Business Internaţional

Wagoner: GM a facut progrese si este pregatita sa-si apere pozitia de cel mai mare producator auto

08.06.2007, 17:38 17

"GM si-a imbunatatit lichiditatea, a majorat productivitatea, a crescut veniturile prin reducerea ofertelor promotionale si a scazut vanzarile cu o marja de profit mai scazuta catre companiile de inchirieri automobile", a declarat Rick Wagoner, directorul executiv al General Motors, in cadrul intalnirii anuale cu actionarii a companiei din Welmingtron, Delaware, scrie Bloomberg. El a adaugat ca GM nu intentioneaza sa urmeze exemplul Chrysler si sa devina o companie privata.
Raportul lui Wagoner, prezentat la cea de-a opta intalnire cu actionarii la care participa in calitate de CEO al General Motors, a reprezentat un contrast major in comparatie cu cea din 2005, atunci cand se anuntau inchiderea mai multor centre de productie si reduceri ale beneficiilor angajatilor, care in total au dus la scaderea cheltuielilor cu pana la 9 miliarde de dolari (6,6 miliarde de euro). Pierderile GM
s-au redus anul trecut la 2 miliarde de dolari (1,4 miliarde de euro), de la 10,4 mld. dolari (7,69 mld. euro) in 2005.
"Mai au mult de munca, dar cu siguranta au inregistrat progrese majore", a declarat Efraim Levy, analist bursier la firma Standard & Poor's cu sediul la New York.
Levy a punctat ca GM inregistreaza o crestere a calitatii, iar un studiu al eficientei productiei prezentat recent a indicat ca GM este aproape la acelasi nivel cu Toyota. Cea mai mare ingrijorare este ridicata de intrebarea daca urmatorul val de noi automobile va genera suficiente venituri pentru a face fata unei piete auto care tinde sa incetineasca, precum si costurilor de productie mai ridicate.
In timpul intalnirii care a durat doua ore si jumatate, actionarii au ales doi noi membri in consiliul director din afara companiei. Ohn Chevedden si John Lauve, doi dintre cei 96 de actionari si invitati ai intrunirii, i-au spus lui Wagoner ca intarzie restructurarea companiei. GM a anuntat doua noi contracte cu producatorii de baterii pentru viitoare automobile electrice.
Actiunile General Motors au inregistrat o depreciere, in timp ce riscul functional s-a mentinut la valoarea minima pe parcursul ultimelor 12 saptamani, potrivit traderilor.
Wagoner de asemenea a declarat ca problemele implicate de planul de sustinere a Delphi, fosta divizie de componente auto in revenirea dintr-o perioada de 20 de luni de faliment incepe sa se reduca si este increzator cu privire la incheierea unui acord.
Directorul executiv a declarat ca GM este in continuare interesat de achizitia unui pachet de actiuni majoritar la compania Proton, constructorul de automobile din Malaiezia care in prezent inregistreaza pierderi. O astfel de achizitie ar reduce dependenta companiei de piata auto din Statele Unite, care in prezent reprezinta destinatia a aproape jumatate din totalul vanzarilor la nivel global. "Cea mai critica parte a companiei in termeni de profitabilitate ramane piata din SUA", a declarat Levy.
Actiunile GM s-au apreciat cu 58% anul trecut, inregistrand cea mai mare crestere din indicele compozit Dow Jones Industrial Average, pe fondul increderii investitorilor ca producatorul auto isi poate reduce pierderile. De atunci, constructorul american a postat doua cresteri consecutive de profit in ultimele sase luni. Actiunile s-au depreciat cu 1,9% in acest an.
Wagoner se afla sub presiunea actionariatului de a mari vanzarile, care au scazut in fiecare an de dupa 1999, in timp ce Toyota ameninta dominatia GM din ultimii 76 de ani ca cel mai mare producator de automobile din lume.
In primul trimestru Toyota a depasit vanzarile la nivel global ale General Motors. Si in acest an Toyota a depasit vanzarile Chevrolet (marca ce face parte din General Motors) in Statele Unite.
"Lupta pentru vanzari la nivel global va continua, trimestru cu trimestru", a declarat Wagoner, care are ca tinta depasirea Toyota ca numar de vanzari in acest an.
GM a inregistrat o crestere de 9,6% a vanzarilor in Statele Unite in luna mai datorita lansarii noilor modele. Per total, pana in aceasta luna vanzarile din Statele Unite ale GM s-au depreciat cu 3,2%, in timp ce Toyota a inregistrat o scadere de 8,5%.
Costurile fixe ale GM sunt programate sa scada la 50 de miliade de dolari (37 de miliarde de euro) in acest an, de la 55 de miliarde de dolari (40,7 miliarde de euro) in 2005, inclusiv o reducere la 33 de miliarde de dolari (24,4 miliarde de euro) de la 41 de miliarde de dolari (30,3 miliarde de euro) in America de Nord.
"Pentru 2007 vom accelera progresele inregistrate pana acum", a subliniat Wagoner. GM va continua sa reduca cheltuielile cu asigurarile de sanatate si cele cu forta de munca in America de Nord si sa creasca vanzarile GM in afara Statelor Unite.
Directorul executiv al GM a subliniat ca nu intentioneaza sa apeleze la fonduri private de investitii, ca raspuns la o intrebare despre planurile companiei DaimlerChrysler de a vinde 80,1% din Chrysler unui grup de fonduri de investitii condus de Cerberus Capital Management. Cei doi noi membri ai consiliului, Errol Davis si Kathryn Marinello, au fost alesi cu aproximativ 90,2% din voturi. Davis, in varsta de 63 de ani, este cancelar al Universitatii din Statul Georgia si director in cadrul BP si PPG Industries. Marinello, in varsta de 50 de ani, a fost CEO al Ceridian cu sediul in Mineapolis, companie care furnizeaza forta de munca si servicii financiare pentru personalul companiilor.
Wagoner a declarat ca GM va continua in acest an sa implementeze un plan prin care sa stopeze pierderile din America de Nord si sa majoreze vanzarile in strainatate prin imbunatatirea designului automobilelor fabricate, dar si dezvoltarea de noi tehnici de propulsie alternative, precum cele hibride (motor electric care lucreaza in paralel cu cel pe benzina).
Ca parte dintr-o initiativa ecologica, Wagoner a declarat ca GM a incheiat contracte pentru furnizarea de baterii pentru viitoare sisteme electrice de propulsie cu Compact Power din Michigan, divizie a LG din Coreea de Sud, si un altul cu Continental Automotive Systems, divizie a Continental.
"Conducerea General Motors s-a descurcat foarte bine in conditii destul de dificile", a declarat John Casesa, manager in cadrul Casesa Strategic Advisors din New York.
"GM se confrunta cu doua provocari pe termen lung. Prima, perceptia clientilor cu privire la recunoasterea calitatii superioare a automobilelor produse de General Motors, iar a doua este de a obtine costuri ale fortei de munca mai reduse", a subliniat Casesa.

GM incepe sa-si revina

Pierderile GM s-au redus anul trecut la
2 miliarde de dolari (1,4 mld. euro), de la 10,4 mld. dolari (7,69 mld. euro) in 2005.
GM a inregistrat o crestere de 9,6% a vanzarilor in Statele Unite in luna mai datorita lansarii noilor modele. Per total, pana in mai vanzarile din Statele Unite ale GM s-au depreciat cu 3,2%, in timp ce Toyota a inregistrat o scadere de 8,5%.
GM este in continuare interesat de achizitia unui pachet de actiuni majoritar la compania Proton, constructorul de automobile din Malaiezia care in prezent inregistreaza pierderi.
Actiunile GM s-au apreciat cu 58% anul trecut, inregistrand cea mai mare crestere din indicele compozit Dow Jones Industrial Average, pe fondul increderii investitorilor ca producatorul auto isi poate reduce pierderile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO