Business sportiv

Business sportiv. Piaţa sălilor de fitness se modelează după angajaţi: câştigătorii vor fi cei care vor reuşi să se dezvolte suficient de mult încât să le ofere oamenilor posibilitatea de a merge la sală aproape de muncă, dar şi de casă

14.10.2022, 00:04 Autor: Miruna Diaconu

♦ În 2021, valoarea pieţei centrelor de fitness a fost de 400 mil. lei, în creştere faţă de 2020, când cifra de afaceri totală a companiilor din această piaţă a fost de 311 mil. lei.

Pandemia a însemnat pentru mulţi angajaţi muncă de acasă, obicei dobândit în urmă cu doi ani, dar la care mulţi oameni încă nu sunt dispuşi să renunţe. Dacă înainte de pandemie jucătorii din piaţa sălilor de fitness se uitau la dezvoltări în zonele clădirilor de birouri, acum acest lucru aproape că nu mai este luat în considerare, zonele importante de dezvoltare fiind cartierele. 

Mai mult, nu toţi angajaţii s-au întors la munca de dinainte de pandemie, iar cei care nu lucrează în continuare doar de acasă sunt într-un sistem hibrid, în care câteva zile merg la birou, iar restul fac muncă remote. Această nouă tendinţă reprezintă o provocare pentru o parte din jucătorii din piaţa sălilor de fitness, având în vedere că angajaţii vor flexibilitate, pe care micii jucători, cu una-două săli de fitness, nu o pot oferi. 

„În toată lumea, nu doar în România, fitnessul este un business de proximitate. În afara ţării sunt lanţuri de centre de fitness care au 1.000-1.200 de centre. Nimeni nu vrea să facă o oră în trafic dus-întors până la sală, mai ales în oraşe precum Bucureşti. Fitnessul este un business de proximitate, dar depinde de care, dacă e proximitatea casei sau a muncii”, spune Alexandru Lascăr, cofondator al reţelei de centre de fitness Stay Fit Gym.

El adaugă faptul că dezvoltarea de noi centre de fitness în zonele clădirilor de birouri este mult mai mică decât înainte de pandemie, mai ales că mulţi angajaţi încă lucrează de acasă.

Înainte de pandemie, peste 800.000 de români erau membri ai unei săli de sport, arată un raport al pieţei de fitness realizat de compania de consultanţă AT Kearney. Piaţa de fitness din România era atunci una puternic fragmentată, cu peste 1.100 de jucători activi mai ales pe segmentele preţurilor mici şi medii. Majoritatea jucătorilor din piaţa de sport sunt afaceri mici, ce operează unu sau două centre de fitness. Un singur jucător mare are acoperire naţională,  World Class.

Cea mai dezvoltată piaţă a centrelor de fitness din România se află în Bucureşti, unde se poate vorbi de o dezvoltare în proximitate consumatorului. Odată cu pandemia, această proximitate devine din ce în ce mai necesară pentru cei care îşi doresc să facă sport.

„Sala de fitness este chiar vis-a-vis de blocul în care locuiesc şi acest lucru mă ajută foarte mult. În trecut obişnuiam să merg la o sală departe şi acum realizez cât de mult timp pierdeam pe drum. Am ales sala după aparatele din dotare şi după zona în care se află. Pot să fac un compromis la aparatură pentru zonă şi invers, însă trebuie să existe un echilibru între cele două. Lucrez în principal de acasă, aşa că o sală în apropierea casei face totul mai uşor şi îmi oferă libertatea de a face antrenamente la orice oră”, spune Daniel, care lucrează în domeniul IT şi practică sport de circa 3-5 ori pe săptămână.

Piaţa centrelor de fitness este ţinută în spate de cinci oraşe mari, care sunt nu doar cele mai populate, ci şi cele mai dezvoltate din punct de vedere economic.

Anul trecut, piaţa centrelor de fitness a înregistrat o creştere semnificativă faţă de primul an al pandemiei, când centrele nu prea au putut funcţiona din cauza restricţiilor impuse de autorităţi pentru limitarea răspândirii virusului. Astfel, în 2021, valoarea pieţei a fost de 400 mil. lei, în creştere faţă de 2020, când cifra de afaceri totală a companiilor din această piaţă a fost de 311 mil. lei, conform datelor Registrului Comerţului.

În ultimii ani, oamenii au început să conştientizeze din ce în ce mai mult importanţa practicării sportului, mai ales odată cu pandemia, iar numărul abonamentelor la sălile de fitness a crescut de la an la an. Mai mult, odată cu lucratul de acasă, nevoia de a face mişcare este cu atât mai mare. 

„Sportul este foarte important pentru sănătatea organismului atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung. După o zi întreagă petrecută la birou simt nevoia să mă întind şi să îmi folosesc muşchii şi articulaţiile. Totuşi, la sală trebuie să lucrezi cu capul şi nu cu muşchii. Trebuie să fii permanent conştient de limitele pe care le are corpul uman şi să lucrezi mereu sub acele limite. În caz contrar, antrenamentele îţi pot face foarte mult rău pe termen lung”, mai spune Daniel.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet