Business sportiv

Business sportiv. Businessul sportiv creşte de la an la an, însă avansul este prea lent: 751 de cluburi şi baze sportive reuşesc să încaseze doar 452 mil. Lei

30.07.2023, 11:55 Autor: Miruna Diaconu

Anul trecut, bazele şi cluburile sportive aveau 1.800 de angajaţi, în scădere faţă de 2021, când numărul angajaţilor din aceste companii a fost de peste 2.000.

Businessul sportiv creşte uşor de la an la an, însă avansul este mult prea lent, ceea ce arată dimensiunea pieţei sportive locale, cât şi interesul oamenilor pentru mişcare şi sport în general. Cluburile şi bazele sportive, în număr de 751 au avut afaceri de 452 milioane lei în 2022, potrivit datelor Registrului Comerţului.

Cu toate că cifra de afaceri înregistrată de cluburile şi bazele sportive în 2022 a fost la cel mai înalt nivel din ultimii ani, trendul pieţei nu a fost unul ascendent, ci cu suişuri şi coborâşuri, având în vedere că pandemia a afectat direct businessul acestora.

Totodată, anul trecut bazele şi cluburile sportive aveau 1.800 de angajaţi, în scădere daţă de 2021, când numărul angajaţilor din aceste companii a fost de peste 2.000.

România este pe ultimul loc în clasamentul ţărilor membre ale Uniunii Europene după ponderea angajaţilor din industria sportivă înregistrată în anul 2021, conform datelor Eurostat. Numărul angajaţilor din industria sportivă reprezintă sub 1% din angajaţii la nivelul economiei. Statele europene  cu cea mai mare pondere de oameni care lucrează în domeniul sportului au fost Suedia, 1,4% din totalul angajaţilor, Finlanda, 1,3%, Spania şi Franţa, fiecare cu 1,1%. La polul opus se află România, Malta, 0,3% şi Bulgaria, Slovacia şi Polonia, fiecare cu 0,4%.

Multe cluburi sportive, cât şi baze, se luptă să supravieţuiască mai ales că lipsa finanţărilor este principala problemă şi numărul sportivilor nu creşte semnificativ de la an la an, nefiind o piaţă dinamică. Dacă bazele şi cluburile sportive din marile oraşe o duc mai bine datorită unei pieţe cu o putere economică mai mare, businessurile sportive din micile oraşe se luptă să supravieţuiască, astfel că nici statul nu are o strategie de promovare a sportului şi de creştere a conştientizării importanţei mişcării în sănătate. Cluburile din micile oraşe reuşesc să supravieţuiască datorită sprijinului comunităţii publice sau private, însă în aceste zone afacerile locale sunt pe măsură, cu venituri mici şi disponibilităţi limitate pentru sponsorizarea cluburilor sportive.

În România sunt circa 330.000 de sportivi legitimaţi în cadrul federaţiilor sportive, un număr foarte mic comparativ cu alte ţări din vestul Europei care depăşesc chiar şi 1-2 milioane de sportivi legitimaţi.

Infrastructura sportivă locală este slab dezvoltată, iar cea existentă este învechită, ceea ce înseamnă costuri foarte mari de întreţinere. Cu un lanţ incorent al finanţărilor, sportul de performanţă şi practicarea sportului de masă nu au cum să se dezvolte în viitor.

Pe de altă parte, un business din zona sportului care reuşeşte să crească semnificativ de la an la an este cel al sălilor de fitness. Operatorii sălilor de fitness şi-au triplat afacerile în ultimii cinci ani. În 2022, piaţa sălilor de fitness a atins afaceri de 657 de milioane lei, plus 55% faţă de anul anterior, potrivit datelor Registrului Comerţului.


 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet