Business Internaţional

Toyota se dezvolta mai alert decat majoritatea rivalilor sai

03.11.2004, 00:00 20



Performantele bune obtinute pe pietele din SUA si Europa au ajutat Toyota Motor sa-si majoreze profitul operational pe primul semestru cu 12,8 procente, pana la 866 miliarde yeni (8,14 miliarde dolari), in ciuda costurilor ridicate de productie si a deprecierii dolarului, scrie Financial Times.



Profitul net la nivelul grupului a inregistrat o crestere de 11,4%, pana la 584 miliarde yeni (5,48 miliarde dolari), pe baza unui salt cu 9,7% a vanzarilor, care s-au cifrat la 84,83 miliarde dolari. Cu toate ca profitul operational (din exploatare) a fost usor sub asteptarile analistilor, rezultatele obtinute de Toyota contrasteaza cu cele anuntate de Ford Motor sau General Motors, puternicii sai rivali americani, care au inregistrat pe al treilea trimestru pierderi la diviziile de baza, de productie de automobile.



Intr-adevar, pe al treilea trimestru, nici Toyota Motor, cel de-al doilea producator mondial de automobile, nu a inregistrat rezultate exceptionale. Compania a anuntat o scadere neasteptata a profitului, pe fondul diminuarii castigurilor din investitii la divizia producatoare de camioane si a aprecierii yenului, fapt care a taiat din valoarea vanzarilor de pe piata externa.



Profitul net al producatorului modelelor Lexus si Camry sedan a scazut cu 1,5%, pana la circa 2,8 miliarde dolari, in timp ce analistii intervievati de Bloomberg se asteptau la un profit de 3 miliarde dolari.



Vanzarile companiei pe al treilea trimestru au cunoscut insa o crestere de 9,4%, pana la 42,5 miliarde dolari.



Toyota, care anul trecut a luat locul Ford Motor pe pozitia a doua in clasamentul producatorilor de masini, dupa General Motors, a declarat ca, pe primele sase luni ale anului 2004, impactul deprecierii dolarului a fost de 120 miliarde yeni (1,12 miliarde dolari). Cheltuielile cu cercetarea si dezvoltarea, precum si alte costuri, s-au ridicat la 1,04 miliarde dolari. In schimb, a declarat compania, eforturile de reducere a costurilor au adus economii in valoare de 3,10 miliarde dolari.



Potrivit lui Kurt Sanger, analist la Macquarie Securities, Tokyo, ar exista o usoara ingrijorare privind profitabilitatea scazuta pe piata interna, in ciuda productiei in crestere. "Intrebarea este de ce profitabilitatea pe plan intern nu a fost stimulata la modul in care te-ai astepta dupa o crestere cu 8% a productiei", a declarat Sanger, care a presupus ca de vina sunt costurile de productie mai ridicate sau munca peste program.



Sanger a afirmat totusi ca Toyota continua sa se dezvolte intr-un ritm mai alert decat majoritatea rivalilor sai, mai ales a celor din SUA. El s-a aratat multumit ca producatorul japonez, la fel ca si rivalii sai de pe piata interna, si-a majorat cheltuielile cu cercetarea si dezvoltarea, in loc sa le franeze in favoarea profiturilor pe termen scurt. "La urma urmei, noi ne preocupam de detalii pe cand altii se chinuie sa supravietuiasca", a spus Sanger.



Vanzarile in America de Nord au crescut cu 8,9%, compania ajungand la o cota de piata de 12,1%, impulsionate de cererea pentru modelul nepoluant Prius.



Potrivit datelor furnizate de Autodata, cresterea vanzarilor s-a produs in ciuda faptului ca Toyota cheltuieste mai putin de 25% din suma de 4.340 de dolari pe automobil pe care General Motors o aloca pentru a stimula vanzarile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO