Business Internaţional

Strategia Macquarie, sau cum au cucerit razboinicii din Australia Statele Unite

15.12.2005, 20:36 23

Banca australiana Macquarie urmareste marile proiecte de infrastructura ale americanilor.

Anul trecut, orasul Chicago s-a confruntat cu probleme grave, scrie The Wall Street Journal. Cu un deficit bugetar de 220 de milioane de dolari (187 de milioane de euro), locuitorii s-au temut de o majorare a taxelor pe proprietate.

Ajutorul a venit dintr-un loc mai putin asteptat: Australia. Macquarie Bank, cea mai mare banca de investitii din Australia, a lansat o oferta pentru a prelua autostrada istorica a orasului, Skyway, printr-un contract de cesiune pe 99 de ani pentru 1,8 mld. $ (1,53 mld. euro), cu sute de milioane mai mult decat estimasera oficialii orasului.

Aparitia Australiei ca un cavaler pe un cal alb ilustreaza dezvoltarea oarecum surprinzatoare a economiei globale. In ultimii ani, investitorii din mai multe parti ale lumii au acumulat capital in exces fara precedent. Acesta se datoreaza majorarii pretului petrolului si profiturilor mari obtinute de pe urma dezvoltarii unor tari precum China sau India. Dar evolutia este rezultatul ratelor dobanzilor mici, care fac ca investitiile traditionale sigure precum titlurile de Trezorerie americane sa fie mai putin atractive. Aceasta situatie a facut ca multe companii si chiar tari sa inregistreze un excedent de lichiditati pe care sa nu stie unde sa le cheltuiasca.

Acum, toti acesti bani se duc in locuri mai putin asteptate, transformand micile economii si ajutand tari precum Australia sa castige mai multa influenta financiara in lume decat s-a crezut ca este posibil. Dezvoltarea Australiei vine in parte de la planul guvernului care a incercat sa ii oblige pe oameni sa economiseasca pentru pensie. Desi planul nu a majorat ratele economisirilor, care sunt inca negative ca si in Statele Unite, a reusit sa mute averea tarii din conturile bancilor in active financiare, precum actiuni si obligatiuni.

In Singapore, compania de investitii detinuta de stat Temasek Holdings a devenit una dintre cele mai mari surse de capital din Asia, cu un fond de investitii de peste 60 mld. $ (51 mld. euro). Temasek a acumulat acesti bani de-a lungul a mai multi ani prin investitii realizate in multe dintre companiile mari ale tarii. Compania a investit peste 1,5 mld. $ (1,27 mld. euro) in sectorul bancar sau de sanatate din India si a anuntat planuri de investitii de miliarde de dolari in bancile chinezesti.

In Dubai, politicile procrestere au permis investitorilor locali sa maseze sume mari de bani, transformand un membru anesteziat parca al Emiratelor Arabe Unite intr-o putere regionala. Transportatorul local Emirates Airlines este cel mai mare client al noului A380 de la Airbus, avand comenzi de 45 de avioane evaluate la 12 mld. $ (10,2 mld. euro).

Australia, odata un jucator marginal in afara granitelor tarii, se transforma intr-un centru financiar global. Tara isi trage averea dintr-un boom economic de 14 ani sustinut de o lege din 1992 prin care angajatii erau obligati sa puna deoparte sume mari de bani pentru pensionare. In consecinta, Australia se afla pe locul patru la numarul de fonduri de investitii, o performanta impresionanta avand in vedere populatia de 20 de milioane de locuitori, care este cu doar putin mai mare decat cea a Sri Lanka.

Pentru ca economia nu este suficient de mare pentru a absorbi aceste fonduri, investitorii din Australia au fost nevoiti sa gaseasca metode pentru a-i cheltui in alta parte.

Asa ca s-au specializat pe o piata de nisa, adesea trecuta cu vederea de ceilalti investitori: proiecte mari de infrastructura, tuneluri si aeroporturi. Aceste proiecte sunt de obicei finantate de guvern, fie prin folosirea fondurilor proprii, fie prin vanzarea de obligatiuni municipale in bancile americane care contribuie la organizarea finantarii, dar care se retrag de obicei dupa ce strang toti banii.

Modelul Macquarie este diferit. Banca achizitioneaza sau inchiriaza dreptul asupra activelor, pe care le organizeaza apoi in fonduri ale caror actiuni le tranzactioneaza la bursa din Australia sau investitorilor privati. Acest lucru permite investitorilor individuali sa imparta dreptul de proprietate. Mai mult, Macquarie a folosit mai usor economiile pentru pensii din Australia pentru a creste cantitatea de capital disponibila cu care sa-si finanteze ambitiile.

Modelul permite guvernelor sa evite imprumuturile mari pentru a-si finanta proiectele fara sa fie nevoite sa se imprumute prea mult. Macquarie manageriaza activele cu ajutorul expertilor. Pentru executivii Maquarie, nu are sens sa scufunde sume mari de bani in infrastructura in toata lumea: Australia pur si simplu nu are acelasi volum de fuziuni si achizitii, oferte publice de actiuni si alte oportunitati aducatoare de bani ca in Statele Unite sau Europa.

"Ne aflam intr-o alta parte a lumii", a declarat Stephen Allen, care conduce fondul Macquarie care a concesionat autostrada Skyway. "Actionam din disperare de cauza", a continuat acesta.

In orice zi, banca Maquarie are sute de bancheri care roiesc prin Statele Unite in cautare de noi afaceri. In San Diego, unul dintre fonduri construieste 19 kilometri de autostrada. In Virginia, un alt fond a investit 600 mil. $ (511 mil. euro) pentru a prelua controlul Dulles Greenway, un drum cu taxa de 22 de kilometri in afara Washingtonului. Macquarie opereaza tunelul care face legatura dintre Detroit si Windson, Ontario si tocmai a achizitionat, alaturi de alti investitori, unul dintre cei mai mari operatori de parcari din New York.

Fondurile Maquarie detin pachete de actiuni la aeroporturile din Bruxelles, Copenhaga si Kilimanjaro, Tanzania. De asemenea, au in proprietate actiuni la un port mare din China si una dintre autostrazile mari cu plata din Marea Britanie. La inceputul acestui an, compania a declarat ca se gandeste la achizitionarea unui pachet de actiuni la London Stock Exchange, desi este inca neclar daca afacerea va fi incheiata.

Aceste tranzactii scot in evidenta interesul crescut pentru proiecte de infrastructura din lume. Doar Statele Unite au nevoie de 1.600 mld. $ (1.364 mld. euro) in urmatorii cinci ani pentru a reface si extinde reteaua de drumuri imbatranite, liniile de tren si restul infrastructurii, conform Asociatiei Americane a Inginerilor Civili. Natiunile in curs de dezvoltare precum China sau India au nevoie de retele vaste de drumuri, tuneluri si porturi.

La putin timp dupa afacerea Skyline, guvernatorul Indiei a declarat ca ia in considerare concesionarea drumurilor. Totusi, o parte dintre contribuabili ramane sceptica. Marile companii nu au intotdeauna prea multa experienta in intretinerea infrastructurii si exista riscul ca acestea sa nu fie intretinute asa cum trebuie.

Dar multi economisti sustin trendul, in parte pentru ca au considerat ca va contribui la dezvoltarea infrastructurii. Modelul Macquarie ar putea expune investitorii la riscuri pe care nu le inteleg complet. In cazul in care dobanzile continua sa creasca, de exemplu, ar putea spori atractivitatea celorlalte tipuri de investitii, ceea ce ar duce la o scadere a castigurilor actionarilor companiei.

Totusi, pentru moment Macquarie aduce castiguri consistente. Valoarea de piata a bancii de investitii aproape ca s-a dublat in ultimii doi ani. In Sidney, localnicii au ajuns sa o numeasca "Fabrica de milionari". Directorul executiv este unul dintre executivii cel mai bine platiti din Australia, cu venituri care au depasit 13 milioane de dolari (11 mil. euro) anul trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO