Business Internaţional

Swarovski, familia internationala a cristalelor, cucereste noi frontiere

08.11.2005, 19:48 88

Markus Langes-Swarovski, care a dezvoltat o pasiune pentru jocurile de cuvinte, spune ca "este mereu in slujba frumusetii", aceasta fiind una dintre expresiile sale favorite. Poate si pentru ca se potriveste cu functia de presedinte al uneia dintre cele mai mari companii de cristale, cu vanzari anuale de 2 miliarde de dolari (1,67 mld. euro), scrie International Herald Tribune.

"Opulenta este un ingredient al cristalului", spune el, folosind o expresie care aduce cu unul dintre eroii sai literari, Oscar Wilde.

Imbracat imaculat si dulce la vorba, Langes-Swarovski conduce un Porsche, dar respinge eticheta de "dandy".

Inainte sa se alature afacerii de familie in 2000, el a admis ca a pretrecut ceva ani "studiind viata". Aflat la MŸnchen in acel moment, era mai interesat de muzica, arhitectura, calatorii, literatura si de prietena sa din acel moment.

"In momentul in care ti se permite sa iti extinzi aria de interese pentru un timp, o fraza aparent fara semnificatie se poate dovedi a fi foarte eficienta, pentru ca iti ascute mintea", crede el.

Intr-un final, Langes-Swarovski s-a asezat la casa lui si s-a casatorit, iar acum are o fiica de patru ani. In 2004, a absolvit Academia Bavareza pentru Publicitate si Marketing din MŸnchen. In acelasi an a fost numit la conducerea consiliului executiv care supraveghea cea mai mare parte a imperiului Swarovski, afacerea cu cristale, care comprima aproximativ doua treimi din concernul de familie care are deja o traditie de 110 ani si are sediul aproape de Innsbruck, statiunea din Alpi.

Swarovski produce instrumente optice de precizie precum telescoape, dar si alte bunuri industriale precum reflectoarele folosite pentru marcarea benzilor de circulatie. Dar afacerea principala o reprezinta moda.



Cristalele, la moda printre designeri

Coco Chanel s-a numarat printre primii clienti. Ea folosea cristalele pentru brose si broderii in 1920.

Acum, designeri precum Dior, Armani sau Dolce&Gabbana folosesc cristalele Swarovski pentru genti, curele sau materiale. Swarovski produce de asemenea si candelabre de cristal, precum cele de la Opera Metropolitana din New York sau din palatul Versailles din Franta.

Dar ceea ce a transformat numele familiei intr-un adevarat brand au fost animalele mici din cristal, care au fost create in 1970 pentru a diversifica afacerea. Primul, un soricel, a fost produs din parti ale unui candelabru.

In prezent exista 430.000 de colectionari in toata lumea. Desi Langes-Swarovski este purtatorul de cuvant al comitetului executiv, este greu de spus cine este seful la Swarovski. Compania este detinuta de 56 de membri ai familiei. Deciziile sunt luate de un comitet executiv format din opt membri ai familiei si de un consiliu consultativ format din alti sase. O data pe luna, acestea se intalnesc pentru a discuta problemele de management.

Tatal lui Langes-Swarovski, Gernot Langes-Swarovski, detine cea mai mare parte-21%. Fiul are misiunea dificila de a media diferentele de opinie legate de strategie dintre cei 200 de membri ai clanului Swarovski, un task pe care il considera "destul de provocator".

Andrea Hemetsberger, asistent de marketing la Universitatea din Innsbruck, crede ca grupul a reusit pana acum sa se afle cu un pas inaintea concurentei pentru ca a inventat noi tehnici de aplicare, slefurire si colorare a cristalelor.

Cat despre pozitia de conducere, "Markus trebuie sa isi dovedeasca abilitatile in fata companiei", crede ea. Daca pare sa se descurce bine cu ceilalti membri ai familiei, "ramane de vazut daca va reusi sa devina o figura centrala asemeni tatalui sau", a continuat aceasta.

Structura companiei este o mostenire de la Daniel Swarovski, stra-strabunicul lui Langes-Swarovski. El a pus bazele afacerii in 1892 in Bohemia, o zona care facea parte atunci din Imperiul Austro-Ungar si care acum se afla in Republica Ceha. El a cerut ca imperiul sa fie condus doar de mostenitorii unuia dintre cei trei fii ai sai, o conditie care genereaza conflicte pe masura ce numarul membrilor familiei creste. Unul dintre membri a sugerat vanzarea companiei producatorului german Bosche in 2002. Altii vor sa vada grupul listat la bursa.

"Avem destui bani pentru a finanta dezvoltarea companiei din surse proprii", spune Langes-Swarovki. "Pentru moment, continuam sa mergem pe aceasta politica ce a dat rezultate bune pana acum", a continuat acesta.

Vanzarile sunt distribuite in mod egal in Europa, Statele Unite si Asia. Cristalele Swarovski sunt fie vandute sub brandul haute couture Daniel Swarovski, fie sub brandul Swarovski, care include bijuterii, cadouri si animale din cristal.

Inventia lui Daniel Swarovski a fost o masinarie care putea taia cristalul cu o precizie nemaivazuta. Din moment ce Bohemia avea o traditie indelungata in prelucrarea sticlei si a cristalului, el s-a mutat in Alpii Austriei in 1895 pentru a-si proteja inventia de producatorii locali.



Secrete de familie

Exactitatea cu care sunt prelucrate cristalele este un secret de familie bine pastrat, ceea ce ii permite companiei sa se afle in fata concurentei. Grupul are 5.500 de angajati la Tyrol, o treime din personalul sau din lume. In plus, familia incearca sa mentina spiritul avangardist al lui Daniel Swarovski in viata. Fondatorul a sustinut pictori precum Gustav Klimt. Mostenitorii sai l-au cooptat pe cantaretul Lanny Kravitz pentru a realiza designul unui candelabru Swarovski.

Compania lucreaza cu 12 oameni, care urmaresc tendintele modei, designului si ale mobilei.

Exista si un designer talentat chiar in sanul familiei. Este vorba de verisoara lui Langes-Swarovski, Fiona, care se va casatori cu ministrul de finante austriac, Karl-Heinz Grasser, si care are propria marca, Fiona Winter Studio. Un alt var, Nadja Swarovski-Adams, promoveaza imaginea stralucitoare a brandului pe scena designului international de la sediul sau din Londra.

Pe masura ce afacerea se dezvolta, pare sa urmareasca conceptul vienez "Gesamtkunstwerk", un termen german care descrie incercarea de a transforma obiectele de fiecare zi intr-o opera de arta, de la arhitectura la cel mai mic ac de par.

Compania are in plan dublarea vanzarilor in urmatorii cinci ani, prin patrunderea pe piata accesoriilor de casa si chiar a produselor de frumusete. "Se lucreaza acum la un parfum Swarovski", a conchis Langes-Swarovski.

cristina.marina@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO