Business Internaţional

Turistii slovaci au descoperit binefacerile Internetului

13.12.2004, 00:00 16

Incet, dar sigur, tot mai multi slovaci isi rezerva vacantele pe internet. Ei descopera ca portalurile de rezervari online le ofera o varietate mai mare de optiuni, infomatii mai bune si un mai multa comoditate, fata de agentiile traditionale, relateaza The Slovak Spectator.


Cu toate ca nu exista statistici oficiale, referitor la volumul rezervarilor online, analistii din domeniu sustin ca aceasta practica este in plina ascensiune. Site-urile de turism online spun de asemenea ca afacerile merg tot mai bine, in fiecare an. Avand in vedere ca rata de utilizare a internetului in randul slovacilor se imbunatateste continuu, companiile din acest domeniu au de ce sa fie multumite.


Tomas Hasala director al Limba (www.limba.sk), cea mai mare agentie slovaca de rezervari online, a declarat: "Sunt foarte optimist in legatura cu viitorul"." Pana in prezent, interesul pentru rezervarile online a crescut continuu. In mod categoric, nu a fost exploatat la maxim potentialul pietei. Slovacii de abia incep sa faca achizitii online", a mai spus Hasala.



otrivit lui Jozef Koles, director de rezervari la Travelguide (www.travelguide.sk), site disponibil in mai multe limbi, doi factori principali sunt responsabili pentru avansul pe care l-a luat turismul online: cresterea numarului de locuinte in care exista un computer, si ajungerea la maturitate a unei generatii care a crescut cu internetul. "Nu este decat o chestiune de timp pana cand aceasta generatie va capata siguranta financiara si isi va putea permite o vacanta", a afirmat Koles.


Marek Rapcaniak, de la UbytujSa (www. ubytujsa.sk), un portal de turism, este de acord: "Tot mai multi oameni vor intra pe portalurile de pe web pentru a-si rezerva vacantele".


Portalurile de turism si calatorii difera ca aspect, detalii de continut, si modalitati de administrare a acestui continut. Toate incearca insa sa ofere acel gen de informatii esentiale, fara de care un turist ar fi pierdut. Avantajul turismului online este acela ca un vizitator poate accesa, teoretic, toate infomatiile de care are nevoie, dintr- un singur punct de contact: computerul personal. Utilizatorul are acces la informatii detaliate referitoare la destinatie, facilitati de cazare, servicii disponibile, activitati sportive si culturale, sugestii pentru excursii de o zi, si lista poate continua.


Portalurile mai sofisticate isi actualizeaza site-urile cu oferte speciale de sezon, provenind de la diferiti furnizori de servicii turistice, printre care se numara agentii de turism, hoteluri, statiuni, si chiar linii aeriene.


Cele mai bune agentii de turism online dispun de o infrastructura IT complexa, care asigura site-urilor lor capacitatea de a suporta un volum anticipat de trafic online si o functionare non-stop. Unele din aceste solutii IT ofera legaturi directe cu furnizorii de servicii de profil, astfel ca cea mai recenta oferta de calatorie va aparea pe site fara intarziere. Aceste mecanisme complicate sunt total invizibile vizitatorilor site-ului, care beneficiaza de informatii relevante si actuale.


Furnizorii de servicii de turism online detin un avantaj semnificativ asupra agentiilor de turism traditionale, instalate in sedii clasice. Pe langa oferta mai variata de servicii, adaptata nevoilor individuale, agentiile online beneficiaza de pe urma relatiilor cu clientela, stabilite prin internet. E-mail-ul este ieftin, instant si la indemana. Cataloagele online permit economii la costurile de tiparire si distributie. Iar birourile pot fi pur functionale, fara a fi nevoie de efecte de design, care sa atraga potentialii clienti.


De asemenea, agentiile online isi pot construi cu usurinta si credibilitatea. "Daca infrastructura IT a unei agentii de turism online este de buna calitate, poate promova eforturile de marketing mai bine decat orice echipa de agenti dintr-o agentie fizica. De pilda, un vizitator online al Limba poate avea acces la mai mult decat brosurile traditionale. El poate citi jurnalele clientilor, in care turistii si-au dat cu parerea despre calitatea serviciilor de care au beneficiat", a declarat Hasala.




Cum se alege o agentie de turism online?


"Exista si companii care nu sunt profesioniste. Un vizitator online ar trebui sa fie atent la design-ul site-ului, sa vada daca a fost actualizat, si daca este suficient de flexibil in termeni de comunicare, mai ales in ceea ce priveste efectuarea de rezervari. Aceste detalii spun multe despre profesionalismul unei companii online", a declarat Koles, de la Travelguide.


Un vizitator online nu plateste, in mod normal, serviciile de brokeraj puse la dispozitie de agentie. Uneori, un turist poate gasi pe internet preturi mai bune decat la orice agentie clasica. Economiile la activitatea de promovare sunt uneori transferate asupra consumatorului.


Tot mai multi straini folosesc agentiile online pentru a-si rezerva vacantele in Slovacia. Un stimulent puternic in acest sens este lipsa barierei impuse de limba. Turistii pot afla tot ce doresc sa stie in legatura cu cazarea, fara a fi nevoiti sa sune la o pensiune indepartata, unde receptionera vorbeste numai slovaca.


Site-ul agentiei Limba, de exemplu, este disponibil in limba slovaca, ceha, poloneza, maghiara, germana si engleza, sustine Hasala.


"Acest fapt reflecta provenienta majoritatii clientilor nostri", a continuat el. "In 2003 am avut 45.572 clienti, dintre care 21.617 au fost slovaci, 14.340 cehi, 4.976 ungari, iar restul au fost germani sau din tari europene in general", a explicat Hasala.


Cu toate ca internetul devine tot mai popular in Slovacia, tara este in urma din acest punct de vedere, comparativ cu alte membre ale Uniunii Europene. Companiile care activeaza online spun ca acest fapt se datoreaza in mod direct ratei scazute de patrundere a internet-ului in locuintele slovace. "Rata de patrundere a internetului este cel mai important obstacol in calea dezvoltarii serviciilor de turism online. Pe masura ce accesul la internet va creste, furnizorii de facilitati de cazare vor fi fortati sa se faca cunoscuti si online", a afirmat Hasala.


Potrivit lui Koles, piata rezervarilor pe internet este mai slaba decat in Cehia, Ungaria si Polonia, deoarece probabilitatea ca oamenii din aceste tari sa aiba computere personale acasa este cu 40% mai ridicata decat in Slovacia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO