Însă în pofida multiplelor încercări, mai ales prin programul Leonardo, un astfel de sistem nu s-a putut dezvolta pentru o anumită categorie de studenţi: cei care fac ucenicie pentru o meserie, scrie Les Echos.
La ora actuală, doar 5.000 de studenţi îşi fac formarea practică profesională în străinătate, faţă de 35.000 de studenţi care sunt plecaţi prin Erasmusul tradiţional. Barierele, în afara celor lingvistice, sunt cunoscute: problema gestionării costurilor mobilităţii, dar mai ales diferenţele de la un stat la altul în ceea ce priveşte statutul ucenicilor, sistemele de recunoaştere şi de validare a aptitudinilor şi organizarea fluxurilor dus-întors între fabrici şi centrele de formare. Cu remedierea acestui tip de probleme, Manuel Valls, premierul Franţei, l-a însărcinat pe Harlem Desir, secretar de stat pentru afaceri europene. La începutul acestei săptămâni, în compania lui Myriam El Khomri, ministrul muncii şi formării profesionale, Desir a prezentat lansarea unei operaţiuni-pilot proiectate cu colaborarea Medef, cea mai puternică organizaţie patronală din Franţa, şi a CFDT, o confederaţie interprofesională a sindicatelor franceze, pentru „un Erasmus al pregătirii profesionale“.
Ideea proiectului este de a miza pe mobilitatea intragrup implicând marile companii prezente pe ambele maluri ale Rinului. Unsprezece dintre acestea (Airbus, Allianz, BASF, BNP Paribas, Bosch, Danone, Engie, L'Oréal, Michelin, Safran, Siemens) vor primi 50 de ucenici francezi pe care-i vor pregăti două sau trei luni în Germania.
Ucenici germani vor face drumul invers, iar Biroul franco-german pentru tineri va oferi tinerilor cursuri de învăţare a francezei şi germanei şi o bursă înainte şi în timpul pregătirii în străinătate.
Misiunea proiectului, explică Harlem Desir, este acela de a „identifica toate obstacolele pentru a le înlătura total“. Ideea este ca în cele din urmă să fie dezvoltate „şi alte colaborări bilaterale“ cu alte state europene pentru ca, în cele din urmă, proiectul să capete anvergură europeană. Medef vede, de asemenea, în acest proiect un „laborator“ pentru identificarea „blocajelor şi dificultăţilor“ şi pentru pregătirea „unui statut unic al ucenicului european“.
„Am fost frapată de cât de în urmă este Franţa faţă de Germania în ceea ce priveşte ucenicia. Construirea unui pod este o prioritate iar acest proiect va contribui la aceasta“, a afirmat Myriam El Khomri.