Business Internaţional

Simbolul industriei producătoare de maşini americane, Ford Mustang, a ajuns la 10 milioane de modele vândute. Cum arată istoria plină de suişuri şi coborâşuri a celui mai cunoscut model american

Simbolul industriei producătoare de maşini americane,...

Autor: Paul Catargiu

15.08.2018, 21:30 793

Săptămâna trecută, pe linia de asamblare a fabricii Ford Motor din Michigan a coborât modelul ce a marcat trecerea bornei de 10 milioane de modele vândute, potrivit Bloomberg. 

Deşi numărul nu se apropie de cel mai bine vândut model al companiei, F-150 – peste 26 de milioane de modele au fost vândute din anul 1977 – se poate spune că Mustangul este cea mai faimoasă maşină sport din lume, putând fi egalată, poate, doar de Porsche 911. (n.red. 911 a trecut borna de 1 milion anul trecut.)

Primul Ford Mustang şi-a făcut apariţia la New York World Fair în anul 1964. A fost prezentată ca o maşină cu acoperiş fix, dar şi decapotabilă. Un prim model a fost scos la vânzare în august 1964. Cu un preţ iniţial de 2,368 de dolari, Ford a vândut peste 22,000 de modele în primele zile.

De atunci, Mustangul numără peste 3,300 de apariţii în seriale TV şi filme, cele mai notabile fiind Bullitt şi Gone in 60 Seconds. Iată istoricul modelului Mustang, cu cele mai importante date şi modele din istorie.

Ford a introdus Mustangul, maşină cu o putere de 101 cai putere, la World’s Fair pe data de 17 aprilie, 1964, în Flushing Meadows, New York. Maşina si-a primit numele după avioanele de război P-51 Mustang ce au luptat în cadrul celui De-al Doilea Război Mondial.

Ideea din spatele modelului a fost atragerea cumpărătorilor atât masculini, cât şi feminini, cu botul asemănător modelelor Ferrari, ţevi de alimentare cu aer pe laterale şi un look sport european. A ajuns să fie cunoscută ca „maşina ponei”, primul model din familia de maşini americane ce conţine modele precum Chevrolet Camaro sau Dodge Challenger.

La apariţie, Mustangul avea o cutie manuală cu 3 viteze şi fie un motor cu 6 cilindri sau V8. Echipamentul standard conţinea centuri de siguranţă pentru scaunele din faţă, o luminiţă în interiorul torpedoului şi un bord din piele. Ford a produs prima generaţie de Mustanguri din martie 1964 până în anul 1973, cu un preţ iniţial de 2,368 de dolari.

Modelul Shelby GT350 de 306 cai putere şi motor V8 a fost introdus în anul 1965. Construit de celebrul pilot de curse Carroll Shelby, aceste Mustanguri vor fi etalonul în materie de performanţă şi comfort. Un model Shelby GT350R din 1965 ce a fost vândut la o licitaţie în Monterey, California pentru suma de 990,000 de dolari, este cel mai scump Mustang vândut vreodată într-o licitaţie publică. Un model Shelby GT500 Super Snake a fost vândut pentru suma de 1,3 milioane de dolari in luna mai a anului 2013.

1 milion de Mustanguri au fost vândute până în anul 1966, modelul fiind inspiraţia hitului americanului Wilson Pickett, Mustang Sally.

În 1968, Ford oferă o opţiune V8 cu 390 de cai putere în valoare de 622 de dolari modelului Mustang de la vremea respectivă. Pe data de 1 aprilie a aceluiaşi an, pachetul destinat fanaticilor cu motorul 428 Cobra Jet apare ca opţiune specială. În acelaşi an, filmul Bullit cu Steve McQueen în rol principal apare. Mustangul verde condus de el în film devine celebru pentru scenele de urmărire de pe străzile oraşului San Francisco.

Până în anul 1969, filosofia „viteză peste toate” marchează apariţia a 11 pachete diferite de motoare. Modelele noi conţin motoare de 290 de cai Boss 302 şi Boss 429 de 375 cp.

În 1971, Ford fabrică cele mai mari modele Mustang de până atunci cu 30 de centimetri mai lungi şi 136 de kilograme mai grele faţă de primele modele. Fabricate sub supravegherea lui S. „Bunkie” Knudsen, unul dintre cei mai importanşi ingineri ai Ford, modelul Mustang Mach 1 a schimbat strategia de la viteză şi putere, la dorinţa puternică a publicului de modele mai mari şi mai masive.

Mustangul din 1971 este cu 8 centrimetri mai lat decât cel din 1970, barele din faţă şi spate fiind lungite şi ele cu 8 centrimetri. Totodată, modelul Boss 351, cu motorul Cobra Jet, debutează.

Anul 1973 a fost ultimul în care Ford mai produce un Mustang decapotabil, următorul model cu acoperiş retractabil apărând abia la un deceniu distanţă.

În 1974, modelul Mustang II este remodelat şi este scos pe piaţă cu jumătate de metru mai mic şi 222 de kilograme mai uşor faţă de modelul din 1973. Pentru prima oară, nu exista pe piaţă un model Mustang decapotabil sau cu motor V8, Ford trecând printr-o perioadă confuză a industriei producătoare de maşini. Acelaşi an a marcat apariţia filmului Gone in 60 second, în prin plan fiind un Ford Mustang SportsRoof din 1971 ce avea porecla „Eleanor”.

Modelul Mustang II primeşte un nou motor V8 în anul 1975, iar Ford scoate pe piaţă un model cu 122 de cai putere şi, în premieră, cutie automată de schimbare a vitezelor. Din cauza motorului mai mare, compania americană a fost nevoită să schimbe botul maşinii, făcând grilajul mai subţire şi îngust. În cele din urmă, şi din păcate pentru fanii esteticii Mustangului, această schimbare se va aplica tuturor modelelor, indiferent de motor.

În 1976, pachetul Mustang Cobra II apare pe piaţă. Oferă opţiuni extra precum o trapă pe acoperiş, linii de curse pictate pe capotă şi spoilere atât în spate, cât şi în faţă.

În 1977, pentru a mulţumi fanii decapotabilelor, iar având în vedere că Ford nu fabricase până la momentul respectiv un model cu adevărat decapotabil, compania fabrică modele cu aşa zisul panou de sticlă în formă de T ce putea fi scos. Modelul iniţial a fost introdus în 1965 şi a fost renumit ca SportsRoof în 1969.

Stilul modelului a fost folosit în cele mai semnificative filme ce au avut în prim plan Mustangul precum Bullitt şi Gone in 60 Seconds. Majoritatea modelelor Shelby GT erau bazate pe stilul modelului SportsRoof, asemeni modelelor Mach 1.

În anul 1978, noul model King Cobra este primul ce va purta ecusonul „5.0”, ce este găsit astăzi la toate modelele Mustang. Modelul, poziţionat pe capota maşinii, reprezintă capacitatea puternicului motor al vremii respective.

Anul 1979 marchează apariţia noului Mustang construit pe platforma Fox, cu un design european. Este mai lung şi mai înalt – şi mai uşor cu 90 de kilograme – decât Mustang II. Şi totuşi, la sfârşitul anilor 70 şi începutul anilor 80, vânzările au scăzut drastic, Ford întâmpinând probleme în echilibrarea designului cu performanţa şi eficienţa.

Odată cu venirea anului 1981, Ford renunţase de mult la motorul V8 de 115 cai putere într-un efort de a se conforma cu legile de mediu. Chiar dacă modelele Mustang II şi Mustang Ghia fuseseră apreciate în rândul criticilor, acestea au pierdut uşor uşor din popularitate deoarece, cu trecerea anilor, caii putere au scăzut sub valoarea de 100 la unele modele, iar Mustangul s-a îndepărtat tot mai  mult de obiectivele setate iniţial de design şi performanţă.

În 1983, Ford scoate pe piaţă primul model decapotabiul după aproape 10 ani. Apare cu un acoperiş retractabil automatizat şi lunetă din sticlă securizată, opţiuni ce erau considerate revoluţionare la vremea respectivă.

În 1988, anul dinaintea aniversării de 25 de ani a modelului Mustang, actorul american Kevin Costner adaugă o clauză în contractul său pentru filmul Bill Durham pentru a păstra Mustangul de culoare albastră pe care-l conduce personajul său.

Anul următor, toate maşinile fabricate între 17 aprilia 1989 şi 17 aprilie 1990, sunt contruite cu celebra emblemă a calului plasat pe volanul maşinii împreună cu inscripţia „25 Years” cusută sub.

Până în anul 1990, airbagurile de ambele parţi ale şoferului sunt standard pentru toate noile modele Mustang. Până în 1991, modelele Mustang stock conţin motoare de 4 cilindrii cu 105 cai putere, făcându-le mai puternice ca niciodată, totodată consumând mai puţină benzină. Până în 1992, modelul Mustang LX 5.0 a generat crearea unui cult, mai ales în Statele Unite ale Americii. Va surclasa vânzările tuturor modelelor Mustang apărute până în acel moment.

Ca aniverase de 30 de ani, în 1994, Ford remodelează complet Mustangul pentru a-l face să arate cât mai mult cu originalul – bot lung, bare laterale modelate şi acoperişuri elegante. În ziua de astăzi, Mustangul modern începe de la suma de 26,120 de dolari şi vine cu o cutie manuală de 6 viteze sau o cutie automată de 10 viteze, cu motoare ce pot atinge 500 de cai putere.

Modelul Ford Mustang Bullitt GT a debutat în anul 2001, inpirat de Mustangul GT 390 verde din anul 1968 pe care Locotenentul Frank Bullitt l-a condus în memorabilul thriller din 1968, Bullitt. Pentru anul 2019, Bullitt-ul modern este doar un pachet extra al modelului Mustang GT.

Este, însă, în continuare excepţional, scrie Hannah Elliott, jurnalista Bloomberg. Mustangul GT ce este comandat cu pachetul Bullitt vine într-o nuanţă specială de verde cu unele dintre cele mai bune îmbunătăţiri de performanţă pe care un model Mustang GT le poate primi.

Mustangul din 1968 care a fost condus de Steve McQueen în filmul Bullitt se află expus la Muzeul Naţional din Washington, D.C. Modelul Mustang Bullitt este unul din numai 24 de autovehicule ce se află pe Registrul Istoric National al Autovehiculelor din SUA şi este recunoscut ca având semnificaţie istorică de Librăria Congesului American.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO