Business Internaţional

Selectie dura pentru cei care aspira la o afacere in franciza

23.06.2004, 00:00 42



Cash Generator este o companie britanica care se ocupa cu achizitionarea si vanzarea cu amanuntul a bunurilor second-hand, cum ar fi electrice, bijuterii sau instrumente muzicale. Mai face si servicii de amanet si imprumut. Dupa trei ani de activitate in care nu se puteau accesa toate finantarile necesare, firma a apelat la sistemul francizei.



Brian Lewis, fondatorul si presedintele companiei a pus in practica ceea ce a invatat ca beneficiar de franciza pentru marci de pizza. "Procesul de selectie al francizatilor este foarte important", a afirmat acesta. Aceasta selectie poate dura pana la sase luni dar odata alesi, beneficiari de franciza se dedica total afacerii. Concurentii sunt mai intai initiati in domeniu pentru a avea informatiile necesare luarii unei decizii atat de importante pentru cariera lor. "Aruncandu-i in cusca leului ii determinam sa realizeze in ce fel de afacere se vor implica", spune Lewis, citat de Financial Times.



Acesta este de parere ca o experienta in domeniul vanzarilor en-detail nu este necesara pentru o afacere de succes in sistem de franciza. "Cei mai multi nu au avut deloc experienta in vanzarea cu amanuntul, dar ne-au impresionat prin determinare si energie, necesare succesului."



Compania descurajeaza luarea unor decizii de moment, fara consultarea familiei. Dupa ce a fost acceptat, francizatul primeste instruire de la "A la Z", dupa cum afirma Lewis.



Pentru investitia Cash Generator de inceput, solicitantii au nevoie de un minim de 150.000 de lire sterline in afara de TVA, cu o suma imediat disponibila de 45.000 de lire. In total se include plata aderarii la sistem cat si costurile instruirii.



Acordul initial de franciza este de 10 ani, beneficiarii primind in continuare instruire o data ce pozitia magazinului este consolidata pe piata.



Compania parinte organizeaza cursuri despre proceduri de cumparare, evaluari, management, contabilitate, vanzari si motivare a angajatilor.





Oportunitatea unei avansari rapide in ierarhia sociala



Industria francizei este un barometru fara comptetitori al trendurilor sociale. Pentru un afacerist grabit sa faca bani franciza poate fi cea mai buna modalitate de a profita de pe urma unui val de popularitate.



Nicaieri in lume nu este acest lucru mai evident decat in SUA - originea spirituala a acestui sector. Dupa ce francizorii au contribuit la transformarea Americii in cea mai obeza natiune din lume, un numar din ce in ce mai mare de francize se straduie acum sa le redea oamenilor silueta.



Curves, un program de 30 de minute de educatie fizica destinat femeilor cu putin timp liber, s-a raspandit cu o viteza uimitoare in ultimii ani iar in prezent afacerea detine mai mult de 7.000 de ramuri. Acest succes i-a inspirat si pe altii. Cuts, o franciza similara destinata barbatilor, a fost lansata recent de afaceristii convinsi ca sexul masculin o sa devina mai preocupat de proportiile propriului corp.



Lantul de restaurante Lo Fat Know Fat a produs meniuri codate avand diferite culori asociate celor mai populare diete pentru slabit..



Fondatorul George Naddaff are ca obiectiv dezvolatarea marcii intr-un lant de restaurante important, asa cum a procedat si in cazul Boston Market, lantul de rotiserii detinut acum de McDonald's.



"Marele beneficiu al sistemului este posibilitatea deschiderii unor noi piete folosind banii beneficiarilor de franciza", a afirmat acesta. "In plus, atunci cand cineva si-a amanetat casa si tot ce a avut mai putin aparatul auditiv pentru a lansa o unitate in fanciza, iti dai seama ca acesta va fi non-stop preocupat de soarta localului gata sa faca tot ceea ce este necesar pentru dezvoltarea afacerii."



Un numar din ce in ce mai mare de afaceristi americani impartasesc aceasta opinie. Un studiu recent al firmei Franchise Recruiters, un specialist de top din sectorul recrutarii pentru francize, estimeaza o crestere a numarului de unitati noi cu aproape 7% in acest an - cel mai rapid ritm de la sfarsitul deceniului trecut incoace.



In SUA, mediul economic a fost in ultimii doi ani aproape de ideal pentru sistemul francizelor. O crestere puternica a acestora a fost in general asociata cu perioade relative de recesiune economica. Atunci cand sunt in dificultate, corporatiile tind sa scape unii directori, din care multi pleaca cu prime substantiale si o dorinta puternica de a incepe propria afacere.



Pe de alta parte, cererea din economie este relativ slaba in aceste perioade. Totusi, din 2001 incoace, francizorii au profitat de ambele situatii - o combinatie de puternica crestere economica cu crearea de noi locuri de munca.



Beneficiile sistemului de francize au atras si investitii in domenii mai putin spectaculoase dar foarte interesante, precum cele ale serviciilor cosmetice, de la indepartarea parului prin tehnici laser la produse anti-imbatranire sau cluburi de fitness.



Pentru lansarea unui salon de coafura cu franciza HCX Salons International, companie cu sediul in Florida, este necesara o investitie de 246.000 - 391.000 de dolari, in relatie directa cu marimea salonului si costurile constructiei. Aceasta companie estimeaza un numar de 5.000 de saloane in 23 de state ale Americii, pana in 2010.





Controlul propriului viitor



In Marea Britanie, profiturile din francize a crescut anul trecut cu 2% atingand un nivel de 9,65 miliarde de lire sterline. Dar ultimele studii NatWest indica o stopare a dezvoltarii in acest domeniu.



Profilul de varsta al beneficiarilor de franciza a fost de asemenea in crestere. In 1992, jumatate din unitatile de franciza erau conduse de persoane sub varsta de 40 de ani. Ultimul an a indicat o parte de numai 28%.



Brian Smart, director general al British Franchise Association, crede ca acest lucru este determinat in parte de esuarea multor sisteme de pensii private. Aceste prabusiri au incurajat din ce in ce mai multi oameni sa lucreze pe o perioada mai mare de timp sau sa inceapa o afacere proprie ca o masura de a prelua controlul asupra propriului viitor.



Dar acesta recunoaste necesitatea promovarii sistemului de franciza cu scopul atragerii celor tineri.



"Incercam sa convingem mai multe scoli de afaceri sa tina cursuri despre sistemul de francize astfel incat tinerii manageri sa devina mai constienti de posibilitatea acestei optiuni.", a declarat Smart.



In Marea Britanie, singura restrictie asupra dezvoltarii acestui sistem, conform francizorilor, este lipsa beneficiarilor corespunzatori - 41% din cei intervievati sunt de aceasta parere.





Nevoia de imigranti



SUA se confrunta cu un alt tip de problema. Conform majoritatii observatorilor nu exista o lipsa a potentialilor francizati cu calificare inalta. "Poate ca acum 20 de ani cei mai multi francizori si-ar fi testat beneficiarii prin plasarea unei oglinde sub nas pentru a vedea daca se abureste sau nu", spune Naddaff. "In prezent exista multi intreprinzatori iar noi ne permitem sa fim mai atenti la selectie."



Sistemele de franciza din SUA ar putea fi in schimb afectate de lipsa muncitorilor necalificati (entry level).



Ramura din SUA a Asociatiei Internationale a Francizei (International Franchise Association - IFA) a sustinut puternic relaxarea limitelor de imigrare in SUA. O suma estimata de 8 - 12 milioane de imigranti ilegali lucreaza in SUA. IFA doreste usurarea sistemului pentru aducerea in mod legal a muncitorilor din exterior. Alt obiectiv ar fi recunoasterea legala a celor care se afla deja in SUA. "Desi America se confrunta cu somaj, exista o corelare gresita a oamenilor cu slujbele disponibile, deoarece daca de exemplu cineva pleaca din industria IT este putin probabil ca acesta sa accepte o slujba entry-level intr-o franciza din sectorul alimentar", este de parere John Gay, vice-presedintele IFA pentru relatiile cu guvernul.



"Necesitatea angajarii unor muncitori necalificati poate fi o povara pentru beneficiarii de franciza", adauga acesta. "Se creeaza incertitudine si risc. Daca se doreste crestere economica, este necesar un flux sigur si permanent de imigranti legali."



Intr-un studiu recent al Restaurant Business Magazine, trei sferturi din cei 150 de proprietari de restaurante intervievati au declarat ca lucratorii lor au fost recrutati de companiile rivale. Se pare ca aceasta practica este destul de raspandita in SUA.



Lipsa muncii necalificate se face simtita si in domeniile hoteliere si de vanzare cu amanuntul, conform IFA.



"Afacerilor in franciza le-a revenit apetitul pentru muncitori", a afirmat Don DeBolt, presedinte al IFA. "Multora le-a revenit apetitul pentru noi piete externe."





O imagine mai sanatoasa



La inceputul lui 2003, McDonald's, cel mai mare lant de fast-food -uri si unul din pionierii sectorului de franciza - cu 85% din cele 30.000 de restaurante conduse de francizati - nu parea a fi in forma.



Se raportase prima pierdere trimestriala; vanzarile din localuri deschise de cel putin un an erau in scadere. Mai mult, atunci avea loc primul "proces de obezitate" prin care doi tineri supraponderali din New York dadeau in judecata compania pentru ca i-a determinat sa se ingrase peste masura.



Rivalul Burger King, ale carui restaurante sunt conduse in sistem de franciza in proportie de 90%, era prins intr-un razboi al preturilor. Declinul din economia mondiala, din industria serviciilor alimentare, temerile cu privire la obezitate si sanatate determinau o scadere a vanzarilor pentru toate marcile din domeniu, printre care si Wendy's International si Yum! Brands, proprietar al KFC, Pizza Hut si Taco Bell.



In prezent lucrurile stau mult mai bine. Pentru McDonald's au fost 12 luni de crestere a vanzarilor comparabile de la an la an. Jim Catalupo a intors compania spre profit. Insa moartea acestuia cat si problemele de sanatate ale lui Charlie Bell, succesorul sau ca director executiv au redus din optimism.



Cantalupo a incetinit programul de lansari de noi localuri, anul acesta fiind deschise numai 450, mai putin decat jumatate din totalul de acum doi ani. Cantalupo declara ca McDonald's va pune accentul pe imbunatatirea serviciilor si nu pe extindere.



Marketingul a fost revitalizat printr-un nou slogan global "I'm Lovin' It", iar meniurile din SUA au fost completate prin introducerea salatelor si a produselor sanatoase precum merele sau iaurtul. Salatele sunt lansate in prezent si in Europa.



Procesul de obezitate impotriva McDonald's a fost respins in septembrie anul trecut.



McDonald's nu este primul lant care a adoptat o atitudine mai sanatoasa. Wendy's Si Burger King au lansat de asemenea produse slabe in carbohidrati.



Aceste masuri cat si cresterea economica mondiala au revitalizat sectorul fast-food -urilor.



Cresterea valorilor proprietatilor imobiliare au un efect puternic asupra industriei francizei. Jerry Wilkerson, de la Franchise Recruiters, estimeaza principalele costuri pentru o companie fast-food" : 32-36% alimentele materie prima, 36-38% factorul munca, si costurile asociate cladirii in jur de 25%.



Costurile mari pentru alegerea unei locatii in zona de vad comercial au determinat aparitia conceptului de multi-branding, prin care diferite companii impart acelasi acoperis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO