Business Internaţional

În timp ce industria germană se adânceşte în recesiune, trăgând după ea întreaga economie a Europei, Berlinul vorbeşte despre o cooperare economică mai strânsă cu Rusia şi Turcia, state care nu văd cu ochi buni UE. Ministrul german al economiei: „O Rusie de succes este în interesul unei Germanii de succes.“

Ministrul german al economiei, Peter Altmaier (al doilea din dreapta), s-a deplasat în Rusia pentru a participa la ceremonia de deschidere a unei fabrici de asamblare Mercedes-Benz în apropierea Moscovei. Acolo, el s-a întâlnit cu preşedintele rus Vladimir Putin, ocazie cu care a spus că vede un potenţial mare pentru cooperări viitoare între Germania şi Rusia în pofida „neînţelegerilor politice

Ministrul german al economiei, Peter Altmaier (al doilea din dreapta), s-a deplasat în Rusia pentru a participa la ceremonia de deschidere a unei fabrici de asamblare Mercedes-Benz în apropierea Moscovei. Acolo, el s-a întâlnit cu preşedintele rus Vladimir Putin, ocazie cu care a spus că vede un potenţial mare pentru cooperări viitoare între Germania şi Rusia în pofida „neînţelegerilor politice

Autor: Bogdan Cojocaru

04.04.2019, 22:00 1267

În acest context, oficiali de rang înalt germani vorbesc de legături economice mai strânse cu ţări precum Rusia, supusă unor sancţiuni financiare şi comerciale de către Occident, şi Turcia, condusă de un guvern aflat în derivă spre dictatură.

Comenzile pentru fabricile germane au scăzut cu 4,2% în februarie faţă de luna anterioară, cea mai mare astfel de evoluţie negativă din ultimii doi ani, şi s-au prăbuşit cu 8,4% în ritm anualizat, potrivit datelor oficiale. Scăderea reflectă în principal declinul cererii externe, de 6%, şi în special pe cel al cererii din partea statelor din afara zonei euro, de aproape 8% în ritm lunar. Comenzile din economia germană s-au redus cu 1,6%. Veştile, la care se adaugă o prognoză de creştere pesimistă a principalelor cinci institute de cercetare economică, au împins ieri în jos bursele de acţiuni. Cele cinci institute văd economia avansând cu doar 0,8% anul acesta, cel mai slab ritm din ultimii şase ani, notează Reuters, care citează surse apropiate situaţiei. Noua estimare este la jumătate faţă de cea anterioară.

Pentru Carsten Brzeski, un analist în general optimist de la ING, scăderea comenzilor pentru industrie este „pur şi simplu groaznică“. El dă vina pe „îngrijorările cauzate de Brexit şi pe incertitudinile globale persistente“, potrivit The Guardian. „Veştile devastatoare despre comenzile pentru industria germană au subminat orice speranţă pentru o revenire în industrie“, scrie Brzeski.

„Poate că este prea devreme să fie simţită revenirea. Aceasta ar fi interpretarea optimistă a datelor pentru februarie. Interpretarea pesimistă este că industria germană ar trebui să se pregătească pentru mai multe veşti rele.“ Ministerul german al economiei a avertizat că în următoarele luni este de aşteptat o activitate economică slabă, mai ales în contextul lipsei cererii externe. „Sectorul manufacturier german este în recesiune, în condiţiile în care şocul cererii mai slabe este simţit de exportatori“, scrie Reuters.

Industria manufacturieră reprezintă o cincime din economie.  Analistul Nour E. Al-Hammoury se teme că Germania s-ar putea să se îndrepte spre recesiune deoarece comenzile pentru industrie au înregistrat cea de-a patra scădere la rând, cel mai mare declin din 2017 şi cel mai lung declin din 2009. Anul trecut, PIB-ul a înregistrat cel mai slab ritm de creştere din ultimii cinci ani şi a evitat la limită o recesiune. Economia se bazează pe consum pentru creştere. O piaţă a muncii robustă, majorări salariale şi dobânzi reduse sprijină un ciclu propulsat de consum. Guvernul vede un avans de 1% anul acesta. „Ceea ce face războiul comercial este descurajarea companiilor să mai investească în utilaje şi echipamente“, explică Karen Ward, strateg la JPMorgan.

„Companiile vor rămâne ezitante, iar acest lucru se va vedea în creşterea economică.“ Mai multe companii şi-au redus prognozele de profit pentru anul acesta ca răspuns la încetinire. Luna trecută, Infineon, unul dintre cei mai mari producători de semiconductoare din lume, a menţionat „persistenţa incertitudinilor economice globale şi cere slabă“. Osram, care fabrică produse de iluminat, a indicat încetinirea creşterii şi tensiunile geopolitice. BMW, unul dintre principalii constructori auto, a avertizat că profiturile se vor reduce „mult sub“ nivelul de anul trecut.

Phil Smith, economist principal la IHS Markit, spune că „atât comenzile noi totale, cât şi exporturile scad în ritmuri nemaivăzute de la criza financiară globală, cu tot mai multe firme raportând cerere mai slabă din cauza Brexitului, incertitudini în comerţul internaţional, probleme în industria auto şi o cerere mai slabă la nivel mondial“.

Între timp, ministrul german al economiei Peter Altmaier s-a deplasat în Rusia pentru a participa la ceremonia de deschidere a unei fabrici de asamblare Mercedes-Benz în apropierea Moscovei. Acolo, el s-a întâlnit cu preşedintele rus Vladimir Putin, ocazie cu care a spus că vede un potenţial mare pentru cooperări viitoare între Germania şi Rusia în pofida „neînţelegerilor politice“, potrivit Deutsche Welle.

„Piaţa auto rusă continuă să fie o piaţă importantă pentru producătorii auto germani. Deschiderea primei fabrici de autovehicule Mercedes-Benz din Rusia este un punct de reper pentru angajamentul Mercedes-Benz în Rusia, dar şi pentru cel al întreprinderilor germane din Rusia în general“, a spus Altmaier.

„O Rusie de succes este, de asemenea, în interesul unei Germanii de succes“, a adăugat el.

Actuala slăbiciune economică a Germaniei are multe de-a face cu perturbările de producţie din industria auto germană, un rezultat al scandalului Dieselgate. Constructorii auto trebuie să-şi ajusteze producţia pentru ca maşinile să respecte standarde mai stricte de poluare. De asemenea, unele oraşe au început să interzică circulaţia maşinilor cu motoare diesel. La Moscova, preşedintele Daimler Dieter Zetsche a spus că sprijinul acordat de Putin a fost esenţial şi a lăudat uzina ca fiind „un prim exemplu al parteneriatului germano-rus“. Mercedes-Benz, deţinută de Daimler, investeşte 250 de milioane de dolari în fabrica de lângă Moscova.

Altmaier, care este şi ministru al energiei, s-a întâlnit şi cu omologul său rus Alexander Novak pentru a discuta despre extinderea controversată a gazoductului Nord Stream 2, care va aduce gaze ruseşti direct în Germania. Dorinţa Germaniei de a avea acestă nouă conductă, care o dublează pe una deja existentă, a fost criticată de mai mulţi aliaţi ai Germaniei, printre care Polonia şi Ucraina, p‚nă în prezent o verigă importantă în infrastructura de export de gaze a Rusiei.

Purtătorul de cuv‚nt al cancelarului german Angela Merkel a spus că vizita lui Altmaier nu a fost menită să semnaleze o revenire la relaţiile bilaterale de dinainte de 2014, anul în care Rusia a anexat peninsula ucraineană Crimeea.

Separat, Oliver Wittke, secretar parlamentar de stat în cadrul ministerului federal al afacerilor economice şi energiei, a declarat că Turcia rămâne o ţară importantă pentru companiile şi investitorii germani şi că cele două ţări caută relaţii economice mai apropiate, scrie Hurriyet Daily News.

"Este în interesul Germaniei să vadă că economia Turciei se descurcă bine pentru că suntem cel mai important partener comercial al Turciei", a spus Wittke. "Putem face mai multe afaceri cu Turcia dacă va exista o dezvoltare economică bună şi pozitivă în această ţară".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO