Business Internaţional

Studiourile Pixar: ai productii bune, renegociezi in forta

02.09.2003, 00:00 26



Pixar, studiourile care au creat filmele de desene animate Toy Story si Monsters Inc., vor sa faca de doua ori mai multi bani din peliculele produse, renegociind contractul de productie si distributie cu Walt Disney, conform declaratiilor presedintelui companiei, Steve Jobs.



Comentariile lui Jobs au redefinit termenii celei mai urmarite licitatii din industria cinematografiei, intr-un moment in care cele mai puternice studiouri de la Hollywood incearca sa convinga Pixar sa renunte la contractul cu Disney pentru distributia filmelor sale de animatie tridimensionala.



Desi un numar impresionant de studiouri incearca sa-si formeze propriile parteneriate cu Pixar, Steve Jobs, care a mai fondat Apple, a declarat intr-un interviu acordat Financial Times ca ar prefera sa-si prelungeasca parteneriatul de 12 ani cu Disney. Cele doua companii au co-finantat primele cinci filme de animatie realizate de Pixar si au impartit in mod egal profitul dupa deducerea unui comision de 12% care revenea lui Disney, pentru distributie. Pixar avea controlul total al aspectelor legate e creatie. Succesele spectaculoase ale primelor filme realizate de Pixar (toate cinci se afla printre cele mai populare 11 filme de animatie din istorie, dupa incasarile globale) au transformat Pixar intr-una dintre cele mai ravnite proprietati din industria filmului.



Contractul actual dintre Pixar si Disney expira in 2005, dar Jobs isi poate deja negocia viitoarea alianta. "Majoritatea studiourilor din industrie si-au exprimat dorinta sa lucreze cu noi", spune Jobs, "si noi stim exact ce tip de afacere putem incheia". Jobs nu a dat detalii, dar a prezentat in termeni foarte clari ce este dispus sa negocieze, in cazul reinnoirii contractului cu Disney. Adica mai nimic: "vom dubla profiturile, la acelasi volum de munca depus", spune Jobs.



In industrie exista zvonuri care sugereaza ca Pixar ar putea urma exemplu lui George Lucas, platind doar un comision pentru distributie lui Disney, in loc sa imparta profiturile, in acelasi mod in care LucasFilms a realizat distributia filemlor din seria Star Wars.



Totusi, analistii de pe Wall Street nu cred ca Disney va fi dispus sa accepte o schimbare de asemenea proportii a termenilor actuali, desi Jobs indica o renegociere dura: "cred ca structura parteneriatului va fi foarte diferita in viitor. Nu se vor lua in discutie termenii contractului, ci cu cine il vom semna. Prima noastra preferinta este Disney".



Datorita asocierii cu ultima creatie a lui Pixar, Finding Nemo, Disney aproape a egalat totalul incasarilor din 2002 in Statele Unite, in ciuda unui declin usor al frecventarii cinematografelor. Finding Nemo a devenit saptamana trecuta cel mai de succes film de animatie realizat vreodata, totalizand incasari de peste 330 milioane dolari in Statele Unite si surclasand vechiul record detinut de The Lion King, produs de Disney. Jobs, care detine 55% din Pixar, estimeaza ca incasarile internationale ale filmului vor depasi 400 milioane de dolari. Finding Nemo a fost lansat deja in America Latina, dar inca nu a intrat pe cele mai valoroase piete internationale ale lui Pixar: Marea Britanie si Japonia. Cumuland veniturile din vanzarea casetelor video si a altor produse, Nemo ar putea deveni un succes de peste 1 miliard de dolari.
andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO