Business Internaţional

Travis Kalanick, omul pe care îl urăsc acum toţi taximetriştii pentru că le distruge afacerile

Travis Kalanick, omul pe care îl urăsc acum toţi...
04.07.2015, 13:00 5544

“Motivul pentru care este cine este acum, constă în faptul că a eşuat de două ori”

Americanul de 39 de ani a intrat anul acesta în topul Forbes al miliardarilor lumii cu o avere estimată la 5,3 miliarde de dolari. Cu toate acestea, lucrurile nu au funcţionat mereu la fel de bine. “Motivul pentru care este cine este acum, constă în faptul că a eşuat de două ori”, a declarat un fost angajat Uber pentru Financial Times.

 Student la automatică în cadrul Universităţii din California, Los Angeles (UCLA), Kalanick a renunţat la facultate în 1998 pentru a pune pe picioare Scour, primul său start-up - un motor de căutare multimedia şi transfer de date. La scurt timp însă, compania a fost dată în judecată de câteva grupuri din industria cinematografică pentru încălcări ale dreptului de autor şi forţată să declare faliment. În pofida acestui eşec,  încrederea şi perseverenţa l-au împins pe tânărul antreprenor spre înfiinţarea celui de-al doilea business. Red Swoosh a fost gândit ca o modalitate rapidă de transfer de documente media de mari dimensiuni, dar cererile mult prea mici au făcut ca după şase ani să fie vândut pentru 18,7 milioane de dolari celor de la Akamai Technologies.

Cât costă o călătorie cu Uber până la mare. Tarifele până în principalele oraşe din ţară

Deşi lansarea a avut loc cu câteva limuzine în San Francisco, Uber a luat naştere într-o noapte înzăpezită a lui 2008, în urma unei întâlniri din Paris, scrie Vanity Fair. Kalanick şi prietenul său Garrett Camp, care avea să devină şi co-fondatorul companiei, căutau cu disperare idei de start-up când s-au lovit, la finalul serii, de imposibilitatea găsirii unui taxi. Camp a adus atunci, într-un moment de inspiraţie, principiul care avea să stea la baza întregului lor business: “apeşi pe buton şi faci rost de o maşină”.

Încercând să reprezinte o alternativă comodă şi mai puţin costisitoare la transportul public tradiţional, Uber a devenit în scurt timp o reţea dezvoltată la nivel global care leagă milioane de şoferi dispuşi să îşi folosească propriile maşini, iscând, totodată, revolte în rândul taximestriştilor din toată lumea. Multe dintre state au oprit deja activitatea firmei, acuzându-i de angajări ilegale şi de transport ilegal de persoane.

 În mod similar, aplicaţia a fost interzisă şi în Franţa, unde doi dintre liderii companiei au fost reţinuţi luni pentru audieri. Thibaud Simphal şi Pierre-Dimitri Gore-Cotydoi, vor fi judecaţi la sfârşitul lunii septembrie 2015 în urma unei anchete deschise încă de la sfârşitul anului trecut, potrivit Le Point.

Cu toate acestea, omul de afaceri care a găsit de fiecare dată resursele pentru un nou business, nu pare deloc să se lase descurajat de incidentele şi interdicţiile cu care se întâlneşte acum. Din contră. După ce lobby-urile de anul trecut au ajutat serviciul să devină legal în peste 20 de jurisdicţii, Travis Kalanick l-a angajat recent şi pe David Plouffe, fost consilier de top al preşedintelui american Barack Obama, pentru a-l ajuta în discuţiile cu autorităţile de reglementare şi cu cei care vor avea un cuvânt de zis la viitorul companiei, informează Bloomberg.

 Având ca scop final crearea unei reţele de transport la fel de sigură ca apa curentă, apropiaţii spun că americanul se păstrează la fel de implicat şi de concentrat pe Uber ca la început: „Am văzut ani la rând un Travis perseverent, ingenios şi plin de resurse, care s-a zbătut neîncetat pentru construirea acestui business”, a declarat pentru Fortune, Chris Sacca, fondatorul Lowercase Capital.

Aplicaţia de mobil care valorează acum peste 40 miliarde de dolari, l-a transformat pe Travis Kalanick în cel mai puternic luptător din Silicon Valley, recunoscut nu doar pentru talentul din domeniul tehnologic, ci şi pentru carisma şi entuziasmul cu care reuşeşte să atragă oamenii în echipa sa. “Oamenii spun că Steve Jobs (fondatorul Apple) avea câmpul realităţii puţin distorsionat- dădea buzna în birourile lor şi începea să arunce cu ideile de care ei se îndrăgosteau pe loc. Travis este versiune mai mică a acestui fenomen”, a declarat pentru Financial Times Vince Busam, co-fondator Scour.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO