Business Internaţional

Skoda a ajuns sa concureze cu Volkswagen, compania care a preluat-o in 2000

Skoda a ajuns sa concureze cu Volkswagen, compania care a preluat-o in 2000

Noile modele ale Skoda ar putea "fura" din clientii marilor producatori europeni

12.02.2007, 15:54 134

Executivii de la Volkswagen obisnuiau sa considere masinile Skoda atat de periculoase incat refuzau sa le conduca, scrie Bloomberg.
La o intalnire de acum 15 ani, dupa ce Volkswagen a preluat controlul asupra Skoda Auto, top managerii i-au trimis acasa pe inginerii din Cehia care proiectau autoturisme sa deseneze o masina mai buna, isi aminteste Detlef Wittig, executiv la VW in acel moment si care in prezent conduce Skoda.
"Le-am spus ca fie ia sfarsit povestea, fie isi fac meseria cum trebuie", a afirmat Wittig.
Executivii Skoda au facut fata criticilor si s-au intors cateva luni mai tarziu cu o masina mai buna din punct de vedere tehnologic. A fost primul pas al procesului de durata pentru transformarea Skoda dintr-un obiect de batjocura al erei comuniste in cea mai profitabila divizie a Volkswagen, dupa brandul Audi. Acest succes a ajutat la cresterea pretului actiunilor Volkswagen in timp ce compania-mama isi reduce numarul de locuri de munca de la unitatile din Germania.
"Se obisnuia ca Skoda sa fie vazuta ca o masina saraca la bine si la rau, fiind tinta a nenumarate glume nemiloase", a afirmat Stephen Pope, presedintele Cantor Fitzgerald Europe cu sediul la Londra. "Acest copil a avut de parcurs un drum lung."
Ca raspuns la cresterea popularitatii brandului, Skoda va lansa o versiune revizuita a masinii Fabia compact la Salonul Auto de la Geneva, care se deschide pe 8 martie. Skoda a previzionat pentru 2007 o crestere a vanzarilor cu cel putin 5,5% pentru Fabia si vehiculele cu utilizari multiple Roomster. Wittig a afirmat ca inceperea productiei in India si China va ajuta la cresterea vanzarilor cu cel putin 45% urmand sa ajunga in urmatorii cinci ani la 800.000 de vehicule.
Aceste planuri de extindere il ajuta pe Wittig, in varsta de 64 de ani, sa poata rade la urma, amuzandu-i pe vizitatori cu colectia sa de glume vechi despre brand. Favorita sa: "Care este cel mai bun mod pentru a dubla valoarea unei masini Skoda? Sa o urci intr-un tanc".
Skoda, cu sediul la Mlada Boleslav, aflat la 60 de kilometri nord-est de Praga, are un rol important atat in reusita companiei-mama, cat si pentru tara de origine.
In 2005, Skoda a vandut 492.111 masini si a obtinut profituri record de 360 de mil. dolari (277 de mil. euro), unitatea reusind sa aduca mai mult de 25% din profiturile companiei Volkswagen cu sediul la Wolfsburg, in Germania. In 2001, primul an in care VW a devenit proprietara diviziei, Skoda a generat doar 2,3% din profit.
Skoda realizeaza aproximativ 3% din PIB-ul Cehiei, a afirmat David Marek, director economist la Patria Finance cu sediul la Praga.
Cresterea fondurilor obtinute de Skoda i-a determinat pe unii analisti sa se intrebe daca masinile cu preturi mai mici realizate de Skoda si de unitatile din Spania ale VW, Seat, reduc vanzarile brandului Volkswagen.
Patrick Juchemich, analist al industriei auto la Sal Oppenheim din Frankfurt, a afirmat ca la Skoda vin clienti in numar mare pentru ca pot obtine caracteristicile si calitatea motorului pe care le gasesc de obicei la modelele mult mai scumpe ale Volkswagen.
In Germania, o Skoda Octavia costa 14.790 de euro (19.256 de dolari), cu 4.000 de euro mai putin decat VW Golf, si interiorul sau spatios ii face concurenta Passat-ului de la VW.
"Nu cred in argumentul companiei cum ca nu exista nici-un pericol de a fura clientii", a afirmat Juchemich, care are un rating "neutru" pentru actiunile Volkswagen. "Nu sunt foarte sigur ca exista o diferentiere intre potentilii clienti pentru un nivel de intrare pentru Passat sau Octavia".
Wittig a afirmat ca cercetarile de piata arata faptul ca masinile Skoda si Seat sunt destinate unor tipuri diferite de soferi.
"Nu avem aceasta intrebare faimoasa daca furam din vanzarile grupului Volkswagen", a afirmat Wittig. "Avem cumparatori familii pentru Skoda si nefamilisti, in principal tineri pentru Seat".
Putini au prevazut ca VW, cel mai mare producator de autoturisme din Europa, va face fata unei astfel de dileme la inceputul implicarii sale in afacerea Skoda. Dupa revolutia care a dus la caderea regimului comunist in 1989, noul guvern a inceput sa vanda active de stat. In acel moment, Skoda a realizat un singur model, o masina de familie numita Favorit.
Guvernul a urmarit incheierea unui parteneriat care a condus la o intelegere cu Volkswagen in aprilie 1991. In urmatoarele decenii, VW si-a crescut numarul de actiuni ca urmare a investitiilor, castigand controlul total in 2000. In total, Volkswagen a platit aproximativ 1,25 mld. dolari (0,96 mld. euro) pentru a prelua Skoda.
In 1994, Skoda a inceput sa reproiecteze o masina compacta, mica, numita Felicia, cu un look tineresc si un motor mult mai bun ca al modelului Favorit, incercand astfel sa atraga clientii din Vestul Europei. A fost lansata o campanie de marketing care avea ca slogan "548 de schimbari", aratand numarul imbunatatirilor aduse modelului vechi Favorit.
Skoda a inceput sa vanda noul model, Octavia, in noiembrie 1996. Octavia a fost prima Skoda care a utilizat transmisia si structura de baza a Volkswagen si oferea un spatiu interior mult mai larg decat cel al modelului Golf, fiind echivalentul Volkswagen. Vanzarile pentru Octavia au crescut la 270.274 de vehicule anul trecut, de la 47.876 in 1997.
In acelasi timp, Skoda a inceput sa-i indemne pe muncitori sa fie mai atenti la detalii, oferind bonusuri pentru indeplinirea standardelor de calitate.
"Cineva ar putea sa apese butonul rosu si sa opreasca linia de asamblare daca ceva nu era in concordanta cu standardele de calitate si nivelurile de calitate", a afirmat Wittig. "A fi constient ca exista un buton pe care pot sa apese si sa opresc linia de asamblare este ceva ce nu a existat pana acum".
Profiturile Skoda au urcat datorita costurilor cu forta de munca care sunt de aproximativ de 20% din cele din vestul Europei, a afirmat compania. Concurenta pentru muncitorii platiti cu salarii mici ar putea creste acum ca Toyota Motor si PSA Peugeot Citroen au stabilit o fabrica comuna in Cehia, a afirmat Marek de la Patria Finance.
Renasterea Skoda a constituit o reintoarcere la radacini.
Vaclav Laurin si Vaclav Klement au realizat prima masina la Mlada Boleslav in 1905, la un deceniu dupa stabilirea companiei ca producatoare de biciclete si motociclete. In 1925, a fuzionat cu firma de mecanica Skoda, cu sediul la Plzen si a adoptat numele brandului pentru companie. Astazi, versiunea de top echipata Octavia Family si modelul de lux Superb au castigat emblema "Laurin & Klement".
La mijlocul anilor 1990, inginerii Skoda au acordat companiei 5 puncte pentru calitate, cea mai mica valoare pe o scara de cinci puncte. La doi ani dupa ce Octavia a intrat pe piata, ratingul a crescut la 3, sau satisfacator. Astazi, modelele Skoda au un rating mediu de 1,1, comparativ cu 1,8 cat au concurentii sai.
"Este peste asteptarile noastre", a afirmat Wittig, fost director de vanzari la Volkswagen care s-a alaturat Skoda in 1995 si a devenit director executiv acum aproape trei ani. "In 1991, exista acelasi scop: supravietuirea".
Astazi, VW este cea care se zbate sa controleze costurile de productie si se ingrijeste de forta sa de munca.
Fabricile Volkswagen opereaza la 80% din capacitatea de functionare, comparativ cu 97% la Bayerische Motoren Werke (BMW) si 93% la Toyota. Fabricile VW din vestul Germaniei au pierdut cateva milioane de euro in 2005, a afirmat compania in februarie, fara a da mai multe detalii.
Compania planuieste sa renunte la 20.000 de locuri de munca, sau la 20% din forta totala de munca pe care o are in Germania de Vest, si a ajuns la o intelegere cu angajatii de a creste numarul de ore de lucru pe saptamana fara o plata in plus. Actiunile VW au crescut cu 67% ajungand la 84,56 euro din moment ce reducerea numarului de locuri de munca a fost anuntata pe 10 februarie 2006.
Martin Winterkorn, noul CEO al VW, a afirmat ca doreste sa depaseasca tinta stabilita de grup pentru un profit inainte de impozitare de 5,1 mld. euro in 2008 de la 1,1 mld. euro in 2004.
Intre timp, Skoda se extinde pe pietele emergente. Planuieste sa inceapa sa produca Octavia la o fabrica a VW din China anul acesta si va produce eventual Fabia si Superb in economia care se dezvolta cel mai repede in lume. In Rusia, o reunire a fabricilor Skoda-VW il va ajuta pe producatorul de masini sa evite taxa de 25% aplicata masinilor importate.
Productia creste odata cu aparitia modelului Yeti, o utilitara sport care va fi lansata in 2009 si care ar putea ajuta producatorul auto sa-si atinga tinta vanzarilor.
Reputatia Skoda pentru calitate si preturi responsabile ii ademenesc pe cumparatori cum este si Mihael Stanic, un muncitor intr-o companie de logistica din Nersingen, Germania, care si-a vandut Golful pentru o Fabia compact.
"La Skoda, ai functii mai bune, echipamentul electronic este mai bun", a afirmat Stanic, in varsta de 23 de ani. "La Volkswagen, platesti brandul".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO