Business sportiv

Business sportiv. Cum se schimbă comportamentul de consum al fanilor sportului? Generaţia Z şi milenialii preferă să urmărească competiţiile sportive din confortul casei, cu prietenii, în loc să meargă pe stadioane. Sociolog: „Accesul la informaţie a modificat radical orice comportament“

07.07.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Generaţia Z şi milenialii consumă conţinut sportiv diferit faţă de generaţiile mai în vârstă. Dacă cei de peste 40 de ani preferă să vadă meciurile live, de pe stadion sau din sala de sport, generaţia Z şi milenialii aleg să urmărească competiţiile sportive din confortul casei, de cele mai multe ori, alături de prieteni, potrivit unui studiu realizat de Deloitte numit Pespectivele fanilor sportului în 2023: începutul erei sportului imersiv.

Realizat pe un eşantion de 3.000 de persoane din SUA, studiul Deloitte arată că jumătate dintre respondeţi preferă să se uite la meciuri de acasă, nu de pe stadioane.

Mai mult, circa 71% dintre respondenţi au spus că preferă să urmărească competiţiile sportive live, pe când doar 58% dintre respondenţii generaţiei Z şi mileniali preferă acest lucru, fiind mai mult interesaţi de anumite momente cheie din timpul meciului pe care le pot urmări ulterior.

„Generaţia Z şi milenialii preferă să se uite ulterior la momente importante şi video-uri din timpul meciului. Televizorul este în continuare dispozitivul principal pe care fanii îl folosesc, mai puţin pentru fanii mai tineri. Fanii folosesc un televizor pentru a urmări evenimente sportive în direct de acasă, în medie, în 74% din timp. Aceste procente scad la 58% pentru fanii Gen Z şi 61% pentru fanii Millennial. Ei folosesc dispozitivele mobile, laptopurile şi tabletele în restul timpului“, se arată în studiul Deloitte.

Pentru reprezentanţii generaţiei Z şi mileniali, competiţiile sportive sunt o formă de socializare, motiv pentru care 61% dintre cei care urmăresc meciurile de acasă o fac împreună cu prietenii.

„Este greu de comparat cu experienţa vizionării sporturilor într-un loc cu mii de alţi fani plini de energie, dar realitatea este că majoritatea fanilor îşi petrec timpul urmărind sporturi acasă. Există mai puţine distrageri, mai puţine cheltuieli şi mai mult control asupra modului în care văd jocul. În medie, marea majoritate a fanilor sportului (88%) intervievaţi urmăresc evenimente sportive în direct de acasă cel puţin săptămânal. Dacă le este dor de mulţime, fanii pot avea o experienţă socială de acasă dacă doresc. De fapt, fanii îşi petrec aproximativ jumătate din timp urmărind evenimente sportive live de acasă împreună cu alţii“, se mai arată în studiu.

Principalul motiv pentru care tinerii preferă să urmărească meciurile de acasă decât de pe stadion este accesul la informaţie. Fanii sportului pot urmări un meci de oriunde din lume dacă au acces la internet, ceea ce schimbă dinamica unui meci. Dacă înainte stadioanele erau pline, acum merg la meciuri doar cei care fie sunt aproape de locul în care se desfăşoară evenimentul, fie sunt fani înfocaţi ai uneia dintre echipe.

„Acum, meciurile sunt transmise la televizor sau pot fi urmărite pe internet. Acum 20 de ani, spre exemplu, nu erau chiar toate meciurile transmise, iar fanii se deplasau din alte oraşe pentru a-şi vedea echipa preferată, acum nu mai au de ce să facă acest lucru, dacă pot umări totul la un clic distanţă“, spune Ciprian Grădinaru, sociolog.

Mai mult, el este de părere că elementul de divertisment din sportul românesc nu mai e la fel de puternic ca înainte, ceea ce îi determină pe tineri să se îndrepte, poate, către alte hobby-uri de unde îşi pot lua acest element.

„Tinerii preferă să strea trei zile la un festival de muzică decât două ore la un meci. Plus că noi nu avem o cultură a stadionului, în afară de cei care se află în galerii. Dacă ne referim strict la meciurile de fotbal, nu avem fotbal, nu există elementul de entertainment. A strânge câţiva prieteni şi a ne uita la meci este doar o altă formă de socializare şi de a petrece timp cu prietenii“, mai spune Ciprian Grădinaru.

Totodată, el spune şi faptul că tinerii aleg să se uite la meciuri din confortul casei pentru că le este mai comod,  lucru invocat şi de Răzvan, 27 ani, care spune că a urmări astfel meciurile îi oferă flexibilitate şi poate opri televizorul atunci când nu mai este mulţumit de jocul prestat al sportivilor.

„Este mult mai comod să mă uit la meciuri de acasă. Dincolo de confort, este vorba şi de flexibilitatea de a nu te mai uita la meci atunci când jocul nu te mulţumeşte. Să mergi pe stadion este o experienţă în sine, dar părerea mea este că în România sunt prea puţine meciuri de fotbal care să producă un spectacol real. Mi-aş dori să ajung pe stadion la un meci cu miză. Dar chiar şi acasă, când e un turneu final, clar merită să te uiţi împreună cu prietenii şi să comentaţi diferitele faze“, spune Răzvan.

Pe de altă parte, Sorin Cace, sociolog, este de părere că tinerii încă vin pe stadioane, dar nu într-un număr la fel de mare ca acum 10 sau 20 de ani, însă este o tendinţă, nu un comportament.

„Probabil vom vedea un comportament conturat în următorii 30-40 de ani, iar cei din lumea sportului ar trebui să se pregătească“, spune Sorin Cace.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet