Business Internaţional

Ziarele trebuie sa se adapteze la conditiile erei digitale pentru a supravietui

08.06.2007, 18:37 26

"Ziarul este o specie pe cale de disparitie, dar care ar putea evita disparitia prin modernizarea abordarii si prin extinderea sa pe internet", au declarat reprezentantii companiilor de presa in cadrul conferintei Asociatiei Mondiale a Ziarelor (WAN).
"Trebuie sa realizam ca actiunea s-a mutat online si acolo trebuie sa ne mutam resursele jurnalistice", a declarat Mario Garcia, directorul executiv al Garcia Media Group din SUA la cel de-al 60-lea congres al WAN, ce a avut loc in Cape Town, Africa de Sud.
El descrie noua strategie a stirilor, incepand cu un e-mail sau o alerta pe telefonul mobil despre o stire de ultima ora, urmate de citirea lor pe internet si sfarsind prin publicarea in ziar a doua zi.
Intr-un astfel de scenariu, el a subliniat ca nu mai exista sens ca informatiile sa apara intr-un ziar la un interval de mai multe ore dupa ce au avut loc. "Vor trebui sa se orienteze pentru a oferi noi puncte de vedere ale evenimentelor", a adaugat el. "In prezent, trebuie sa presupui ca cititorii stiu mai mult ca tine", a spus Garcia.
Martha Stone, director al programului "Formarea viitorului ziarelor" initiat de WAN, scoate in evidenta faptul ca a venit vremea ca fiecare jurnalist sa fie antrenat sa poata transmite o stire pe mai multe canale media: intr-un ziar, la radio, TV sau online. "Multe ziare se confrunta cu o scadere a tirajelor, dar se impun pe piata printr-o dezvoltare pe internet", a adaugat ea.
Leonard Brody, director executiv si co-fondator al NowPublic.com, un site de internet pentru jurnalisti amatori, cu peste 90.000 de jurnalisti "din randul oamenilor simplii", este de parere ca monopolul canalelor media traditionale a fost pus la incercare de aparitia telefoanelor cu camera foto si a altor tehnologii care permit oamenilor sa gaseasca sau sa transmita rapid stiri.
"Ne indreptam foarte repede catre o noua era unde absolut orice este inregistrat", a declarat el in cadrul congresului.
Un raport al WAN a indicat o crestere a tirajului ziarelor cu 2,3% in 2006, precum si o apreciere a veniturilor din publicitate in ciuda dezvoltarii puternice a site-urilor de stiri de pe internet.
In Europa, difuzarea cotidienelor a crescut semnificativ, cea mai importanta evolutie fiind inregistrata de Romania (25,7%), Austria (9,43%) si Portugalia (8,95%). Estonia, Irlanda, Italia, Lituania, Malta, Polonia si Slovacia au inregistrat si ele cresteri in ceea ce priveste distributia ziarelor.
In alte 15 state ale UE, industria ziarelor a inregistrat un declin in ceea ce priveste difuzarea, piata slovaca fiind cea mai afectata (-18,9%), urmata de Letonia (-7,8%) si Grecia (-4,9%). Alte state in care difuzarea ziarelor a inregistrat scaderi au fost Belgia, Cehia, Danemarca, Finlanda, Franta si Germania.
Japonezii raman cei mai avizi cumparatori de ziare din lume, in timp ce belgienii petrec cel mai mult timp citind presa, circa 54 de minute pe zi, ei fiind urmati de chinezi, finlandezi si brazilieni, care aloca 48 de minute zilnic cititului ziarelor.
Conform datelor cuprinse in studiul WAN, cotidienele romanesti platite au avut, anul trecut, venituri din publicitate cifrate la 184,4 milioane de dolari, cu 11,18% mai mult decat in 2005 - cand veniturile au fost de 165,8 milioane de dolari - si cu 111,57% mai mari decat in 2002 - cand ziarele au scos din publicitate 87,2 milioane de dolari. Aceasta cifra plaseaza Romania pe locul 28 in lume, in urma vecinelor sale, Polonia (628,4 mil. dolari), Cehia (365,2 mil. dolari) sau Ungaria (224,9 mil. dolari), dar inaintea Bulgariei (46,5 mil. dolari) sau a Serbiei (25,4 mil. dolari).
Procentul de crestere a veniturilor din publicitate, fata de 2005, de 11,18%, situeaza Romania pe locul cinci intr-un top zece in care prima pozitie este ocupata de Argentina, care a inregistrat o crestere cu 23,51%, urmata de Spania (20,96%), Estonia (15,64%), Cehia (12,47%).
Pe locurile urmatoare, dupa tara noastra, se claseaza Lituania (6,12%), Suedia (5,09%), Letonia (4,87%), Irlanda (4,49%) si Italia (3,77%).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO