Business Internaţional

Wal-Mart incepe sezonul de Craciun cu vanzari record

05.12.2005, 19:08 19

Cel mai mare retailer american lanseaza o campanie mai agresiva de sarbatori.

Sonny Littlefield, managerul Wal-Mart din Arlington, Texas, a revazut impreuna cu managerii a 30 dintre departamentele supermarketului strategia unitatii pe care o conduce.

Acest lucru a fost facut pentru a se pregati pentru perioada de shopping ce incepe imediat dupa vacanta de Ziua Recunostintei. Pe de alta parte, schimbarea vizeaza si stabilirea reducerilor de pret ce urmeaza a fi facute.

Totul merge conform planului: "blitz items", dupa cum le spun cei de la Wal-Mart, sunt impachetate si puse in camioane cu 2 saptamani inainte de termen, nu ca pana acum, cand acestea erau incarcate cu numai cateva zile inainte. Acest lucru acorda angajatilor mai mult timp sa se ocupe de reorganizarea standurilor in asteptarea debutului sezonului de sarbatori, care incepe de obicei in vinerea de dupa Ziua Recunostintei.

Sectorul de produse cosmetice si de sanatate a fost transformat intr-o continuare a raionului de jucarii. Bicicletele preasamblate au fost mutate de pe amplasarea originala pe una mult mai accesibila clientilor.

Inainte de finalul intalnirii, Littlefield le-a spus subordonatilor sai sa se pregateasca rapid pentru debutul perioadei de sarbatori.

Nu numai angajatii s-au pregatiti pentru acest lucru, ci si clientii. Dupa debutul slab al vanzarilor din aceeasi perioada a anului trecut, Wal-Mart Inc Stores Inc, cel mai mare retailer din lume, s-a repus pe picioare in scurt timp. Compania foloseste o strategie de advertising usor la inceputul perioadei si o politica agresiva in ceea ce priveste preturile pentru orice fel de produs, de la televizoarele ultraperformante la papusi, pentru a inregistra vanzari record inca de la inceputul perioadei.

Wal-Mart sustine ca vanzarile in magazinele deschise de mai mult de un an vor creste cu 4.3% in luna noiembrie, cu putin peste media nivelului de crestere fata de anul trecut, estimat la

3- 5%. Acest lucru reprezinta o mare schimbare fata de vinerea de dupa Ziua Recunostintei de anul trecut, cand un nivel slab al vanzarilor a facut ca Wal- Mart sa nu atinga nivelul estimat pentru acea luna, chinuindu-se sa atinga o crestere de abia 0,7%.

Vanzarile din ziua de dupa Ziua Recunostintei reprezinta prin traditie 10% din vanzarile retailerului pe luna noiembrie.

Anul acesta compania a facut un efort considerabil pentru a lua un avans linistitor in lupta cu concurentii. Wal- Mart si-a lansat campania publicitara in Statele Unite la 1 noiembrie, cu 2 saptamani inainte de data la care o lansa de obicei. A redus preturile cu aproape 50% la unele produse foarte atractive pentru public, cum ar fi laptopurile care au ajuns la un pret de 398$ sau dvd playerele portabile cu un pret de 79$. Cand si-au dat seama ca principalii competitori vand aceste playere la pretul de 68 de dolari s-au conformat imediat, aducand preturile la acelasi nivel. De asemenea, Wal- Mart a inceput perioada de vanzare a "blitz items" la ora 5 a.m., cu o ora mai devreme de cat o facea in mod normal.

Wal-Mart a avut vanzari sub asteptari in ultimii doi ani. Numarul clientilor cu slujbe in domeniul industrial a fost direct afectat de cresterea pretului benzinei, dar si de cresterera economica fluctuanta. Dar si Wal-Mart a facut unele greseli. Surse din interior au declarat ca perioada Craciunului de anul trecut a reprezentat un semnal de alarma pentru companie, datorita aparitiei unor probleme ce nu mai puteau fi ignorate.

O greseala surprinzatoare facuta de cei de la Wal-Mart anul trecut a fost ca strategia de stabilire a preturilor la inceputul perioadei de sarbatori nu a fost indeajuns de agresiva. Dar au mai existat si alti factori, printre care si asprirea competitiei dintre companie si cei de la Best Buy Co si Target Corp, la care nu s-a raspuns corespunzator.

Reclama televizata nu s-a schimbat de-a lungul anilor: acelasi angajat al firmei care promoveaza diferite produse cu preturi reduse. Daca mesajul transmis de companie a fost gresit interpretat anul trecut , anul acesta reclama pentru tv a fost filmata in interiorul unui magazin.

De asemenea, celebritati precum Garth Brooks si fetele de la DestinyÕd Child apar desfacand acasa cadouri cumparate de la Wal-Mart. Compania a publicat oferta de preturi pentru joi cu cateva zile inainte de Ziua Recunostintei.

Site-ul le cere clientilor sa-si scrie codul postal si sa-si faca o lista de cumparaturi electronica. Acest lucru ii va ajuta pe cei de la Wal-Mart sa-si faca o idee despre produsele ce vor avea un nivel ridicat al vanzarilor pentru a avea suficiente produse pe stoc. Recent Wal-Mart.com a fost pe locul 3 in topul celor mai accesate site-uri ale companiilor de retail, in urma celor de la eBuy.com si Amazon.com, potrivit companiei de monitorizare a traficului pe Internet Hitwise Usa Inc.

Wal-Mart si-a pregatit mix-ul de produse astfel incat sa atraga cat mai multi clienti cu un nivel al veniturilor ridicat. In sezonul sarbatorilor de iarna din 2004 compania a lansat un program numit "Prinde la timp" incercand sa creasca nivelul vanzarilor cu ajutorul produselor cu preturi mici. Drept urmare carucioarele erau pline cu maruntisuri precum reflectorizante pentru biciclete si alte astfel de nimicuri, ceea ce a creat o imagine de vanzator de chilipiruri mai puternica decat de obicei.

Dar in aceasta vineri supermarketul Wal-Mart din Arlington, Texas, a scos la vanzare produse precum televizoare cu ecran pe plasma la numai 997 $, care

s-au vandut foarte bine.

Wal-Mart a facut discounturi la aproape toate produsele astfel incat toata lumea sa-si permita sa faca cumparaturi aici.

De exemplu, o consola Nintendo Game Boy Advance SP a fost scoasa la vanzare la un pret de 48.88$, cu 40% mai putin decat pretul normal de vanzare. Acest gadget este vandut de restul comerciantilor la un pret de 79.99$, conform lui Pat McKeever analist al SunTrust Robinson Humphrey, care spune ca "nu pot crede ca cineva are preturi mai mici decat ei".

O alta miscare neasteptata: Wal-Mart a declarat recent ca va stabili preturile in functie de cele afisate de celelalte companii, chiar si dupa finalul perioadei de reduceri.

Cu toate ca aceasta nu este o politica noua, este pentru prima oara cand compania sustine acest lucru in mod repetat. "Reamintindu-le clientilor ca avem aceleasi preturi cu celelalte supermarketuri, acestia vor sti ca nu mai trebuie sa alerge atat pentru un produs", a declarat Littlefield.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO