Business Internaţional

Soliditatea Mittelstandurilor a ajutat Germania să-şi revină rapid de pe urma colapsului economic din primăvară

Soliditatea Mittelstandurilor a ajutat Germania să-şi...

Autor: Catalina Apostoiu

10.11.2020, 00:05 1350

Modelul de business al Mittelstandurilor, coloanal ver­tebrală a economiei germane, este bazat pe finanţe solide, ceea ce înseamnă că acestea au fost pregătite să facă faţă impactului pandemiei şi să ajute la recuperarea Germaniei din criză.

Ca şef al celei mai vechi companii de familie din Germania, Paul Niederstein poate apela la experienţa a 16 generaţii pentru un management efectiv de criză, scrie Bloomberg. Pandemia de coronavirus nu este nicidecum prima ameninţare existenţiată pentru firma sa, Coatinc, fondată în 1502.

Coatinc este una dintre faimoasele firme „Mittelstand“ ale Germaniei. Acestea sunt în majoritate entităţi mici şi mijlocii, adesea deţinute de familii şi reprezintă coloana vertebrală a celei mai mari economii europene, reprezentând peste 90% din companii şi angajând aproximativ 60% din forţa de muncă a ţării.

Deşi Mittelstandurile au fost afectate puternic de virus, un studiu realizat recent evidenţiază rezistenţa generală a companiilor cum e Coatinc, sugerând că aceasta a reprezentat un factor care a ajutat Germania să-şi revină relativ rapid de pe urma prăbuşirii din primăvară.

Modelul lor de business este bazat pe finanţe solide, ceea ce a însemnat că acestea au fost pregătite să facă faţă impactului pandemiei, potrivit lui Rainer Kirchdoerfer, de la Fundaţia pentru Businessuri de Familie, care a comandat studiul realizat de institutele de cercetare Ifo şi ZEW.

Mittelstandurile sunt adesea concentrate pe longevitate mai degrabă decât simplul profit şi creştere, astfel că acestea plănuiesc pe orizonturi mai extinse de timp. Acestea tind de asemenea să se concentreze pe nişe specializate care sunt mai puţin votalile în faţa schimbărilor bruşte ale comportamentului consumatorilor.

De-a lungul secolelor, acestea au arătat că se pot adapta pentru a supravieţui.

Fără îndoială, multe entităţi de familie au avut de suferit de la declanşarea pandemiei. Cele 2.452 de companii analizate de Ifo şi ZEW se aşteaptă ca vânzările să scadă în medie cu aproape un sfert în acest an, deşi numai 11% dintre acestea au declarat că sunt forţate să-şi închidă fabrici sau unităţi de producţie.

Peste 90% dintre companiile analizate au luat măsuri pentru a face faţă impactului imediat al crizei sau consecinţelor pe termen lung, iar 45% au avut un plan specific de criză.

Asistenţa oferită de guvernul cancelarului Angela Merkel a avut un rol vital în diminuarea impactului pandemiei, sugerează studiul citat. Uşor peste jumătate dintre acestea au recurs la programul Kurzarbeit.

În acelaşi timp, institutele au arătat că nesiguranţa generată de noul val de infectări face dificilă o analiză completă a modului în care aceste firme se vor descurca pe viitor.

Niederstein este prudent cu privire la lunile următoare, dar nu pesimist, fiind încrezător că un vaccin va apărea şi că guvernul va putea diminua impactul pandemiei asupra economiei.

„Nu sunt neapărat foarte mari sau excesiv de bogaţi, dar suntem bogaţi în experienţă. Am învăţat de la strămoşii mei că un simţ al echilibrului, cât şi corectitudinea şi perseverenţa sunt valori cheie“, arată acesta.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO