Business Internaţional

Subventiile pentru Airbus si Boeing creeaza dispute

25.08.2004, 00:00 16

Peter Mandelson, responsabilul cu problemele de comert al Uniunii Europene, si-a asumat raspunderea de a evita un razboi comercial intre Europa si Statele Unite in urma disputei privind subventiile guvernamentale acordate companiilor Airbus si Boeing, sustine The Moscow Times.
Oficialii Statelor Unite sunt de parere ca imprumuturile provenite de la guvernele Marii Britanii, Frantei si Germaniei au ajutat compania Airbus, din Toulouse, Franta, sa devina cel mai mare producator mondial de aeronave. Anul trecut, compania Airbus a vandut 305 avioane, fata de 281, avioanele vandute de Boeing. Compania Boeing, cu sediul in Chicago, a canalizat ajutorul provenit de la guvernul american catre proiectele de aparare si contractele din industria aerospatiala.
"Cred ca putem evita un razboi comercial", a declarat Mandelson intr-un interviu la Bruxelles, la o saptamana dupa ce George W. Bush a amenintat ca va inainta o plangere catre Organizatia Mondiala a Comertului, privind subventiile primite de Airbus.
Sprijinul american pentru Boeing si subventiile guvernamentale europene pentru Airbus, divizie a grupului European Aeronautic, Defense & Space Co., sunt prevazute de o intelegere din 1992, acord care trebuie inlocuit cu un nou pact care sa interzica primirea de subventii, afirma reprezentantii SUA. Boeing sustine ca Airbus nu ar trebui sa primeasca ajutorul financiar care era prevazut acum un deceniu.
Reprezentantii Airbus declara ca au o cota de piata care a crescut la peste 50%, de la 23% in 1992. Cresterea este datorata faptului ca Airbus a dezvoltat mai multe modele noi de avioane decat Boeing, afirma Airbus. Singurul model nou creat de Boeing in ultimii 15 ani este modelul 7E7, in timp ce Airbus a introdus 3 modele noi de avioane in ultimii 5 ani, iar noul model de 555 locuri, A380, va fi introdus in serviciu in 2006.
Raspunzand acuzatiilor lui Bush, departamentul de comert al Uniunii Europene a declarat ca va reduce ajutorul guvernamental acordat Airbus, in schimbul unui ajutor redus pentru Boeing. Ambele parti au discutat problema ajutorului financiar acordat industriei aeronautice, o noua runda de negocieri urmand a avea loc in septembrie.
Airbus a afirmat ca ajutoarele primite din partea guvernelor europene sunt sub forma imprumuturilor rambursabile, in unele cazuri cu dobande chiar mai mari decat nivelul pietei. "Ajutorul guvernamental nu este mai mare de 100.000 $ pe avion", au afirmat reprezentantii Airbus, luna trecuta.
Fondurile guvernului american au ajutat Boeing sa dezvolte o versiune a avionului de lupta Joint Strike Fighter, la care a incorporat tehnologiile folosite la modelul 7E7. Boeing foloseste, deasemenea, furnizori japonezi subventionati de guvern, pentru a construi noul model 7E7 Dreamliner.
Un eventual acord al Organizatiei Mondiale a Comertului privind oprirea subventiilor pentru agricultura si industria bunurilor de consum este "binevenit", dupa acordul incheiat la Geneva la inceputul lunii, afirma Mandelson.
alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO