Business Internaţional

Spalarea banilor creste cheltuielile bancilor

21.09.2004, 00:00 19

Bancile si institutiile financiare cheltuiesc tot mai mult pe tehnologii care sa le permita depistarea activitatilor de spalare de bani, se arata intr-un studiu, citat de BBC News.
Potrivit analistilor de la KPMG, patru din cinci institutii financiare si-au majorat cheltuielile de acest gen cu circa 61%, in ultimii trei ani. Totusi, multe din cele 293 de banci luate in calcul nu au reusit sa depisteze fluxurile internationale de bani murdari, se arata in raportul KPMG.
Doar jumatate au verificat daca clientii lor sunt suspecti din punct de vedere politic sau daca ar putea prezenta un risc sporit de coruptie.
"Acesta este in mod cert un domeniu in care sunt necesare reglementari mai restrictive", a declarat Adam Bates, presedinte general al KPMG Forensic. "Nu cred ca organismelor de reglementare, sau publicului, i se va parea amuzant data viitoare cand o banca va fi acuzata de a fi luat mita de la un general sau un lider politic corupt", a continuat el.
Presiunea din partea organismelor internationale de reglementare a pietelor financiare a determinat cresterea riscului reputational cu care se confrunta institutiile ce nu pot dovedi ca iau in serios infractiunile de natura financiara. Cheltuielile cu tehnologia si instruirea personalului au cunoscut din aceasta cauza o crestere substantiala, a afirmat Bates.
"Daca pui acccent pe aceste doua aspecte, iti poti construi un sistem radar corporatist, adecvat evitarii riscului de spalare de bani", a explicat presedintele KPMG Forensic.
Peste 50% din institutiile financiare luate in considerare dispun in prezent de sisteme sofisticate de IT, dar 94% se bazeaza in principal pe priceperea angajatilor in depistarea discrepantelor, pentru a declansa o investigatie.
Potrivit lui Bates, aceasta reflecta nevoia ca oamenii sa verifice posibilele pericole semnalizate de software. Un alt motiv este acela ca personalul de la ghiseu poate identifica o problema- de schimbarea brusca a modului de utilizare a serviciilor bancare de catre un anumit client- cu mult inainte ca un computer sa o califice ca atare.
"Nu exista nici un inlocuitor pentru un creier uman bine instruit", a declarat Bates.
In raport se arata ca 84% din banci sunt de acord cu inasprirea reglementarilor privind frauda si spalarea banilor.
In 2003, KPMG a intocmit, pentru guvernul britanic, un raport privind punctele slabe ale politicilor sale contra spalarii banilor. Rezultatele au relevat o crestere majora a numarului de raportari privind tranzactiile suspecte, insa o lipsa a personalului calificat care sa se ocupe de aceste raportari, precum si numarul limitat de canale pentru a le comunica celor care au raportat daca isi indeplinesc sarcinile profesionale in mod corespunzator.
ioana.leaua@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO