Business Internaţional

Următorul pas pentru miracolul polonez: încurajarea inovării în stilul Silicon Valley

Marek Belka, preşedintele băncii centrale poloneze, consideră că în Polonia trebuie schimbată atitudinea faţă de inovaţie, în sensul că trebuie stimulat apetitul pentru asumarea „deşteaptă“ de riscuri şi eradicat stigmatul social asociat cu eşecul. În Polonia, un faliment este adesea asociat cu frauda sau incompetenţa.

Marek Belka, preşedintele băncii centrale poloneze, consideră că în Polonia trebuie schimbată atitudinea faţă de inovaţie, în sensul că trebuie stimulat apetitul pentru asumarea „deşteaptă“ de riscuri şi eradicat stigmatul social asociat cu eşecul. În Polonia, un faliment este adesea asociat cu frauda sau incompetenţa.

Autor: Bogdan Cojocaru

16.10.2013, 19:49 1225

După 25 de ani în care s-a transformat dintr-un stat obscur şi sărăc tipic comunist într-o forţă economică europeană şi după o rezistenţă exemplară în faţa crizei economice globale, Polonia are acum nevoie de inovaţie pentru a-şi aduce creşterea eco­nomică la următorul nivel.

Aceasta este concluzia care s-a desprins după o întâlnire a preşedintelui Poloniei cu întreprinzătorii IT polonezi din SUA care a avut loc în SUA. La discuţii a participat şi viceministrul economiei Ilona Antoniszyn-Klik, scrie Forbes.

„În urmă cu câţiva ani puteam doar să visăm că firmele poloneze pot face afaceri în Silicon Valley. Acum ar trebui să avem alt vis, acela de a crea o Silicon Valley în Polonia“, a afirmat preşedintele Komorowski. După 25 de ani de tranziţie, Polonia a ajuns a 23-a economie ca mărime din lume şi a şasea din Europa.

Polonia este singura ţară din Uniunea Europeană care nu a intrat în recesiune în timpul recentelor crize. Estimarea de creştere economică pentru 2014 este cu 57% mai mare decât cea pentru întreaga UE.

Polonia are o populaţie educată şi profesionişti creativi. Dintre oamenii de afaceri europeni, cei polonezi sunt cei mai predispuşi spre a apela şi implementa ino­vaţiile, potrivit unui sondaj de opinie realizat de Forbes.

Astfel, se poate spune că inovaţia poate fi o carte câştigătoare pentru Polonia. Însă acestei ţări îi lipsesc factorii necesari implementării, precum finanţarea ideilor noi şi comercializarea rezultatelor cercetărilor universitare.

Dar, poate cel mai important lucru, Polonia are nevoie de o schimbare a atitudinii populaţiei faţă de asumarea de riscuri, şi aici colaborarea cu Silicon Valley poate fi de folos.

Sfântul Graal al tuturor pieţelor emergente este să creeze branduri noi, cu rezonanţă mondială care să tranforme ţările respective din cumpărător de licenţe sau subcontractor în creator de licenţe.

Însă fostul stat comunist a rămas în urma altor ţări europene la capitolul investiţii în cercetare şi dezvoltare.

Dezvoltarea de tehnologii şi modele noi depinde de nivelul inovaţiei, care, la rândul lui, depinde de deschiderea economiei şi de uşurinţa de a face afaceri, de oportunităţile de finanţare ale antreprenorilor, dar şi de educaţie.

Mulţi dintre aceşti factori, printre care finanţarea mixtă şi comercializarea cerce­tărilor universitare, sunt în stadiu embrionar în Polonia.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO