Business Internaţional

Va ramane Craciunul de anul acesta fara cadouri?

19.10.2008, 15:56 21

Fara un venit stabil, analistii avertizeaza ca vanzarile de Craciun ar putea scadea pe fondul reducerii numarului de cadouri pe care cumparatorii vor fi dispusi sa le cumpere si astfel magazinele vor trebui sa gaseasca o destinatie pentru marfa de pe rafturi, scrie CNN Money.

Desi se aud deja colinde de Craciun si se apropie vertiginos perioada cadourilor si a cumparaturilor pentru sarbatorile de iarna, criza care a inghetat totul in jurul ei nu promite nimic bun pentru consumatori, retaileri si chiar pentru economie.
In pofida faptului ca Congresul a aprobat planul in valoare de 700 mld. dolari, menit sa salveze sistemul bancar, analistii nu sunt foarte optimisti pe sfarsit de an. Ei cred ca bancile nu sunt atat de increzatoare ca sa dea liber la imprumuturi si ca americanii economi sau cei incorsetati de problemele financiare nu vor fi interesati sa arunce usor banii.
"Este o tensiune evidenta in industria de retail", spune Marshal Cohen, analist-sef al industriei de retail la NPD Group. "Nici nu am ajuns la Halloween si retailerii vorbesc deja de reducerile de Craciun", adauga acesta.
Craciunul este evident una dintre perioadele preferate ale retailerilor, tinand cont ca sarbatorile de la sfarsitul anului aduc in buzunarul a mai mult de jumatate dintre acestia sume deloc neglijabile.
Recent, Wall Mart, cel mai mare retailer din lume, a anuntat ca va reduce pretul pentru cele mai populare jucarii, pentru ca in urmatoarea perioada sa lanseze marfa pentru Craciun.
Un alt vanzator de jucarii, KB Toys, a anuntat ca a redus pretul pentru mai mult de 200 de jucarii la sub 10 dolari pentru "a permite consumatorilor sa tina cu dintii de dolarii lor in aceste vremuri dificile".
Vor fi insa suficiente aceste initiative timpurii pentru a salva ceea ce analistii se asteapta sa fie o moarte a sezonului de cumparaturi pentru sarbatorile de iarna?
Cohen crede ca nu. El se asteapta chiar ca vanzarile din noiembrie-decembrie sa scada cu 1-2%. Federatia Nationala pentru Retail estimeaza un castig "amortit" de 2,1% pentru aceeasi perioada.
"In cei 10 ani de cand ma ocup de industria de retail nu am prevazut niciodata un declin", afirma Cohen.
Daca nu exista nici dorinta si nici capital, putem sa declaram un an pierdut.
"Acesta a devenit deja un an pierdut din punct de vedere al vanzarilor", declara Cohen, adaugand ca inasprirea conditiilor de creditare nu va face altceva decat sa inrautateasca situatia retailerilor in saptamanile ce vor urma.
Nu mai putin de 87% dintre consumatori isi fac cumparaturile de Craciun pe credit, este de parere Britt Beemer, analist pe segmentul de retail si presedinte al Grupului American de Cercetare.
Pe fondul inaspririi conditiilor de creditare si al micsorarii continue a plafoanelor de credite, abilitatea si dorinta consumatorilor de a cheltui liber in orice sens se va inhiba. In aceste conditii Beemer crede ca vanzarile pentru Craciun ar putea scadea cu pana la 4%.
Orice scadere a consumului trage un semnal de alarma in "biroul sistemului economic", din moment ce acesta este responsabil pentru doua treimi din cresterea economica a Statelor Unite.
Accesul pe piata de credit este la fel de important si pentru retaileri, in special in trimestrul al patrulea. "Retailerii se bazeaza pe o linie de credit in perioada sarbatorilor pentru a echilibra inventarul, pentru a angaja personal sezonier si pentru a plati publicitatea de sarbatori", afirma Catherine Fox-Simpson, partener al firmei de consultanta BDO Seidman.
Un cadrul unui sondaj realizat de companie in randul a 100 de retaileri la nivel de directori financiari, jumatate dintre acestia au afirmat ca s-au confruntat cu o deschidere mai anevoioasa a portilor creditorilor.
"Efectul rezultat ca urmare al acestor masuri va fi acela ca o mare parte dintre retaileri vor avea un inventar mai sarac anul acesta, vor angaja un numar mai redus de persoane in aceasta perioada si de asemenea vor reduce numarul orelor prelungite in care magazinul va fi deschis", spune ea.
Beemer a descoperit si alte probleme. Multi retaileri, in special in sezonul cumparaturilor de sarbatori, ofereau promotii la credit, cum ar fi plata dupa o perioada de gratie de 12 luni pentru aparatura electronica de inalta clasa, pentru mobila si bijuterii, pentru a atrage consumatorii in magazinele lor.
"Ma astept ca anul acesta acest tip de promotii sa dispara", adauga Beemer.
"Fiecare retailer este setat sa supravietuiasca perioadei sarbatorilor. Daca esti implicat in sectorul de imbracaminte sau articole pentru locuinte, acesta va fi un sezon foarte greu", crede Howard Davidowitz, presedintele Davidovitz & Associates, o companie nationala de consultanta in sectorul de retail si de investitii bancare. El se asteapta ca in perioada noiembrie-decembrie vanzarile sa scada cu 2%.
Desi ar putea fi deranjant ca marfa pentru Craciun a inceput deja sa fie expusa, un analist sugereaza consumatorilor americani ca ar trebui sa cumpere ce pot, cand pot, adica sa profite.
"Cu siguranta, in cadrul categoriilor cheie cum ar fi jucariile si produsele electronice, obiectele populare se vor termina repede", afirma Stevan Buxbaum, vicepresedinte executiv al companiei de consultanta Buxbaum Group. "Este mai bine sa iei ce poti cat mai curand."

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO