Business Internaţional

UE: Subventiile SUA pentru Boeing au produs la Airbus daune de miliarde de dolari

28.09.2007, 15:05 30

Subventiile de care a beneficiat Boeing din partea statului american au produs concurentului european Airbus daune de mai multe miliarde de dolari in ultimii ani, potrivit Uniunii Europene, care considera ca reactia autoritatilor de la Washington fata de aceste acuzatii este insuficienta.
Autoritatile europene si cele americane se acuza reciproc de faptul ca Boeing si Airbus, cei mai mari constructori de avioane comerciale la nivel mondial, beneficiaza de subventii ilegale, transmite Reuters.
Disputa trece insa dincolo de piata de circa 80 miliarde dolari a aeronavelor de dimensiuni mari si atinge probleme mai sensibile, din sectorul apararii, intrucat Boieng si EADS, care detine Airbus, sunt furnizori importanti de aparatura militara aerospatiala.
Atat Statele Unite cat si Uniunea Europeana au inaintat reclamatii la Organizatia Mondiala a Comertului (OMC), care joaca rol de arbitru in disputele dintre doua parti.
La audierile care au avut loc miercuri, reprezentantii UE au prezentat detalii privind ajutoarele financiare acordate de Statele Unite grupului Boeing si au respins argumentele americane drept ineficiente.
UE sustine sa subventiile incorecte de care a beneficat Boeing in ultimele doua decenii si care vor continua pana in 2024 vor totaliza 23,7 miliarde dolari.
Statele Unite acuza UE ca a acordat Airbus ajutoare financiare ilegale de 205 miliarde dolari.
Atat Statele Unite, cat si UE trebuie sa dovedeasca ca cealalta parte a acordat subventii ilegale, iar acest fapt le-a lezat interesele.
"Boeing se bazeaza pe date distorsionate si acuzatii nefondate. Vom demonstra punct cu punct cum subventiile americane au afectat interesele Airbus", a declarat directorul Airbus pentru Europa, Geoff Shuman.
In perioada 2004-2006, Boeing a primit circa cinci miliarde dolari pentru a mentine pretul avioanelor la un nivel scazut si pentru a facilita lansarea pe piata a aeronavei 787 Dreamliner, eficienta din punct de vedere al consumului de carburanti. Drept rezultat, Airbus a consemnat in perioada respectiva pierderi de 27 miliarde dolari, sustin oficialii UE.
Autoritatile americane spun ca UE exagereaza sumele implicate, pentru a distrage atentia de la propriile subventii acordate Airbus si a exemplificat cu cresterea cotei de piata a Airbus de la 37% in 2001 la 57% in 2005.
Pe de alta parte, UE sustine ca activitatile Boieng pentru agentia spatiala NASA si Departamentul de Aparare mascheaza subventii de 16,6 miliarde dolari.
Cota de piata a Airbus a scazut anul trecut la 54%, dar oficialitatile americane spun ca declinul s-a produs din cauza problemelor de proiectare a aeronavei A350.
Vanzarile celor doua grupuri se afla la un nivel apropiat, dar Boeing se afla, in acest an, inaintea Airbus, in privinta comenzilor primite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO