Business Internaţional

Tchibo, la un pas de preluarea Beiersdorf

02.07.2003, 00:00 69

La o luna de la achizitia companiei germane de cosmetice Wella de catre grupul american Procter & Gamble, acum va veni probabil randul companiei germane Beiersdorf, care fabrica cunoscutele creme pentru ingrijirea tenului Nivea, sa-si schimbe proprietarul, scrie Le Monde.
Pana acum  se stia despre compania americana Unilever, cea germana Henkel si cea franceza L'Oreal ca sunt interesate de preluarea producatorlui celebrei cutii metalice albastre, insa grupul Tchibo, specializat in distributia cafelei, pare a fi cel mai bine pozitionat in acaesta cursa.
Recentele schimbari din structura actionari Tchibo, detinut de familia Herz, fac posibila relansarea cursei pentru controlul grupului Beiersdorf. Noutatea este ca Gunter Herz si sora sa Daniela au acceptat sa se retraga din capitalul Tchibo, prin vanzarea participatiilor lor de 39%. Cei trei frati Herz (Michael, Wolfgang si Joachim) si mama lor, detin acum impreuna 61% din holdingul familial. Ei au aprobat achizitia pachetului de actiuni Beiersdorf detinut de compania de asigurari Allianz (43,6%). Tchibo, care detine deja 30% din Beiersdorf, si-a anuntat cu cateva luni in urma candidatura pentru achizitia acestui pachet, mai ales ca Allianz doreste sa se laneze intr-un plan de reducere a portofoliului sau de participatii bursiere si industriale.
Cu toate acestea, in luna mai, Tchibo a abandonat ideea, in principal din cauza pretului: "Sperantele noastre s-au redus pentru ca cele doua grupuri nu au reusit sa ajunga la un acord", a declarat atunci patronul grupului, Reinhard Poellak.
Spre deosebire de membrii familiei care s-au retras, proprietarii ramasi vor accepta conditiile de pret impuse de Allianz. Aceasta noua structura de actionariat "marcheaza sfarsitul anilor de dezacord intre diferitii membrii ai familiei", a subliniat Tchibo intr-un comunicat de presa, adaugand ca actionarii ramasi vor trebui "sa-si uneasca fortele daca de va ivi ocazia pentru a-si creste pachetul de actiuni la Beiersdorf".
 Inaintea Tchibo, si Procter & Gamble a renuntat din cauza divergentelor legate de la suma ceruta de Allianz. P&G considera ca este exorbitanta. Atunci, grupul s-a orientat catre o alta tinta: Wella, unde a cumparat 78% din actiunile cu drept de vot, pentru 3,2 miliarde de euro.



In cucerirea de noi piete
Pachetul detinut de Allianz la Beiersdorf este evaluat la 4,1 miliarde de euro. Numarul sapte mondial in domeniul cosmeticelor (dupa L'Oreal, Unilever, Procter & Gamble, Colgate-Palmolive, Gillette si Estee Lauder, potrivit datelor Euromonitor), Beiersdorf a cunoscut anul trecut "cel mai glorios an al sau din ultimii 25 de ani", au declarat la inceputul lunii trecute actionarii grupului reuniti la Hamburg.
Vanzarile sale (marca Nivea, dar si Handsplast, Labello si Tesa in segmentul de adezivi) au crescut cu 4,4% la 4,74 miliarde de euro, in timp ce rezultatul operational a urcat cu 10,2% la 472 milioane de euro, un adevarat record. Beiersdorf se asteapta la o crestere cu 7% a cifrei sale de afaceri.
Marca Nivea, care continuat sa se dezvolte (cu 15% in medie pe an pe intregul deceniu si cu 7% in 2002), pana la a reprezenta 2,5 miliarde de euro anul trecut, adica mai mult de jumatate din vanzarule grupului. Ea a beneficiat de patrunderea pe noi piete cum ar fi cea a Chinei sau a Rusiei si de diverasificare (Nivea pentru barbati, Nivea pentru ingrijirea parului...)
Beiersdorf realizeaza 70% din vanzarile sale in Europa. "Faptul ca Tchibo devine actionarul principal al Beiersdorf nu va schimba semnificativ repartitia geografica a vanzarilor. Acerst grup are putine competente pe piata cosmeticelor, subliniaza Claire Briney de la Euromonitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO