Business Internaţional

Slovacia, pe cale sa devina Detroitul Europei

14.04.2004, 00:00 17



Slovacia, care se va alatura Uniunii Europene incepand cu luna viitoare, impreuna cu alte zece state central si est-europene, nu mai este una din codasele Europei, ci a devenit una din cele mai ambitioase dintre candidatele la UE, scrie The New York Times.



Muncitoare si perseverenta in a atrage investitii straine, Slovacia a ademenit in ultimii doi ani doi producatori renumiti de autovehicule: Peugeot Citroen si divizia Kia Motors a sud-coreenilor de la Hyundai Motors. Slovacia a iesit victorioasa in fata Poloniei, Republicii Cehe si Ungariei in cursa pentru aceste proiecte de investitii, desi cele trei state rivale au populatii mai numeroase, economii mai dezvoltate si experienta mai multa in producerea autovehiculelor.



Noile unitati de productie ar trebui sa fie terminate si sa inceapa activitatea pana in 2006. Cand productia lor se va adauga celei inregistrate de fabrica Volkswagen din Bratislava, Slovacia va produce in total 850.000 de autovehicule pe an - cel mai mult dintre statele central-europene. In plus, productia de masini pe cap de locuitor va fi cea mai ridicata din intreaga lume.



"Vom deveni Detroitul Europei", spune Jan Korecky, editor al revistei Auto Motor & Sport.



Kia va investi 1,2 miliarde de dolari intr-o fabrica la Zilina, unde, la sfarsitul lui 2006, se vor produce 300.000 de autovehicule. Peugeot spera ca piata central-europeana se va dezvolta rapid in viitorul apropiat si ca in acelasi timp va putea produce mai ieftin pentru piata vestica.



O parte din succesul Slovaciei poate fi atribuit avantajelor de ordin economic putin controlabile de catre autoritati si care se pot dovedi a fi temporare. Salariile sunt mult mai scazute decat in Polonia, Cehia sau Ungaria, desi concurenta dintre noile fabrici, care vor dori sa atraga angajati, va determina cresterea acestora. Un rol in acest sens il va juca si aderarea Slovaciei la UE.



Europa centrala a devenit in ultimii zece ani o destinatie favorita a investitorilor straini. Polonia a atras investitii straine directe de 38,5 miliarde de dolari din 1989 in 2002, iar Ungaria a acumulat 22,5 miliarde de dolari.



Autoritatile slovace au oferit Peugeot si Kia un pachet de facilitati: teren gratuit, finantarea constructiei, subventii pentru instruirea personalului si scutiri de impozite, fara a incalca reglementarile UE care limiteaza ajutorul oferit de stat la 15% din valoarea proiectului.



Cand o delegatie a Kia Motors, afiliata a grupului Hyundai, a vizitat Slovacia in luna octombrie a anului trecut, cu ocazia unui tur al posibilelor locatii pentru viitorul proiect, guvernul slovac nu a lasat nimic la voia intamplarii. I-a intampinat pe directorii Kia cu o "flota" de limuzine, si i-a transportat dintr-o localitate in alta cu elicopterele. Ministrul economiei, Pavel Rusko, i-a dat sefului delegatiei numarul sau de telefon mobil, pentru eventualitatea in care acesta ar fi avut nevoie de "ajutor de sus", iar premierul Mikulas Dzurinda a fost gazda a patru cine la resedinta sa oficiala.



O astfel de abordate ar fi fost de neconceput cu zece ani in urma. Atunci, Slovacia era condusa de Vladimir Meciar, un autocrat care propovaduia nationalismul si nu avea nici un fel de afectiune pentru vestul Europei. In 1993, Slovacia era mult in urma vecinilor sai din punct de vedere economic si de aceea era evitata de investitori. In 1997, spre sfarsitul mandatului lui Meciar, Slovacia a primit investitii straine directe de numai 84 milioane de dolari, fata de cele 1,2 miliarde inregistrate de Cehia, cele 1,7 miliarde ale Ungariei sau 3 miliarde ale Poloniei.



Cand Dzurinda a preluat puterea in 1998, guvernul sau de centru dreapta a incercat sa repare reputatia tarii sale, reformand sistemul de pensii, cel al sanatatii si piata fortei de munca, si a introdus o cota unica de impozit pe profiturile companiilor si pe veniturile persoanelor fizice, de 19%.
anca.stoicescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO