Business Internaţional

Supermarketurile au cucerit serviciile financiare

02.04.2001, 00:00 10



Preluarea Dresdner Bank de catre asiguratorul german Allianz AG reprezinta o miscare de referinta pe piata europeana a serviciilor financiare, pretind surse implicate in aceasta tranzactie.

Fuziunea celor doua institutii financiare va spulbera imaginea clasica a diferentelor dintre banci si societati de asigurare, prin crearea unui "supermarket" financiar, care va oferi clientilor sai aproape orice, de la o asigurare de raspundere civila auto, pana la investitii in fonduri mutuale, relateaza The Wall Street Journal Europe.

Partizanii acestui model declara ca o societate care ofera servicii financiare complete se potriveste perfect cerintelor unui client european, mai ales in ceea ce priveste planurile pe termen lung.



Alianta sau fuziune?

Pietele de asigurari de viata si de pensii private din Europa castiga teren in fata traditionalelor sisteme de asigurari sociale de stat. Insa fuziunea dintre Allianz si Dresdner nu va determina neaparat o serie de miscari similare din partea principalilor concurenti, atat bancari, cat si asiguratori.

De exemplu, grupul francez AXA , cea mai mare companie de asigurari din Europa, incearca, de asemenea, vanzarea produselor sale atat prin intermediul retelelor bancare, cat si prin agentiile sale sau cu ajutorul Internetului. Cu toate acestea, firma franceza nu considera ca trebuie sa cumpere o banca pentru a realiza o retea puternica de distributie.

Fuziunea dintre Allianz si Dresdner Bank este asemuita deja de analisti cu tranzactiile care au condus la formarea gigantului finantelor americane, Citigroup Inc. Pe de alta parte, unii observatori considera ca unirea activitatilor bancare destinate corporatiilor ale Citibank cu afacerile bancii de investitii Salomon Smith Barney a fost mult mai profitabila decat combinatia dintre afacerile de retail pentru clientii privati si activitatea de asigurare desfasurata de Travelers.



Modelul merge in Olanda si Belgia, nu si in Anglia

Analiza rezultatelor financiare ale grupurilor mixte de bancassurance (cu activitati atat in sectorul bancar, cat si pe piata asigurarilor) este relativ contradictorie. Modelul pare sa functioneze foarte bine in Olanda sau Belgia, dar foarte slab in Marea Britanie.

Multe firme din industria financiara europeana cred ca nu este necesar sa fuzioneze intre ele pentru a oferi produse mixte, in timp ce alte banci sau companii de asigurare considera ca oricum vanzarea acestui tip de produse nu merge foarte bine.

Paradoxal, Germania este una dintre tarile europene in care se consemneaza un procent redus de polite de asigurare de viata vandute prin intermediul retelelor bancare, aproximativ 25%. Spre comparatie, in Franta sau Spania, aceasta proportie ajunge chiar la 60%, potrivit unui studiu elaborat de First Consulting.

Allianz ar putea sa nu inregistreze un succes notabil prin vanzarea produselor de economisire pe termen lung, prin intermediul sucursalelor Dresdner, afirma Claire Gouzouli, directorul First Consulting.

Pe de alta parte insa, analistul preconizeaza ca agentii de vanzari ai asiguratorului german vor obtine rezultate deosebite din distributia titlurilor firmei de administrare a fondurilor mutuale a Dredner, DIT, catre clientii firmei de asigurari.

"DIT este o marca puternica", declara Gouzoli, adaugand ca "Allianz ar putea construi o afacere puternica in sectorul investitiilor si economiilor pe termen lung, prin folosirea acestei marci".

Combinatia Allianz-Dresdner nu este totusi prima incercare de realizare a unei oferte complete de produse de economisire pentru clientii bancari. O asemenea strategie a fost initiata cu succes, in ?arile de Jos, de ING Group NV, Fortis NV si KBC NV.

In Franta, Credit Agricole a castigat bani buni din vanzarea politelor de asigurare de viata ale diviziei de asigurari Predica catre clientii sai bancari. De asemenea, in Spania, banca de economii La Caixa a vandut cu succes produsele de asigurare de viata ale grupului Fortis.



Cand nu merge, de ce nu merge ?

Anul trecut, Credit Suisse Group AG a incercat sa intre pe piata bancassurance, prin integrarea diviziei de asigurari Winterthur in cadrul afacerilor de retail banking (servicii bancare destinate clientilor privati) din Europa. Credit Suisse a achizitionat Winterthur in 1997, dar nu a reusit sa vanda clientilor bancari prea multe produse de asigurare.

"Intentionam sa ne unim fortele pentru a ne adresa clientilor importanti din Europa", a declarat un purtator de cuvant al Credit Suisse. "Un agent de asigurare ar trebui sa fie capabil sa vanda produse bancare, in timp ce sucursalele bancilor trebuie sa devina apte pentru vanzarea politelor de asigurare.

Strategia de vanzare incrucisata nu functioneaza intotdeauna. Personalul sucursalelor bancare nu are pregatirea necesara pentru a vinde polite de asigurare, fiind lipsit, de asemenea, si de motivatia financiara pe care o are un agent de asigurare, care este platit in functie de volumul vanzarilor.

Lloyds TSB PLC, unul dintre cele mai mari grupuri bancare din Marea Britanie, a intrat in sectorul serviciilor mixte, prin achizitia, in 1997, a companiei Abbey Life, urmata anul trecut de preluarea Scottish Widows si a unei companii de asigurari de viata mutuale.

Cea din urma, impreuna cu divizia Hill Samuel Asset Management, au transformat grupul Lloyds in cel de-al doilea furnizor de pensii private si produse de asigurare de viata si economisire din Marea Britanie. Grupul britanic administreaza active in valoare de 86,9 miliarde de lire sterline (140,6 miliarde de dolari), iar banca detine peste.

Relatiile de pana acum dintre Dresdner Bank si Allianz erau similare cu cele dintre AXA si BNP Paribas, cea mai mare banca privata din Franta. AXA detine 7% din capitalul BNP, in timp ce banca franceza este proprietara a 7,5% din firma de asigurari, la fel ca in cazul celor doua institutii germane.

Mai mult, AXA si BNP coopereaza in cadrul unui joint-venture cu activitati in sectorul asigurarilor de risc, denumit Nation Assurances. Produsele de asigurarer vandute prin intermediul acestui parteneriat sunt create de AXA si distribuite prin reteaua BNP. De altfel, AXA vinde si alte produse de asigurare

Prin sucursalele bancii franceze.

Dar relatia se opreste aici. Conducerea AXA a afirmat in dese randuri ca nu intentioneaza sa uneasca activitatile din sectorul asigurarilor cu cele din domeniul bancar, dupa modelul deschis de Fortis sau ING.

In ciuda ultimei mutari a rivalului sau Allianz, Christophe Dufraux, purtatorul de cuvant al asiguratorului francez, a declarat ca: "AXA este de acord cu vanzarea unor produse mixte in cadrul parteneriatelor bancile, dar este impotriva fuziunii cu o societate bancara".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO