Business Internaţional

Soferii americani isi risca viata pentru benzina din Mexic

25.06.2008, 14:04 40

Soferii americani isi risca tot mai des viata calatorind pana in Mexic pentru un plin de benzina, in ciuda razboaielor de strada care au loc aproape zilnic in zonele de granita, deoarece pretul carburantilor este subventionat de stat in tara vecina, scrie cotidianul rus Pravda.
Diferenta tot mai mare intre pretul subventionat al carburantilor din Mexic si preturile foarte mari din Statele Unite au transformat aceste calatorii riscante in calatorii regulate pentru soferii americani.
Unii dintre ei au declarat ca pot economisi pana la 100 de dolari (64 de euro) pe luna, in cazul in care fac plinul in Mexic la fiecare doua saptamani. Din cauza cresterii neasteptate a cererii la benzinariile de la granita celor doua tari, multe astfel de statii au ramas fara benzina, iar altele rationalizeaza consumul.
"Merita sa ne riscam, in ciuda violentelor", a declarat un inginer pensionat din California, in timp ce isi facea plinul la o statie din Tijuana, la granita cu San Diego. "Sunt constient ca pot fi ucis sau rapit, dar pretul benzinei in Statele Unite este pur si simplu prea mare", a adaugat inginerul.
Benzina din Mexic, care costa cu pana la 1,40 dolari (89 eurocenti) mai putin decat in Statele Unite reprezinta o atractie foarte mare, mai ales ca preturile de la pompele americane au atins 4 dolari pe galon (1,06 dolari pe litru). Pe Coasta de Vest, in orase ca San Francisco sau Los Angeles, preturile au depasit chiar si 4,50 dolari pe galon (1,19 dolari pe litru).
In cazul motorinei, sumele economisite sunt si mai mari. In Arizona de Sud, un galon de motorina costa in acest moment 4,64 dolari (1,22 dolari pe litru), fata de 2,25 dolari pe galon (59 de centi pe litru) la granita cu Mexic.
Cercetatorii de la Duke University, Carolina de Nord au recomandat producatorilor auto sa schimbe intreaga strategie de prezentare a eficientei consumului masinilor lor, pentru a facilita intelegerea impactului cumpararii unei masini noi asupra mediului.
Schimbarea prezentarii eficientei consumului de combustibil de la "mile pe galon", la "galoane pe mila" va ajuta potentialii clienti sa aleaga cea mai eficienta si prietenoasa cu mediul masina, conform raportului realizat de grupul de cercetatori universitari.
In studiul numit "Iluzia MPG" (mpg - mile parcurse pentru un galon de combustibil consumat), publicat in US Journal Science, Richard Larrick si Jack Soll, ambii profesori la Fuqua School of Business din cadrul Duke University, au descris felul in care clientii sunt indusi in eroare de sistemul mile pe galon, care reduce constientizarea impactului achizitionarii unei masini noi asupra mediului.
Cei doi profesori de management au descoperit problema in timp ce realizau un studiu despre consumul real de combustibili al autoturismelor. Ei au descoperit ca cei mai multi oameni credeau ca o imbunatatire de 10 mile pe galon corespunde intotdeauna aceleiasi cantitati de economisire a combustibilului.
"Realitatea este ca foarte putini au stiut ca o imbunatatire de la 10 la 20 de mile pe galon reprezinta o imbunatatire mai mare decat in cazul trecerii de la 25 la 50 de mile pe galon pe aceeasi distanta parcursa", a declarat Larrick.
De asemenea, inlocuirea unei masini cu 10 mile la galon cu una de 11 mile pe galon este in realitate mai eficienta decat inlocuirea unei masini de 33 de mile la galon cu una de 50 de mile la galon, conform declaratiilor celor doi cercetatori.
Pentru a calcula cu exactitate eficienta autovehiculelor din punct de vedere al consumului de combustibili, Larrick a luat in calcul numarul de galoane de benzina consumate de o masina pentru parcurgerea a 10.000 de mile (16.093 kilometri).
O masina de 10 mpg va consuma 1.000 galoane (3.785 litri), in timp ce o masina de 20 mpg va utiliza doar 500 de galoane (1.892 litri) pe aceeasi distanta.
Spre deosebire de acestea, o masina de 25 mpg va utiliza 400 de galoane (1.514 litri), in timp ce o masina de 50 mpg va utiliza 200 de galoane (757 litri).
In ciuda impresiei generale, economisirea combustibilului este de 2,5 ori mai mare in primul caz, conform concluziei raportului celor doi cercetatori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO