Business Internaţional

Următoarea criză majoră din Europa? Şoferii de camion. Cazul Marii Britanii oferă un „scenariu apocaliptic“

Penuria de şoferi de camion nu este doar o problemă britanică. Uniunea Europeană se confruntă cu propria criză de şoferi şi o face de ani buni. Pentru a evita „scenariul apocaliptic“ care se desfăşoară în Marea Britanie, unde guvernul a cerut ajutorul şoferilor din armată pentru a conduce cisterele cu ben­zină, în Franţa premierul a anunţat un nou pachet de finanţare pentru recrutare şi pregătire profesională. Oficialii din domeniu ofereau deja stimulente pentru şoferii noi şi pentru retenţia celor existenţi.

Problema lipsei de şoferi de camion exista atât în Marea Britanie, cât şi în UE încă înainte de pan­de­mie. În 2019, aproximativ 24% din po­zi­ţiile de şoferi erau neaco­pe­rite în Marea Britanie, procentul ridicându-se la 22% în cazul Poloniei, potrivit da­telor International Road Transport Organisation (IRU), scrie Politico.

În Cehia, 21% erau neacoperite, iar în Spania 20%.

În 2020, între 45.000 şi 60.000 de şoferi de camion lipseau de pe piaţa germană, iar numărul este în creştere. IRU anticipează un deficit de 185.000 de şoferi până în 2027 în Germania. Deficitul pe 2017 din Suedia, Danemarca şi Norvegia este de 5.000, 2.500 şi respectiv 3.000 de şoferi.

Lockdownurile au provocat şi mai mult haos, mulţi şoferi rămânând fără un loc de muncă, industria luptându-se astfel să ocupe poziţiile odată cu redeschiderea economiilor.

Condiţiile extrem de dificile de muncă fac ca sectorul să atragă cu greu muncitori tineri, anunţând astfel probleme foarte mari în momentul când şoferii vor începe să se pensioneze în număr mare. Cu vâsta medie a unui şofer european de camion situată la 44 de ani, acest lucru nu se va întâmpla în viitorul prea îndepărtat.

„În cazul în care condiţiile care determină penuria de şoferi nu se vor îmbunătăţi, situaţia se va deteriora. E uşor să-ţi imaginezi un scenariu apocaliptic privind la ce se întâmplă în UE“, arată Raluca Marian, director în cadrul IRU.

Şoferii invocă condiţiile tot mai grele de muncă şi lipsa de respect drept motive pentru care pleacă din industrie.

Pe lângă îmbunătăţirea condiţiilor, de ajutor ar putea fi reducerea vârstei minime pentru conducerea unui camion şi crearea unui permis unic pentru integrarea muncitorilor din afara UE pe piaţa europeană a muncii, arată Marian.

Totul se reduce la a face job-ul atractiv pentru potenţiali candidaţi, arată un alt oficial, asta însemnând salarii mai mari, un program de muncă mai bun şi spaţii de parcare sigure.

Franţa încearcă să soluţioneze criza de şoferi de camion prin lansarea unui nou pachet de finanţare, scrie The Local.

În Franţa, şomajul este ridicat, iar premierul spune că soluţia este o pregătire mai bună, acesta anunţând un pachet de 600 milioane de euro pentru ca aproximativ 1,4 milioane de şomeri să poată fi recalificaţi.

Alexis Degouy, director general al sindicatului din transport Union Transport Logistique France, arată că autorităţile din sector ofereau deja stimulente pentru şoferii noi şi pentru retenţia celor existenţi.

Şoferii din Franţa se bucură deja de facilităţi relativ bune, cu o reţea de spaţii de servicii cu parcare gratuită, facilităţi de duş şi restaurant Les Routiers care oferă mese de calitate, dar ieftine, şoferilor.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.