Business Internaţional

Vedere din varf: functiile de conducere aduc avantaje materiale substantiale

25.01.2005, 00:00 28



Desi companiile au renuntat sa acorde unele din beneficiile cuvenite directorilor executivi, sume fabuloase raman inca in picioare, scrie The Wall Street Journal. De exemplu cazul lui Glenn F. Tilton, presedintele si directorul executiv al United Airlines. Salariul sau anual a fost redus cu 36%, la 605.625 dolari (462.700 euro), dupa care a donat o parte de actiuni in scopuri caritabile si a facut alte sacrificii pe masura ce United Airlines se lupta sa scape de faliment. El si colegii sai au fost de acord sa renunte la pensiile suplimentare in cazul in care pilotii si ceilalti angajati ai companiei renuntau la pensia traditionala. Conform ultimului pact la care UA a ajuns cu pilotii, rezolvarea problemei a fost amanata 90 de zile, timp in care compania si sindicatele cauta o cale sa rezolve aceasta problema.



In cazul Tilton mai este un mic amanunt: el beneficiaza de un contract care il ajuta ca in cazul unui faliment sa suporte mai usor lipsa unui fond suplimentar de pensii. In plus, pentru a-l convinge sa se alature consiliului de administratie al United Airlines in toamna lui 2002, compania a virat intr-un fond special 4,5 milioane de dolari pe numele sau.



United a facut demersurile necesare declararii falimentului la numai trei luni dupa sosirea lui Tilton. Intre timp, el a retras 3 milioane de dolari din aceste fonduri, cu acordul curtii de faliment.



Tilton nu a plecat nici de la ChevronTexaco cu mainile goale. El beneficiaza de o pensie anuala de 500.000 de dolari pe viata. A primit de asemenea si o prima speciala de pensionare, de 6,9 milioane de dolari, datorita unei prevederi din contractul sau de munca. Tilton a refuzat sa comenteze.



Sub presiunea actionarilor si a angajatilor, cele mai multe companii au renuntat aparent la cele mai controversate plati pentru managerii de top. Dar au continuat sa plateasca sume piperate, si adesea putin vizibile managerilor de top, care sunt de cele mai multe ori mai sigure decat platile care sunt facute pentru managerii din clasa de mijloc. Rezultatul: o diferenta mai mare decat se recunoaste intre beneficiile acordate top si middle management-ului.



Popularitatea facilitatilor pentru executivi precum imprumuturile cu dobanzi mici, inscrierea in cluburi, bilete la clasa I la zboruri, s-a diminuat, conform unui sondaj realizat de Mercer Human Resource Consulting din New York. In acelasi timp, directorii au devenit din ce in ce mai interesati de alte beneficii, precum planuri suplimentare de pensionare, compensari, masini de serviciu.



Cea mai mare crestere s-a inregistrat in randul pensiilor suplimentare, care ii pot imbogati pe beneficiarii lor. Un alt beneficiu putin vizibil este planul de pensionare care garanteaza ca in cazul in care titularul pensiei decedeaza, sotia sau sotul vor primi intreaga pensie pe viata. In prezent, vaduvele nu primesc nimic in caz de deces. Dar ce se intampla in cazul in care un director de 62 de ani are o sotie de 20? Aceasta va primi pensia sotului cat timp va trai, ceea ce va costa compania foarte mult.



Unele companii au introdus pe ordinea de zi a consiliilor de administratie votul pentru acest gen de planuri de pensionare. Desi aceasta masura a fost menita sa mai reduca beneficiile directorilor, acestia au gasit noi metode de se bucura de anumite favoruri, pe langa pensia obisnuita: avion personal, acces la masina cu sofer si asigurarea securitatii in timpul calatoriilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO