenere care ne spun că angajaţii cer deja să revină. Devine apăsător să stai 24 de ore din 24 în acelaşi loc.”

Executivul adaugă că atât Globalworth cât şi chiriaşii se adaptează noilor vremuri şi ştiu deja că întoarcerea în număr mare la birou va fi o provocare. Totuşi, ea nu crede că modul în care munca se desfăşoară acum va fi de lungă durată.

A fost vară, oamenii au ieşit, s-au simţit mai liberi şi de-asta le-a plăcut. Toamna va veni cu vreme rea, astfel că oamenii nu vor mai putea lucra decât de acasă, iar în final vor vrea să revină la birou.

„E greu să stea închişi în acelaşi loc constant, doar ei şi familia. Oamenii sunt fiinţe sociale, astfel că pe termen lung am ajunge să nu mai fi productivi doar de acasă.”

În februarie 2019 compania a creat Globalworth District, un cartier de tehnologie şi artă. L-au numit cartier pentru 80-90% dintre clădirile grupului sunt în zona Aurel Vlaicu – Pipera.

„Aici am organizat evenimente culturale de artă vizuală, modă sau muzică, cu tehnologia ca fir roşu. Astfel, oamenii au ajuns să se cunoască şi să lege relaţii. Era un mod de a petrece câteva ore după birou. Am strâns un număr mare de oameni astfel, dovadă că e nevoie de socializare. Acum nu mai putem organiza şi nu se ştie cât va dura situaţia aceasta.”

 

Când inovaţia se alătură iniţiativelor de business locale, au loc marile revelaţii.

Nespresso împreună cu Ziarul Financiar cartografiază mediul de lucru din companiile româneşti şi creează împreună subiecte de conversaţie pentru momentele de cafea.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Nespresso logo